Hva skal jeg gjøre med min ekstremt matglade praktbotia?

En av mine praktbotia spiser så mye at jeg er redd for at den sprekker! Etter hvert måltid (forer en gang pr dag) har den spist så mye at bukskinnet er helt sprengt og botiaen ser ut som om den har en mini-fotball i magen. Bukskinnet er utsprengt i mange timer etter foringen (men har nesten normalisert seg før neste foring) og jeg er bekymret for om det er mulig for den å spise seg syk. Jeg forer vekselvis med tabletter og frosset for. Når jeg forer tabletter, stikker den av med en tablett i munnen og finner seg et rolig sted i karet for å nyte fangsten sin.
De andre botiane oppfører seg ikke slik og deler broderlig maten med de andre fiskene. Er det mulig at botiaen kan spise seg syk (ut over at den blir tykk)? Bør jeg bekymre meg for denne oppførselen?
Inaktiv bruker
Har du lest denne?
Hehehe.. har hatt en sånn en gang jeg også..
Jeg parkerte min i et annet kar som det bare ble foret med flak og granulat.. slankekur altså

Men er jo mulig du ikke har noe sted og gjøre av den?

Jeg forer ikke hver dag... noen ganger lar jeg de gå uten i en dag eller 2 så de virkelig renser karet for matrester.. har ikke hørt noen klage på det :p
Den er ikke voldsomt feit, ennå... Men den blir jo det, hvis den fortsetter sånn som den gjør nå. Den stikker av med det den klarer å få med seg, og gjemmer seg mens den spiser det den har tatt. Temmelig gøy å se på Forer jeg tabletter, tar han tabletten med seg. Den er utrolig glupsk. Jeg har andre kar jeg kan sette den i dersom den behøver slankekur, men de karene er betydelig mindre, og ikke egnet for praktbotia. Men for en periode går det nok. De andre botiane spiser mer normalt, og deler broderlig med pansermallene og ancistrusen.
Kanskje den bare trenger litt ekstra og vokse på pleier og regulere inntaket ganske bra disse praktbotiaene
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap