Hvilken ciklide er dette? kurvciklide?

Har fått tak i to ciklider, dette er et par som leker jevnlig med godt antall på kullet.
De får begge samme dype lilla fargen på kroppen under lek og yngelpleie!

Men er dette vanlig rød kurvciklide?

1: Hunn
2: Hann
3: begge
Jag tycker att det liknar fisken som länge hette Laetacara sp. "Buckelkopf". Jag tror att den har blivit beskriven nu... Kan vara L. araguaiae nu.
Får det ikke helt til å stemme pga mine har tre striper langsetter. Kurvciklidene jeg har tittet på nå har bare en...?
Laetacara araguaiae
Hej igen!
Jag är ganska säker på att det är Laetacara araguaiae, som är en nära släkting till kurvcikliden. Se gärna här och här, eller googla på namnet.
Hey og takk igjen. Googlet navnet ista, men fant ingen bilder som jeg synes lignet. Men bildene på første linken du la her, er jo så godt som identiske. Så da går jeg ut ifra at det er riktig:o) Tuuuuusem takk for hjelpen:o)
Jag tror att det skall stämma. Har själv haft fisken en gång i tiden på det glada 1990-talet. Den kan ha underbara färger.
Lycka till!
Hey og tusen takk igjen. Er ikke i tvil. må være den. Og ja den har noen utrolig fine farger når den leker og har yngel. Dyp lilla farget med blå metall flekker innimellom på hode og bakover:o)

Jeg har tatt flere bilder og studert litt, og skjønner hvorfor den ble kalt for Buckelkopf. Hannen har en kraftig overdimensjonert "skalle" frem til ryggfinnen. Som en forvokst kul!
Tilfeldig bekjentskap
© Roy Fredrik Pedersen
Reklame for plussmedlemskap