Seriekobling av fluval fx5?

Sitter og leker med tanken på å seriekoble 2 stk (på sikt flere?) FX5 i et fremtidig "storkar".

Noen som har erfaringer med dette?
Prøvde meg på en skisse.....
En gang til....

[External Image]
Hvorfor ikke kjøre begge to i karet.
1. Man kan rense et filter om gangen.
2. Samme deler til begge filter
3. Ryker et filter har du en som backup

Når du sier storkar, hva mener du ? Til veldig stort akvariet ville jeg brukt sump eller hagedam filter. Kan sikkert bygge et filter i en slik vannbeholder på pall også om man har behov for så stor filtrering.
Bare mine tanker.
Pumpene er vel ikke beregnet for dette, så det kan umulig være sunt for de. Ha den ene pumpa avslått, og la den andre gjøre vannflyttejobben?

Sump høres lurere ut til et stort akvarium, og sikkert billigere også :o)

Med "storkar" mener jeg fra 700 - 1400l.
Å ha en sump er ikke aktuelt pga akvariets potensielle plassering.
Jeg har nå 2 stk FX5, hvorav det ene gjør tjeneste sammen med et Eheim 2226 i 300 literen på stua. Det andre FX5 står nå vasket, og klart i kjelleren i påvente av at jeg skal sette i gang med "storkaret"
Hvis den ene pumpa begynner å dra luft, eller noe i den dur, så vil det påvirke begge pumpene.

Jeg tror personlig at det vil fungere supert. Men de to pumpene vil i praksis fungere som en pumpe..
Er jo kjipt om alle filterbakteriene dør pga. den ene feiler..

Hvis målet ditt var å ha kun ett uttak og ett inntak i karet, så kan du jo koble opp noen Y-splitter.. To uttak blir til ett, og to inntak blir til ett..

Men i et kar på 1400liter hadde det jo bare vært flott med flere inntak og uttak da, mener jeg..
Da har jeg mottatt svar fra Hagen.
Ganske klart egentlig, så da gidder jeg ikke teste det ut, men kjører 2 stk FX5 på vanlig måte

Thank you for your email.

Setting the two FX5s like this, you will probably find that the first filter does all the work and the second filter is only filtering clean water.

You may also get reduced flow and this can result in airlocks and bubbles, meaning neither filter will run efficiently.

If you want to use two FX5s you will be better two run two seperate units, but put both inlets at one end of the tank and both outlets at the other end of the tank otherwise the inlet will draw air from the neighbouring output nozzle.

Hope that helps

Best regards
Høres fornuftig ut. Men du kan likevel bruke Y-splittere..
Det "siste" filteret vil ikke ha mye å jobbe med annet enn å filtrere allerede filtrert vann. Det blir nesten som å kjøre bare 1 filter

Edit: Allerede nevnt
Tilfeldig bekjentskap
© Knut Kjesbu
Reklame for plussmedlemskap