Torv til killi som ikke synker!?

jeg har nettopp kjøpt torv til å ha i et nytt killi akvarie, men det ser ikke ut som det kommer til å synke? det har stått sånn i nesten 24 timer, men ikke noe har skjedd.

noen som har erfaring med torv ?
takk på forhånd
Tyng ned klumpen med en stein e.l. Da blir den vasstrukken og holder seg nede.
Det beste er å bruke en såkalt filterstrømpe å putte torva i, da er det lettest å holde dem "samlet" under vann med steinen.

PS! Jeg har hørt at andre koker torva for å speede opp prosessen, men jeg vet ikke hvordan det går med den gryta etterpå da eventuelt...
Det du kan gjøre er slik som Mona sier. Putt torven i en filterstrømpe eller en vanlig nylomstrømpe. Hold denne under vann og skvis den som en svamp helt til den er skikkelig full av vann, du kan også koke og det går helt fint med gryten etterpå. Bruk gjerne en gryte som er polert inni, ikke disse som har teflon inni. Du må kanskje skrubbe litt med stålull etterpå, men gryta overlever
Min erfaring er at torven synker ikke av seg selv utenom vist du koker den først (vist du skal ha den løs og ikke i strømpe), men da forsvinner jo mye av de stoffene vi vil ha til våre akvarier ut i vannet. Så den beste måten er å skvise de full i vann og la torven selv slippe ut de gode stoffene vi vil ha i våre akvarier. Brukte dette en stund i Betta akvariene mine, men synes ph kunne bli noe svingende, så mål ph ofte siden torven etterhvert tømmes for ph senkende midler.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap