Valg av utvendig filter til 180-liters juwel

Jeg er egentlig veldig fornøyd med den innvendige pumpa til min Juwel, men nå orker jeg ikke mer av vibrasjonene den lager.

Hvilken utvendig pumpe vil du anbefale meg og hvor kan jeg få den kjøpt billigst?
Det er viktig for meg at pumpen får plass inni Juwel-skapet.

Har søkt litt etter Eheim-alternativer her inne, men blir litt forvirret siden jeg skjønner at de har erstattet modellene sine de siste årene (?).

Eheim har heldigvis beholdt sin 2224 modell, og den skal duge til akvarier opptil 250 liter. Du kan derfor bruke den til en 180 liter. En god tommelfingerregel er å omtrent halvere produsentens påstand om antall liter filteret kan brukes til. Men jeg ville si at det passer til en 180 liter også.

Det KAN bli noe dårlig sirkulasjon etterhvert som filteret blir fullt av gørr, men dersom du vil ha mer bevegelse i vannet kan du bare sette inn en liten powerhead i tillegg. Eller rense filteret oftere Dvs bytte den hvite filtervattskiven jevnlig. Resten av filteret trenger du ikke ta mer enn et par ganger i året, med moderat "befolkning" i karet. Noen renser dem kanskje bare en gang i året også, men jeg brukte alltid å havne på to ganger pr år. Filtervattskiven på toppen skiftet jeg imidlertid ut ca hver tredje måned, det ga fint og klart vann og opprettholdt ok sirkulasjon.

Den hvite filtervattskiven er plassert på toppen i filtertønna, så man trenger bare såvidt å vippe opp lokket, fjerne den gamle og svippe inn en ny, og så lukke det igjen. Resten av filteret trenger man ikke røre særlig ofte.

ETTER-REDIGERT:
jeg skrev feil, mht antall liter, så jeg rettet det ovenfor. Eheim skriver det passer til 250 liter (ikke 350, som jeg først skrev). Men jeg har da brukt det til en 180 liter selv, og det var det karet jeg hadde flest fisk i. Det gikk helt fint
Tusen takk for et superraskt svar! Jeg ønsker ikke spesielt mye bevegelse i vannet, da jeg primært har guramier.

Et relativt rimelig alternativ var det også - det er jo ekstra hyggelig.
Hm. Den gikk fra én på lager til ingen på lager. Får lete litt da...
Takk for rettelsen - jeg går for det uansett. Webzoo får snart inn flere
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap