Slåsskamp.

Inaktiv bruker
Jeg har 3 stk Ancistrus i 126L akvarium, de er ca 7cm.
I kveld var det 2 av dem som dreiv på med noe som lignet på slåsskamp.
Jeg vet ikke hvilke kjønn det er. De sirklet rund og flagget med ryggfinnen, klasket halen i hverandre å skallet.
Er dette vanlig at de er så agressive?
Den 3. Var helt uiteressert. Var skikkelig spennende og se på.
Hannene er ofte sånn. Du kan lese om flere kraftig slagsmål mellom ancistrus i tråden til Inger Anne.
Det høres ut som om du har to hanner i slåsskamp. Det er ganske vanlig når man har flere hanner i samme kar, ja, særlig hvis begge har lyst på den samme hula. De kan være ganske iltre.
Inaktiv bruker
Det var ikke akkurat ei god hule akkurat ;D Mer et plastikk kamskjell de ville ha. :P
Seier herren tok seg to runder rundt det før han la seg inni.

Da vet jeg vell sånn ca. At de to er hanner da, så da må nr 3 som jeg kaller Junior være ei ho?

Bildet er et gammelt bilde av det, nå er det ikke luft i det lengre.

[External Image]

Ancistruser er som en annen "art" med bart, de må tøffe seg litt for damene og sloss på freddan.... hehe
Inaktiv bruker
;D Ja ikke sant.
Synd de ikke er kjønnsmoden engang. :P
Burde jeg ta ut en av hannene? Eller kjøpe flere å satse på at det er noen hoer det?

Tro om de slåss sånn fordi jeg bytta vann i dag? (De måtte reddes svigermor har mishandlet dem, hun har ikke bytta vann siden jeg flytta ut! Det er 1 1/2 måned siden.)
Så jeg har kjørt vannbytte og så at noen har fått sopp så da kjørte jeg medisin mot det. Tetra sin.
Så nå håper jeg at ikke Ancistrusene blir syke! :O
Jo flere huler du har jo mindre krangling blant hannene har jeg erfart med Ancistrus. Jeg hadde selv 5 stk L144 i en 65l hvorav tre hanner og hver av dem fikk sin egen hule og det gikk helt fint, da lå de på egg hver sin gang. Da hadde de ikke tid til å krangle for de ville ikke miste hulen sin...

I L107 karet mitt gjør jeg det motsatt, der setter jeg inn for få huler i forhold til hanner for å fremprovosere behovet for å få frem en alfahann slik at leken kan begynne. Disse oppfører seg litt annerledes enn vanlige Ancistrus.
Lars Jamne
I L107 karet mitt gjør jeg det motsatt, der setter jeg inn for få huler i forhold til hanner for å fremprovosere behovet for å få frem en alfahann slik at leken kan begynne.

Er det lurt da? I verste fall kan det ende med død fisk.

Det er viktig med flere huler slik at hannene kan velge hvem huler de synes er best, og det bør hele tiden være ledige huler. Hensikten er at hulene skal bli rangert av mallene selv, og alfahannen vil selvfølgelig beslaglegge den beste hulen og hunnene vil mest sannsynlig velge denne hannen.
Inaktiv bruker
Lars: Jeg har vell 7 huler hvis jeg regner det kammskjellet som en hule, så jeg håper jo at det skal være nåkk huler til alle.
Men jeg kan liksom ikke skjønne at de synes at det kammskjellet skal være så fin en plass, vil nå heller tro at bambusrør og de faktiske hulene er bedre.

Men så er jeg jo igang med å lage skiferhuler, lager litt sisser å skal få dem til å ligne på skyskrapere med en "leilighet" i bunn, åpne vindu er opp.
Og siden jeg har mulighet å skjære dette ut selv med vann så blir det ikke så dyrt.
Tilfeldig bekjentskap
© Torkild Olsen
Reklame for plussmedlemskap