Spm ang innkjøring av akvarie/pumpe

Fantastisk forum, her kommer jeg nok til å bruke mye tid

Må nesten stille noen spørsmål her, kan ikke stole på dyrebutikken, da alle gir ulike svar.


Det har seg slik at i går gikk jeg til innkjøp av et "nybegynner akvarie" (60l), med alt nødvendig utstyr.
Jeg gjorde også noe som sikkert de fleste på dette forumet er i mot, siden jeg er så fantastisk utolmodig:
jeg kjøpte bakteriestarter fra et merke jeg ikke husker navnet på. I følge bruksanvisningen skal bakteriestarteren begynne å virke etter bare 1 time.


Så det jeg gjorde var å helle hele flasken med bakteriestarter i akvariet (var beregnet til 60l) plantet noen planter, ventet et par timer og tok noen fisker i (1x gibbiceps og 2x pansermalle).


Målte vannverdiene (ph og nitritt) 8-9 timer senere.
Nitritt viste under 0.3mg/l og ph 7.5

Da er spørsmålene mine: er det alt for tidlig å måle nitritt? hvis ja når kan jeg måle og hvordan kan jeg undersøke om det er nok bakterier til at jeg kan fylle på litt mer fisk (2-3 guppy)?
Inaktiv bruker
Jeg ville venta 4-5 uker før jeg hadde hatt mer fisk i.
Les denne så får du vell den info som trengs. (URL)
Først og fremst: forlang penga tilbake for den gibbien, og lever den tilbake. Den blir like stor som ei brusflaske..

Den bakteriestartern din fungerer nok ikke, nei. Godt at du er kritisk..

Personlig mener jeg ikke du skal ut med de guppyene du har fått deg, men; har du mulighet å stjele litt filtergørr fra et annet akvarie? Et akvarie uten sykdom..
Å kjøre inn et filter er egentlig bare at man fôrer opp en hel del (milliarder) bakterier. Man kan hente millioner av bakterier ved å sqweese litt filtergørr fra et godt innkjørt filter.

Forbered deg uansett på en del vannbytter.
Fôr sjelden og forsiktig.
Følg med nitritt verdiene.

Akvariehold er litt kjipt og røft i starten, når man gjør slike feil (stole på dyrebutikken). Men siden du allerede er på akvaforum, så blir det sikkert likevel en spennende periode, med mye lærdom fra andre brukere, forumdiskusjoner og artikler (utropstegn til artikler!).

Lykke til !

Edit: Hadde det vært slik at man kunne opprettholde levende bakteriekultur på plastflasker, så skulle jeg startet opp salg i rubrikkannonsene her.. Great success!.. men synd det ikke er slik :p
Takker for utrolig rask respons!

Skal nok ikke spørre folk på akvarie om hjelp mer, de gjør meg bare forvirret. Hvis de ikke aner hva de snakker om, burde de finne seg en annen jobb.

@spock
Jeg har lest tåden du linker til, det er ikke vanskelig å se at trådstarter er kritisk til bakteriestarter, noe som jeg har full forståelse for. Men... Det kan jo være det fungerer. Regner med (og håper) at dyrebutikken ikke selger ubruklige produkter til en dyr penge.

Derfor lurer jeg på om det finnes noe jeg kan teste vannet med, som faktisk kan finne ut om bakterie starteren har fungert eller ei?
Har nemlig lyst å plante bakteriestarteren godt opp i ræv*n til fyren på buddy som anbefalte den til meg, dersom den ikke fungerer.

En nitritt tester vil jo kunne gi en indikasjon om starteren fungerer eller ei, men 8-9 timer etter fisken har komt i akvariet er vel litt for tidlig? Når kan jeg teste igjen for å få best mulig indikasjon om bakteriestarteren fungereR?



gash, ble mye snakk om bakteriestarter.

@ Ronny-André
Har faktisk ikke noen bekjente som har akvarie, blir derfor litt vanskelig å få tak i filtergørr. Dyrebutikkene gir sikkert ikke filtergørr fra seg, siden de selger bakteriestarter.

Hvor ofte burde jeg mate? 3 ganger i uken? Jeg har kun bunnfisk no. gibbi og pansermalle.

Hvor ofte burde jeg undersøke nitritt verdiene? Finnes det noe til å nøytralisere nitritt, eller er eneste løsningen og bytte 25% av vannet?




Vil det forresten være helt toskete av meg å kjøpe noen (2-3) guppy? De har noen små fantastisk flotte på den lokale dyrebutikken, er redd for at de skal bli utsolgt, da de har få igjen. Men vil jo ikke risikere å drepe alle fiskene, da må jeg bare starte på nytt.





Er det forøvrig noen som har forslag til gode kombinasjoner med fisk? Har ingen tema å følge, så bare fyr på. Siden jeg er nybegynner, så er jeg ute etter fisk som er lett å holde. Så får jeg bli mer avansert etter hvert.









Er det forøvrig noen som har forslag til gode kombinasjoner med forskjellig fisk ?
jeg har egentlig ikke noe tema å følge, er bare ute etter noen forslag.

Jeg kunne merkelig nok ikke edite den siste posten min.

Når jeg overførte fiskene fra dyrebutikken til akvariet mitt, fylte jeg også på med vannet som fiskene kom i (fra dyrebutikken) (+ litt grus og en snegl) dette må da være noen (5^8+++) bakterier i?
Kan godt mate 3 ganger i uken, ja.

Igjen, den gibbien bør du kvitte deg med.. Dyrebutikken tar sikkert imot den igjen..

Ville ikke tilsatt fisk enda.

Nei, det du førte inn i akvariet er ikke nok til å ha noen verdi, mtp. bakterieflora.

Dyrebutikken gir deg helt sikkert bakterieguffe, men det er opp til deg å vurdere om den er å stole på (At du ikke samtidig henter sykdommer..)

For å "nøytralisere" nitritt, så må du ha bakterier som spiser dem, eller bytte vann. Mål gjerne et par ganger i uka, helt i starten.
Hvis du ikke får noe filterguffe, så forvent at det tar minst 4 uker, før du får balanse..

Det kan høres litt stress ut, men det er verdt bryet. Er dyrt å bruke fisk som forbruksvare, pga. de dør av ubalanse..
I et balansert kar, er saken helt anderledes.. For eksempel måler jeg "aldri" nitritt eller nitrat.

Prøv deg med søkefunksjonene. Du kan blant annet søke etter fisk som passer til din akvariestørrelse..
Anbefaler deg å finne deg én eller to hovedfisk. Så en i topp, en i midt, en på bunn... for eksempel.. Er helt opp til deg :p
Det viktigste er at adferd og vannverdier stemmer overens med hverandre..
Takker!

Får ta kontakt med dyrebutikken ang gibbien, sier seg selv at en ikke kan ha en fisk som kan bli like stor som 0.5l flaske i 60l akvarie. Dette viser hvor kunnskapsrik fyren på dyrebutikken var (han visste jeg hadde 60l).

Jeg får spørre dyrebutikken om de vil gi meg litt guffe, regner med at akvariene deres som oftest er i god stand? Har dyrebutikker maskiner som eventuelt kan teste det? Hadde vært lite kjekt å fått infisert akvariet med ett-eller-annet f***skap.
Hvor skal jeg eventuelt plassere guffen jeg får og hvor lang tid vil det ta før akvariet nøytraliserer seg? (regner med at det ikke tar så lang tid, siden det er så stor konsentrasjon med bakterier?)

Forstår at ting tar tid i starten med akvarie, er bare enkelte som er utolmodige, utolmodighet fører til snarveier, snarveier fører ofte til problemer. Blir som du nevner, helt meningsløst å bare kjøpe inn masse fisk, så dør den fort grunnet ubalanse. Det ønsker jeg ikke.
Når/hvis du får filterguffe fra butikken, så får du det nok i en fiskepose fks.

Legg posen i akvariet, slik at guffa blir temperert.. Husk at den er levende.
Hell ut guffa i en bøtte vann.
Fyll opp bøtta med akvarievann.
Ta ut filteret fra akvariet, og legg den i bøtta.
Start pumpa, og la den gå til vannet begynner å bli rent igjen.
Sett så pumpa tilbake til akvariet, og start opp..

Husk at dette gjør ikke at du er ferdig med innkjøringen.. Men du hopper over et par-tre uker.. Og det er jo veldig lang ventetid, imo :p

Man burde være kritisk til alt man henter fra dyrebutikkenes akvarier. De masseimporterer fisk, som de bare har i karantene i typisk 3 dager. Fisken er svært stresset, og utsatt for mange sykdommer.

Bare du som kan vurdere det, siden du kjenner til butikken :p
Hvis du leste tråden min om innkjøring av akvarier, finner du at du ikke kommer til å se nitrit til å begynne med. Dersom du tar dette som bevis for at bakteriestarten virker, kan du bli sørgelig skuffet.

De første bakteriene som dukker opp, er de som bryter ned ammoniakk, som fiskene skiller ut gjennom gjeller og urin, til nitrit. Ammoniakk er minst like giftig for fiskene dine som nitrit og innen neste gruppe bakterier kommer, de som bryter ned nitrit til nitrat, har fiskene dine gått i en stadig mer giftig suppe. Du bør derfor absolutt tsete både for ammoniakk og nitritt i startfasen.

Bakteriestarter innholder trolig endel mikronæringsstoffer som kan påskynde etableringen av bakterier, men at bakterier som er avhengig av en stadig tilførsel av oksygen kan leve lenge i tørr tilstand eller på små, tette glass, har jeg vondt for å tro.
Takker igjen for supre svar!


@ronny

Fyren på dyrebutikken sa at jeg kunne levere inn gibbien når den var blitt større, så skunne jeg få en ny fisk.

Når det gjelder filterguffe, fikk jeg det ikke. Han mente at jeg ikke hadde behov for det, grunnet bakteriestarteren. Haha


@530
Leste tråden din om innkjøring av akvarier, var ekstremt informativ tråd, men det er vanskelig å få med seg alt når du leser det en gang, har derfor ikke fått helt med meg det du nevner om nitritt.

Jeg har ikke konkludert om bakteriestarteren har fungert, etter å ha lest hva folk har skrevet på dette forumet, er jeg svært kritisk. Men hvem vet, det kan jo fungere mot alle ods. (selvom jeg tviler)

JEg forstår at 8-9 timer etter å ha tilsatt fisk i akvariet er litt vel tidlig å måle nitritt, når burde jeg måle nitritt igjen for å få en liten indikasjon om det er komt bakteriet/om starteren har fungert?


Fant forresten flasken med starter jeg helte i akvariet. Den het: JBL Nano Start.
Følgende står om den:

JBL Nano Start is a bacterial starter for nano aquariums. Essential live helpers for effective filtering. JBL Nano Start immediately makes filters and aquariums biologically active and ensures rapidly breakdown of toxic ammonia and nitrite. Application of JBL Nano Start when setting up a new aquarium or when adding new filter material.
Stian Toftevåg
JEg forstår at 8-9 timer etter å ha tilsatt fisk i akvariet er litt vel tidlig å måle nitritt, når burde jeg måle nitritt igjen for å få en liten indikasjon om det er komt bakteriet/om starteren har fungert?


Nitritt vil normalt dukke opp etter ca 2 uker etter at ammoniakk ble målbar. Grunnen til denne rekkefølgen er dels at de bakteriene som bryter ned nitritt ikke har noe å leve av før de første bakteriene har begynt å gjøre jobben sin, dvs. bryte ned ammoniakk til nitritt, dels at de øker i antall vesentlig langsommere enn de som bryter ned ammoniakk.

Lykke til med en flott hobby.
Liten oppdatering.

Jeg kontaktet hk til buddy, for å vite litt mer om hva produktet jbl nano start egentlig var, hvordan det fungerte, hva hensikten var osv)
De informerte meg om at jbl nano start, teoretisk sett gjorde akvariet klar til fisk innen 24 timer, for å være på den sikre siden oppfordret de meg å ta med en vannprøve til en av butikkene deres. Dette gjorde jeg, hun i butikken informerte meg om at jeg kunne ha 2-3 guppyer i akvariet til å begynne med, hvis de trives og nitritt veriene var stabile, kunne jeg ta i fler fisk. (dette gjorde jeg på mandag)

I dag tok jeg nitritt test av vannet, testen viste ca 0.3mg/l (svak orange), (mot under 0.3. gul farge, som sist måling viste.

Fungerte faktisk jbl nano start?
Nei, produkter som lover ferdig innkjørt akvarium på 24 timer er bare humbug og juks, dessverre for lommeboka di hvis du allerede har kjøpt det produktet...!
Hvis du leser det siste svaret du fikk over her av "530", så har du fått svar med forklaring også.

Du kan måle etter nitritt til du blir grønn i fjeset så tidlig under akvarieinnkjøringen, for du vil ikke få noe utslag så tidlig. Nitritt er ikke det som kommer først. Ammoniakk dukker opp etter noen dager og er det første du skal måle. Så, etter ca 2 uker får du nitritt-utslag.

Du skriver flere plasser at du er kritisk til denne "kjappe løsningen", og så snur du i neste øyeblikk og skriver ting som :"
Stian Toftevåg
Regner med (og håper) at dyrebutikken ikke selger ubruklige produkter til en dyr penge.
"
Svaret er; det GJØR de

Hvis noe virker for godt til å være sant, så er det gjerne ikke det... og ingen kvikk-fix på 24 timer finnes. Så enkelt er det.

Alle akvarieprodukt-merkene selger en eller annen form for sånne kjappe løsninger, for de vet at markedet elsker det. Ting tar tid med akvarier, og folk i dag vil ikke bruke tid, de vil ha fisk NÅ! Derfor kjøper de sånt som lover gull og grønne skoger. Og når fiskene dør, drar de bare og kjøper nye.

Tingen er at nitritt målingene viser andre verdier enn det det gjorde i begynnelsen, det er det jeg reagerer på.


No er nitritt verdiene på 0.3 mgl, eller orange farge på måleren. tidligere var nitritt verdiene på under 0.3 mgl (gul farge). Med andre ord, jeg får utslag på nitritt. Noen forklaring på deT?
Den flasken inneholdt vel noe som gir utslag på nitritt-testen da?
Hvis du mener flasken med bakteriestart, vet jeg ikke. Det eneste av informasjon jeg fikk fra hovedkontoret til buddy er at jeg kunne teoretisk sett ha fisk i etter 24 timer. Det står svært lite informasjon om hva produktet inneholder på flasken og forpakningen. (det var derfor jeg kontaktet hk)

Det er verdt å nevne at første gang jeg målte nitritt verdier var minst et døgn etter flasken var tilsatt, med andre ord burde jeg fått same utslag da, som jeg får no (?)
Det du skal ha og trenger i akvariet, er en bakterieflora på mange millioner levende bakterier som koloniserer filtersvampen inni filteret ditt.
Det tar tid å etablere den levende organismen, sånn er det, og det finnes ingen drastiske snarveier utenom biologien. Det tar ikke 24 timer å få en slik koloni med bakterier til å oppstå.

Beklager, men jeg har mine store tvil til det du har kjøpt. En fullt fungerende filterbakteriekoloni kan rett og slett ikke være noe du får ut av en masseprodusert flaske på et døgn.
Etter å ha lest her, tok det ikke lang tid for meg å forstå at jeg sannsyneligvis hadde kjøpt "katta i sekken" .
Jeg er med andre ord helt med på det du skriver, Mona. Jeg prøver bare å finne en annen forklaring enn at bakteriestarteren fungerte.

Så: noen som har forslag til hvorfor jeg har andre nitritt verdier i vannet no?
Det viktigste er at du sørger for at fiskene dine ikke svømmer i en giftig suppe. Dernest å finne en forklaring på hvorfor verdiene er anderledes nå enn første gang du målte. Jeg har ingen god forklaring på det, annet enn at åpenbart fungerer dette ikke som lovet fordi det ifølge produktløftet ikke skulle vært nitritt nå!

Det nivået du måler er nemlig giftig for fisk. Ettersom du skriver "under 0.3 mgl (gul farge) og "0.3 mgl, eller orange farge " går jeg ut fra at du bruker Tetras test for nitrit. Denne er alfor unøyaktig og når du kan se utslag på laveste nivå her, er du med JBLs tilsvarende test allerede godt inne i farlig område.

Derfor kan det være mer enn én forklaring på de to forskjellige resultatene: unøyaktig avlesningsmåte i testen, for grovkalibret test, litt forskjell i dråpestørrelse fra testflasken, litt unøyaktighet i mengden vann som testes og litt ulik tolkning av fargenyanse er noen. Det finnes kanskje flere, men det vil jeg ikke bruke tid på.
Tilfeldig bekjentskap
© Asbjørn Steinsrud
Reklame for plussmedlemskap