Heros sp.rotkiel med yngel

Hei,bytte til meg ett lekspar med rotkiel for noen uker siden,for litt over 1 uke siden la de maange egg på en flat stein jeg hadde lagt oppi til dem.I går så jeg 6-7 frittsvømmende yngel og tenkte var det alt,men i dag da jeg våknet så var det sikkert 1000 yngel som svømte rundt!!!Hva burde jeg gjøre nå?Er foreldrene flinke til og passe yngel eller burde jeg ta dem ut?Disse har hatt yngel før så de er nok erfarne.De går i 720L sammen med ett lekspar med heros severum som går og tygger på yngel.Takk for evt alle svar
Jeg ville latt de fått prøve yngelpleie selv. Høres ut som du må lage ganske mye artemia =-)

Hmm er det ikke stor fare for at Heroser kan krysse seg i samme kar?
kjipt hvis du avler bort munnrugingen...............

Lykke til hilsen Ola
Glemte å si at paret ditt var virkelig flotte.
Gratulerer med yngel på en veldig fin fisk

Bildet du bruker ligger i bildebasen, er det samme fiskene?
de holder seg for seg selv i hvert sitt hjørne så det virker ikke som de er intr i hverandre.
Men det er jo samme art så muligheten er jo selvfølgelig der,det var meningen at jeg skulle flytte dem over til 2 mindre kar,men da var de allerede i gang med eggleggingen så jeg får vente til dem er ferdige.Jeg får se åssen det fremover,blir de mindre i antall får jeg heller flytte dem over i en fødekasse..
Hei og gratulerer
Hei

Jeg har selv hatt yngel på Heros ciclider. Brukte fremgansmåten under og fikk med dette minst 50 ungfisk:

1. La foreldrene passe yngelen de første 8-12 dagene, til de er frittsvømmende. Min erfaring er at etter dette kan foreldrene miste interessen for yngelen og den blir spist av foreldrene eller andre beboere i karet.

2. To dager før jeg planlegger å fjerne yngelen setter jeg igang med å klekke artemia for å fore yngelen. Nyklekket artemia er helgardering når det gjelder yngelfor, har mistet endel kull med at de ikke spiser flakfor i pulverform. Har aldri opplevd at yngelen ikke tar nyklekket artemia.

Det er mange oppskrifter på hvordan man klekker artemia her på forumet. Selv bruker jeg en 1,5 liters plastflaske med 1 liter vann, 2 ss havsalt. Settes i vinduskarmen sånn at eggene får sol. Masse luftgjennomstrømning i flaska med luftpumpe og luftestein. Klekking etter ca24 timer. Jeg bruker en 5 ml plastsprøyte til å suge opp et lite måltid fra flaska.

2. sug opp yngelen med en hevert, overfør yngelen til et lite yngelkar eller en rugekasse i karet de kommer fra. Selv bruker jeg et 25 liters kar med filter som drives av en luftpumpe. da blir ikke yngelen sugd inn i filteret så lett.Tar filtervatt fra filteret i hovedakvariet sånn at det er en effektiv bakterieflora i filteret umiddelbart. Brukes rugekasse så pass på at ikke yngelen er så liten at den kommer gjennom. Andre fisker greier også å "suge de ut" hvis de er små nok. Videre så har jeg flere ganger opplevd at annen fisk i akvariet greier å hoppe inn i rugekassen, da er det tomt for yngel temmelig fort.

Jeg fyller yngelkaret med vann fra hovedkaret umiddelbart før jeg overfører yngelen. Da er temperatur og vannkvalitet tilnærmet lik der yngelen kom fra og sjokket med flytting mindre.

3. Oppforing med små mengder artemia flere ganger om dagen, bytter 50% av vannet hver andre dag, men etterfyller alltid med vann fra hovedakvariet og ikke springen.


Dette har fungert bra for meg på Heros og andre ciclider.

wobbler
Gratulerer! Nydelige fisker.
Synd du bor langt unna, dette er fisk jeg kunne tenkt meg og kjøpt yngel av.
Grattis. Jeg sa jo at det var et lekspar) Bare å bynne å klekke artemia nå
Det er fiskene i bildebasen,men mine er prikk like,jeg lurer på om det går an og bruke microorm istedenfor artemia??
Jeg tvilte ikke på at det var det Nå går severumen og tygger igjen og nå har de byttet på det så jeg tror det går bedre denne gangen
Takk for gode tips ang. artemia
Heros sp.rotkiel med yngel
Her bilde noen bilder av det nybakte foreldreparet,litt dårlig bilde grunnet kameratelefon,men det skal gå og se hva det er
Hekta
de holder seg for seg selv i hvert sitt hjørne så det virker ikke som de er intr i hverandre. Men det er jo samme art så muligheten er jo selvfølgelig der,det var meningen at jeg skulle flytte dem over til 2 mindre kar,men da var de allerede i gang med eggleggingen så jeg får vente til dem er ferdige.Jeg får se åssen det fremover,blir de mindre i antall får jeg heller flytte dem over i en fødekasse..

Det er ikke samme art, men to arter i samme familie. Eventuelle kryssninger vil bli hybrider, alt tyder vel på at disse vil være fertile om en ser i fiskebasen. Ciklider kan gjennomføre adopsjon av andres yngel når de er relativt jevnstore så vær litt påpasselig.
Nå virker sikkert jeg hysterisk, men jeg har krysset apistoer før og det var ikke hyggelig å ta livet av de på grunn av min tabbe.

Jeg forsøker alltid å la ciklidene utføre sin naturlige atferd og ikke fore opp yngelen på kunstig vis. En av grunnene er at det fungerer som prevensjon og hindrer nye egglegginger med slåssing osv i eininga.
Det tar ofte flere forsøk før de lykkes på denne måten, men du verden så artig det er å studere ciklider i samspill med unger framfor et BB kar med masse småfisk. markedet for ciklider er uansett såpass lite at det gjør ikke noe for meg at det blir færre som vokser opp.
Er nok det som skjer hos dine Wobbler at de er litt uerfarne og bare trenger noen forsøk til før de lykkes uten innblanding.

Jeg har drettet severum på kun mikroorm og tørrfor. artemia er å foretrekke dog. Det vanskeligste er å få plassert foret i et stort kar før foreldrene eller yngelen skjønner at sprøyta betyr mat.
BTW så er min erfaring at severum yngel tåler ganske kraftige temperatur og vannkvalitets svingninger godt så det e rlett å skifte vann i hovedkaret.


Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap