Det begynte med ett.. (side 2)

Oppdaget for noen dager siden at det svømte en liten yngel sammen med killiene. Den var ca 3 mm. stor alt. Har gitt dem litt ekstra mat (røde mygglarver) så de ikke er sultne og spiser den. Ser den vokser fra dag til dag. Moro=)
Ellers hadde jeg en liten krise med 120l. Jeg hadde sparkla litt på veggen bak akvariet og så skulle jeg pusse ned det igjen,men det må nok ha kommet seg noe av støvet inn i akvariet for dagen etter så de til å mistrives. De fleste stod bare stille og pustet og guramiene var på bunnen. Da jeg tok av lokket for å bytte vann så jeg kampfiskhannen hadde satt seg fast i pumpa! Så da ble det redningaksjon for den først.
Det gikk heldigvis bra,han mistet noen skjell på ryggen, men det ser helt overfladisk ut.
På kvelden kom kampfiskhunnen frem og den så ikke bra ut! Hun var helt blek og stod rett opp og ned i vannet og bare gispet.
Så det ble redningaksjon igjen.. Satt den i en bøtte på et varmt rom. Den fikk med seg noen flyteplanter også. Hadde ikke mye håp om at det kom til å gå bra,men da slapp den hvertfall å bli spist på tenkte jeg.
Dagen etter titter jeg spent ned i bøtta og den lever! Fargen på finnene er tilbake,men selve fisken er ganske blek enda. Da jeg sjekket den senere på dagen hadde farvene kommet enda mer tilbake. Idag morges oppdaget jeg at den har laget et lite skumrede! Da ble det vist brått en hann, og det gjør alt mer komplisert for nå kan jeg jo ikke sette den tilbake der den var.
Hannen som er der har ikke plaget den noe mer enn en vanlig hunn og den har hatt striper på sidene så har vært sikket på at den har vært en hunn jeg. Har jo det nye,store karet på 280l som jeg ikke har satt opp enda så den kan jo flytte inn der,etterhvert kanskje.
Har venta med å sette det opp for jeg har snart eksamen og det er greit å unngå distraksjoner. Og et akvarium på 280l er en STOR distraksjon.
Omgjøring
Hadde bare lyst til å bytte om litt så det ble det runde karet som fikk gjennomgå. Har en stund vært ganske lei av både innholdet i det og plasseringen. Fant ut jeg skulle flytte kardinaltetraene over til neontetraene i 120l. Rekene tok samme veien. Der har de endel alger å rydde opp i. Viste ikke at de kunne hoppe, så skvatt litt da jeg holdt på med håven! Greit med tetraene da,de gikk i stim modus så fikk tatt flere om gangen. Ellers ikke lett å fange fisk i rundt akvarium med firkantet håv.
Flyttet karet ut i gangen og der var det overraskende fint. Har syntes gangen har vært kjedelig,men ikke vist hva jeg skulle gjøre med den.
Nå er det bare en kampfiskhann igjen i karet. Vet ikke helt om jeg skal sette inn noen små fisk han kan følge litt med på enda. Har hatt rasbora sammen med han før og det gikk helt fint. Lurer litt på stjernedanio. Oppdaget forresten at en av reken var sporløst borte.Har sett han har fulgt med på dem,men aldri at han har angrepet. Det er amaroreker så det er jo litt størrelse på dem. Hadde han sammen med cherry reker for lenge siden og de tok han. Har nok fått smaken på reker...
Nytt kar+yngel igjen
Nå har jeg satt det nye,store karet til innkjøring. Satt igang pumpa, tatt filterguffe fra et annet kar i går. Tilsatte litt salmi idag for å mate bakteriene. Driver og titter på ulike oppsett. Har lyst på noe spesielt og litt dramatisk med spennende linjer.
Vurderer å prøve meg på å lage noen bakker i bakgrunnen med en liten elv av hvit sand,men tror det blir mye vedlikehold. Og elva holder seg nok ikke på samme plass særlig lenge og hvertfall ikke som hvit! Blir nok et mareritt med slamsuging.
Så får tenke litt videre..
Har funnet et nytt killiyngel=) Det er bittelite. nesten bare et par øyer. oppdaget det i bøtta etter jeg hadde rengjort så det var flaks jeg ikke bare helte det ut.Nå står det i eget syltetøyglass med litt javamose. jeg bytter litt vann med å bruke en sprøyte hver dag. Da blir det minst mulig strøm og stress for den. Ser den har vokst litt,men det går veldig tregt..
Den andre killiyngelen jeg fant for en stund siden har blitt stor og begynt å få farger. Det er en f.gardneri gardneri hann. synd det er en hann for da må jeg nok flytte den etterhvert for at den ikkke skal begynne å krangle med faren sin.
Her er et inspirerende akvarium forresten.(hvis den virker da)
Gabonreke innkjøpt
Har forandret mening med innredninga og går for en mer naturtro løsning.Har så smått satt inn noen planter,og da jeg var avgårde i butikken for å se etter flere oppdaget jeg en nydelig gabonreke som gikk alene sammen med ganske store piraya (gisp)Jeg spurte om det var flere enn den ene igjen og hun sa hun regnet med at de hadde blitt spist opp. Var ikke sikker på om jeg skulle ta den med meg så dro hjem og leste litt om den,men så klarte jeg ikke vente lenger og dro tilbake. Så nå går den helt alene i 280l. Ikke idielt det heller,men bedre enn å risikere å bli spist. Kan jo hende de andre gjemte seg forresten,det stod jo at de pleide å gjøre det..
Kjøpte også en stilig rot som jeg har lagt i bløt. På lørdag kjøpte jeg en Vrihassel som også har gått oppi. Den ligger og flyter enda.
Har ominnredet 120l litt for jeg tok noen planter fra den og over i det store og da så det veldig tomt ut plutselig. Det var ganske grodd til så det gjorde seg med litt forandring. Er ikke helt fornøyd enda,men fint med litt anderledes. Ser ut som fiskene liker det også. Venter enda på en del så lyset kan bli reparert. Skal levere det inn på fiskebutikken når delen kommer,men nå har jeg venta i ca 3 mnd. Kjedelig med bare et lysrør som virker. Det er vanskelig å se noe inne i det før det begynner å bli skumring ute og det er jo ganske sent nå.
Har tenkt litt på å fylle 280l med ulike typer regnbuefisk. Har lest litt om dem og sett noen videoer på youtube og det er nydelige fisk=) Planen var jo å flytte over den bolivianske sommerfuglcikliden og skaffe en ny partner til den,men må undersøke om de kan gå sammen isåfall.
Har lyst på kuhlii ål også. Og mye annet også... Rart det med litersyken,nå har den kommet og tatt meg også. Syntes karet jeg driver å setter opp er i minste laget og angrer litt på at jeg ikke kjøpte en 500l med en gang. Prøver å minne meg selv på at grunnen til at jeg ikke tok noe større var fordi jeg var usikker på om gulvet tålte det. (litt eldre hus med liten kjeller under)Greit at logikken er på plass...
Skal se om jeg får tatt noen bilder når det blir litt mørkere ute
Sammenslåing
Etter at datteren min oppdaget hvor gøy det var å dunke på glasset i 120l, bestemte jeg meg for å legge den ned og flytte fiskene over i 280l. Husker godt hvor fælt det var da 60l sprakk og det var vann og fisk overalt, så hadde ikke lyst på en reprise av det..
De trives godt i sitt nye kar. Hadde en Mopanirot(?)oppe i der en stund,men den var l144 veldig glad i å tygge i filler så jeg måtte slamsuge hver dag for at det skulle se bra ut. den gjorde vannet brunt også. Byttet den ut med en annen type(vet ikke hva den heter)som er mye hardere.
Nå som jeg har slått karene sammen passer det jo egentlig ikke med regnbuefisk oppe i der lengre. De Neon regnbuefiskene jeg hadde døde,tror de hadde en slags parasitt med seg.De på butikken sa det var ganske vanlig.Vurderer å selge/levere tilbake de 3 regnbuefiskene jeg har igjen og kanskje skaffe meg Discus=)
Har tenkt på det før,lest endel om dem, så vet ikke helt om jeg vil ha det ekstra styret med de. Eller om det er litt overdrevent. Har hvertfall stort filter og grei nok størrelse på karet.
Rar sykdom
Lenge siden jeg har skrevet noe her nå. Det er krise i killikaret. Mystisk sykdom,mistenker falsk neonsyke,men får det ikke helt til å stemme.De har blitt syke en etter en. Begynner med å puste tungtnoen mister fargen,andre bare dør. Er par(nothobrancusene) måtte jeg ta livet av for de bare fløt rundt nesten. De var riktignok gamle(1,5år)mentrist likevel. Nå er det bare to fisk igjen av 12 totalt og det har skjedd så fort. Første dødsfallet var i jula og så har en etter en blitt syk. prøvd å bytte masse vann, esha 2000 og esha exit,men det hjelper ikke.
holder på med esha exit nå,har en dag igjen,men midt oppe i det her skal jeg på ferie. Bestilte tur før de ble syke. Har fiskevakt og har forklart hva hun skal gjøre,men litt synd å dra fra dem. De lever nok ikke når jeg kommer tilbake.
Renset den utvendige pumpa til 280l for første gang idag og det trengtes! De ble så fornøyde=)
Legger ved et bilde av 280 l karet etter atdet hadde grodd seg til i sommer. Det ser ikke helt slik ut nå,men har ikke noe nytt bilde
Nedlegging(og ny start)
Da jeg kom hjem fra ferien levde den ene killihannen enda. Men så ble den søkk borte noen dager senere. Mistenker den ene katta for hun har blitt veldig interessert i karet. Skjønner ikke helt hvordan hun har fått det til,for jeg hadde tettet igjen åpningene med svamper. Den ene lå på bunnen av akvariet da jeg oppdaget at fisken var borte så hun har nok holdt på noe veldi. Borte er den hvertfall.
Men hell i uhell.. Det var mange bittesmå yngel i karet=) Bestemte meg da for å bytte endel om. Tok kampfisken fra kjøkken akvariet og byttet med yngelet. bestemte meg også for å legge ned 280l inntil videre. Der hadde det dødd såpass mange fisk at det ikke var så mange igjen. De fikk plass sammen med kampfisken i 60 l på soverommet. Så nå har det store karet blitt flyttet og jeg skal sette noen store stokker for å støtte opp i kjelleren for å være på sikre siden før jeg fyller det opp igjen.syntes jeg kunne ane en liten gløppe vedlisten og den ene døra i underskapet begynte å bli litt trå. Best å ikke ta noen sjanser..
Vurderte lenge å skaffe meg diskus,men har kommet til at det blir for mye jobb. dessuten har jeg såpass mye mystiske dødsfall at jeg ikke tror jeg hadde klart å holde liv i dem.
Tror jeg skal prøve på Malawi istedet=)Foreløbig har jeg lyst på:
Labidochromis caeruleus
Labidochromis sp. "Hongi
Pseudotropheus Demasoni
Pseudotropheus sp. ´Acei´
Placidochromis sp ´Jalo´
Aulonocara sp. ´Firefish´eller en annen rød fisk.
Skal ikke ha alle artene ,men det er bare de jeg har sett og syntes var fine til nå. Må lese mer om dem først. Bygge om akvariet også.. Slik som jeg har lest til nå lønner det seg å satse på få arter og heller flere av hver art( både hanner og hunner) for å få minst mulig aggresjon. Også er det hva dem spiser å ta hensyn til da.. Og om artene er for like og kan blande seg. Men skal hovedsakelig ha noe fint å se på,tenker ikke på å avle.



en fisk til: Pseudotropheus saulosi “Coral Red” her er begge kjønnene farget. hannen er blå,hunnen er orange. striper på begge. skriver den ned så jeg ikke glemmer den=)
Nå var det vist en stund siden jeg har oppdatert. Det ble Malawi kar av 280l. Der går det nå et par firefish, 10stk acei og 6stk Pseudotropheus saulosi og en l144 og to vanlige ancistrus. Ble en fin blanding, fiskene er ikke utvokst enda så får se om det blir flere etter hvert, eller om det holder.
Av killiyngelene jeg fant for to mnd siden er det to som fortsatt lever. De har stått i en 20l med luftstein og lys. Har gitt dem frysetørket mygglarver hver dag(smuldra opp)men siden de har vært så små har jeg ikke tørt å gjøre så mye rent hos dem. Men i dag tok jeg dem over i et syltetøyglass og forer dem heller opp på frossen mygglarver. Det var slik jeg gjorde det med den første killiyngelet jeg fant og den ble raskt stor.
Dessuten er det kjedelig ikke å ha noe fisk å se på på kjøkkenet. Det var fint med kampfisken jeg hadde der. Venter på ny sending til Dahls dyrerike så blir det kanskje en ny=)
Lenge siden sist
Tilbake igjen
Med tvillinger på seks uker er det mange timer hjemme i sofaen når de får mat og sover,de er veldig glade i å bare ligge på fanget å sove. Tenkt på denne tråden min, leste litt og vips fikk jeg lyst på et akvarium ved siden av sofaen som jeg kan se på når jeg skal sitte her likevel. Har ikke solgt noen av de gamle karene så lurer på om jeg skal sette opp 60 l igjen. 120 l måtte jeg bytte toppen på så er frittstående lys på den, og det likte kattene(de fisket i den) så er ikke lurt å sette opp det ..
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap