- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Kva skal eg gjera?
Kva skal eg gjera?
Eg har ein ballong molly som svømmer litt rart i kveld. Ho svømmer på ein måte skeivt/på siden og ho helder seg heilt nede på botnen og i da eine hjørnet... Eg fiska nettopp opp partneren hennes. Han døde i løpet av kveld. Eg har ikkje merka noko spesielt med dei to, bortsett frå no (dei siste 10 min). Og no ser da ut som "fruen" er sjuk eller noko sånt...?
Veit dere kva da kan gjera og kva eg skal/kan gjera? Eg hadde berre 2 ballong molly fisker.
Veit dere kva da kan gjera og kva eg skal/kan gjera? Eg hadde berre 2 ballong molly fisker.
Postet 19.11.11 kl 22:19
Inaktiv bruker
Hva er vannverdiene?
Du kan prøve og bytte 50% av vannet.
Du kan prøve og bytte 50% av vannet.
Postet 19.11.11 kl 23:03
Postet 19.11.11 kl 23:13
Inaktiv bruker
Hvor lenge har du hatt akvariet?
Lenge siden du tok del-vann bytte?
Filteret GODT innkjørt?
Hvor stor er akvariet?
Hvor mange og hvilke fisker?
Filteret GODT innkjørt?
Hvor stor er akvariet?
Hvor mange og hvilke fisker?
Postet 20.11.11 kl 00:37
Postet 20.11.11 kl 09:41
Postet 20.11.11 kl 09:42
Inaktiv bruker
Filteret GODT innkjørt?
Filteret GODT innkjørt?
Postet 20.11.11 kl 10:38
Postet 20.11.11 kl 10:45
Postet 20.11.11 kl 10:50
Postet 20.11.11 kl 12:15
Postet 20.11.11 kl 13:29
Postet 20.11.11 kl 14:22
Postet 20.11.11 kl 17:28
Postet 20.11.11 kl 18:50
Inaktiv bruker
Malin VikPumpen og filteret er brukt hos dei forrige eierene. Dei "vaska" filteret lett før eg kjøpte da. Men da er berre ballongfiskene som svømmer rart. Da ser ut som dei andre fiskene har da bra.
Jeg mener og ha lest at de gode bakteriene dør kort tid etter at filteret stoppes og det blir tatt ut av vannet.
Postet 20.11.11 kl 20:18
Postet 21.11.11 kl 10:47
Hvis de vasket filteret rett før du fikk det - så er etter min mening ikke pumpen godt innkjørt.
De gode filterbakteriene dør etter en time, hvis ikke pumpen går med strømm på i vann. Det har jeg lest her inne.
vasker de filteret, og du får det med hjem, og det går noe tid - før du starter den - så er bakteriene døde- de få som er igjen -. og mer skade enn nytte.
Så du kan altså ikke lenger regne med at pumpen er godt innkjørt og full av gode bakterier .
Du starter altså ganske fra begynnelsen igjen, med innkjøring - og masse fisker som forurenser vannet. Pumpen har ikke lenger bakteriene den trenger for å bekjempe denne forurensingen.
De gode filterbakteriene dør etter en time, hvis ikke pumpen går med strømm på i vann. Det har jeg lest her inne.
vasker de filteret, og du får det med hjem, og det går noe tid - før du starter den - så er bakteriene døde- de få som er igjen -. og mer skade enn nytte.
Så du kan altså ikke lenger regne med at pumpen er godt innkjørt og full av gode bakterier .
Du starter altså ganske fra begynnelsen igjen, med innkjøring - og masse fisker som forurenser vannet. Pumpen har ikke lenger bakteriene den trenger for å bekjempe denne forurensingen.
Postet 21.11.11 kl 21:53