Apistograma, hvordan er disse fiskene?

Jeg ser flere steder at en type fisk som heter apistograma (?), anbefales. Men blir ikke helt klok på hva dette er for noe. For da jeg søkte, så kom det opp veldig mange som het dette. Er apistograma samlebetegnelsen?

Kan man si noe generelt om denne type fisker? De er jo fargerike og pene. Er dette fisk som snur opp ned på akvariet? Som krangler og slåss og jager andre fisk? Som er sterkt revirdannende?

Eller kan de fungere fint i et akvarium med masse planter, hvor jeg ikke ønsker noe særlig graving. Sammen med andre fredelige fisker? Ønsker ikke at noen skal føle seg truet eller jaget og misstrives.

Er på jakt etter fisker som passer i et selskapskar, der de har det fint, og det ser pent ut

Det finnes over 200 hundre typer Apistogramma, hvor mange beskrevne og antatte arter husker jeg ikke.
De er akvariets terriere, svære ciklider i små innpakninger

Det vil være best å tilpasse akvariet (selskapet) til apistoen og ikke omvendt.
De er sterkt revirhevdende, der er terrieren igjen, i forbindelse med lek.

De har ikke noe mot planter så lenge det er plass til huler. Planter hjelper til så de slipper å se hverandre hele tiden og alle vet hvor tomtegrensen går, der er terrieren igjen gitt.

Utrolig artige fisk om en baserer karet rundt dem, ellers blir det ofte ganske trist.
Hilsen Ola
Hvis man skal bruke hund som beskrivelse av fisken, så har du alle slags forskjellige hunder. samme går med ciklider. Du har smådjevler i en liten innpakning. Også har du rolige, nyskjerrige, kloke småfisk i en annen innpakning.

Som omtrent alle fisker blir disse revirhevdene i når de har yngel.
Apistogramma er en type dverg ciklide. Som du selv skriver er disse fargerike, iallefall di fleste av dem. I et selskapskar vet jeg ikke om jeg kan si ja eller nei. Det kommer ann på hva du har der fra før. Territoriable er dem iallefall og enkelte arter er mer hissige enn andre. Fleste typene av dem kan også være ganske så hissige under perioder dem har egg eller yngel.

Selv har jeg 16 kar og apistogramma i ca 10 av disse. Foretrekker å holde disse i artskar, grunnet sinne deres, og ikke minst oppdrett. når en først har fått seg et par eller en trio apistoer, blir en fort forelsket og ønsker flere

Er desverre kun plass til 3 bilder her, men ønsker du flere får du bare si i fra. Ellers finner du helt sikkert en del flotte apisto bilder i basen også

Hilsen Leif

Bilde 1. Viltfanget apistogramma barlowi hue
bilde 2. Viltfanget apistogramma cf borellii
bilde 3. apistogramma cacatuoides oppdrettsvariant. Hannen til høyre og hua til venstre
Oi, hehe, da er det sannelig ikke lett, å sette seg inn i dem, om det er så mange ulike !!

Hva slags type fisker trives disse sammen med?
coryer? rødmunntetra? kardinaler?

Holdes de i par, hann og hunn - og er det vanlig med flere par i samme akvarium?

akvariene er 128 liter og 160 liter
Sjura
Hvis man skal bruke hund som beskrivelse av fisken, så har du alle slags forskjellige hunder. samme går med ciklider. Du har smådjevler i en liten innpakning. Også har du rolige, nyskjerrige, kloke småfisk i en annen innpakning. Som omtrent alle fisker blir disse revirhevdene i når de har yngel.

Nå brukte ikke jeg hund, men terrier og det står jeg ved. Det jeg vil ha fram er at det er dumt både for fisken og akvaristen å kjøpe denne type fisk uten å tilrettelegge karet rundt apistoen.
De er ikke godt selskap for coryer.
De tetraene du nevner er vel rovfisk som spiser av yngel, men jeg har aldri holdt de sammen.
Hos meg er det: Apistoer, Nannostomus (som er tetraer), og otocinklus. Har også sandsnegler og kirsebærreker.

Ellers blir det noe vanskelig da noen arter har harem og andre lever i par, det skal ikke være enkelt ser du
Karene dine er flotte til apistoer det kommer bare an på hva du vil ha oppi ellers.

Kanskje lettere om du har en ide til arter selv eller om du ønsker å starte med en relativt enkel først, her er vel cacatuoides/kakadue en klassiker? Den er ikke spesielt kresen på vannet eller noe. Er ikke det riktig Leif?

lykke til hilsen Ola

ohr
[QUOTE=Sjura]Hvis man skal bruke hund som beskrivelse av fisken, så har du alle slags forskjellige hunder. samme går med ciklider. Du har smådjevler i en liten innpakning. Også har du rolige, nyskjerrige, kloke småfisk i en annen innpakning. Som omtrent alle fisker blir disse revirhevdene i når de har yngel.

Nå brukte ikke jeg hund, men terrier og det står jeg ved. Det jeg vil ha fram er at det er dumt både for fisken og akvaristen å kjøpe denne type fisk uten å tilrettelegge karet rundt apistoen.
De er ikke godt selskap for coryer.
De tetraene du nevner er vel rovfisk som spiser av yngel, men jeg har aldri holdt de sammen.
Hos meg er det: Apistoer, Nannostomus (som er tetraer), og otocinklus. Har også sandsnegler og kirsebærreker.

Ellers blir det noe vanskelig da noen arter har harem og andre lever i par, det skal ikke være enkelt ser du
Karene dine er flotte til apistoer det kommer bare an på hva du vil ha oppi ellers.

Kanskje lettere om du har en ide til arter selv eller om du ønsker å starte med en relativt enkel først, her er vel cacatuoides/kakadue en klassiker? Den er ikke spesielt kresen på vannet eller noe. Er ikke det riktig Leif?

lykke til hilsen Ola

Må nok si meg enig Ola med det du skriver. Skal en ha apisto i et kar synes jeg for fiskenes skyld at karet settes opp og ut fra disse. Cory er ikke spesielt intligente og BØR ikke holdes sammen med apistoer. Coryer vimser veldig og har ikke forståelse for revir. Dette har jeg prøvd, og ble en erfaring rikere. Den mest hardføre apistoen er nok cacatuoides. Denne finnes i utrolig mange variasjoner og er den enkleste å få tak i, sammen med hongsloi og macmasteri. Nevnte tre er også enkle å drette om dette er ønskelig

Har holdt Apistogramma av forskjellige typer et års tid nå og erfaringene tilsier at jo større plass dem får, mere får du også ut av fiskene. I mindre kar, kanskje også med annen fisk som di ikke går sammen med, vil di enten jage på alt eller bli veldig skye og gjemme seg.

Selv har jeg et kar på 250L hvor jeg har "kun" 5 apistoer. 3 macmasteri og et par sp "Oregon". Selv her er det jaging og det er lite fred i grunn, så her må fisk flyttes hver for seg.

Anbefaler ikke ofte to hanner av samme slag, i samme kar. Dette også av erfaring. Mange apistoer har gjerne harem av damer, men går også greit med et par.

Det mest "ekstreme" jeg har er en gruppe med Apistogramma cf Borellii. Der har jeg en han og 5 huer. Han må jeg vel si jeg misunner litt... haha. Håper på noen til på auksjonen i larvik senere i dag. Kanskje en hann og 2 huer, slik at jeg kan dele disse opp i to grupper.

Beklager langt svar, men når en elsker disse skjønne dvergciklidene blir en bare drevet med.

Noen flere apisto bilder fra egen samling....

1. A. nijsseni han
2. A. cf borellii par
3. A. nijssenii. 2 hanner som sloss. En erfaring rikere ut av dette at to hanner ofte ikke går sammen i samme karet
Det jeg skulle frem til er at det finnes grader av alt. Noen er veldig revirhevdende, mens andre ikke er det. Og ja karet må innredes på apistoens premisser, men det betyr ikke at all annen fisk utgår.

F.eks:
Panda og Macmasters har forskjellige behov for å trives optimalt.

Her i hus er det kakaduer også. Veldig morsom liten fisk. Samt sommerfugl ciklider i begge arter. Og alle de tre artene har forskjellige behov. Og alle sammen har sin egen personlighet også. Men alle trives hvis du får tilrettelagt for de.

Favoritten min av disse er igrunn sommerfugl ciklidene. Veldig rolige småfisk, med en enorm personlighet og årvåkenhet syns jeg.
Litt uenig at apistogramma ikkje passer i selskapskar. Ønsker du oppdrett er det ein annan sak, men det gjeld jo nesten alle fiskearter. Det viktigaste er forholda er lagt til rette , dvs gøymeplasser / holer.

Eg har eit par med VF Apistogramma agassizii i eit 450 liters akvarie saman med 6 skalarer, 6 maller ++. Dvs. det var eit par no er det sannsynlegvis 3 hanner + 3 hoer. I tilegg har eg tatt ut tre hanner. Prøver å ta ut fleire, men nesten umogleg å fange utan å demontere heile innredninga. Det er stort sett berre 1-2 yngel som overlever i kvart kull, men det er nok like mykje matmangel som at dei blir snappa opp av andre.

Sjefshannen står ofte saman med skalarene og tigger om mat om morgonen. Agassiziien er nok av den meir hissige typen. Hoa har slått fleire skjell av skalarene, så dei held seg stort sett unna når ho har yngel.
Ravnedal ditt kar er 3 ganger så stort som det det gjelder her
Jeg har også en enslig Apistogramma hann i 720 literen min som lever fredelig sammen med større ciklider, men disse karene blir noe helt annet enn i en 160 liter etter min mening.
Alle apistogrammaer er revirhevdende. Hunnene krever et område på minst 30x30 cm av bunnen i akvariet. Hannen kan forsvare et område på optil 2 kvadratmeter i naturen.

I forbindelse med oppsett av akvarierom måtte jeg mellomlagre fiskene mine i relativt små kar og dette medførte store tap på Apistogrammaene mine som kom i kamp med større fisker fordi apistoene fant ut at de skulle legge egg selv om det ikke var spesielt tilrettelagt for det.

Og ja det er store forskjeller mellom arter og individer når det gjelder aggressivitet. Spørsmålet til trådstarter var om de passer i et selskapskar og mitt svar er: ja om selskapet og karet er tilpasset apistoen og ikke bare noe som blir slengt oppi tilslutt.

ps: det er svært viktig at apistogrammaer har sandbunn i karet.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap