Lys på 10000 kelvin.. bra for plantene?

Vet at optimalt for plantene er 5500-6500k.. Men hvordan vil plantene reagere på 10 000k?
Ser noen kjører power glo 18000k sammen med vanlig dagslys med hell..

Noen svar på dette?
Ikke akkurat ekspert på dette.

Planter vokser raskere, dvs de blir lengre med stor avstand mellom bladene med et kaldt lys (blått) som 10000 og 18000 Kelvin.

Ved å bruke et mere normalt dagslys, som 5500-6500k (Mer rødt i lyset/varmere lys), vokser de seinere, med kortere avstand mellom bladene, slik at de blir tette og finne.

10 og 18k Kelvin rør er mere brukt for å fremheve fiskens farger.

Bruker selv et 10k rør fremst og et plant pro rør bakerst (husker ikke antall kelvin). fungerer veldigt greit i flere kar synes jeg.

Plantene står jo som oftest bak og en vil jo at de skal se best ut, samtidig at en vil at fiskene skal se best ut foran ved glasset.
Juwel T5 High Light Day lysrør skaper en kaldt og sterkt lys med en fargetemperatur på 9000 kelvin. Det fremhever fiskenes naturlige farger og øker plantenes vekst. I ferskvannsakvarier anbefales en kombinasjon med Natur lysrøret eller Colour lysrøret

Juwel T5 High Light Natur lysrør skaper en varmt og naturlig lys med en fargetemperatur på 4100 kelvin. Det fremhever fiskenes naturlige farger og øker plantenes vekst. I ferskvannsakvarier anbefales en kombinasjon med Day lysrøret.

Juwel T5 High Light Natur lysrør fremhever nturlige farger med en fargetemperatur på 6800 kelvin. Det fremhever fiskenes naturlige farger og øker plantenes vekst. I ferskvannsakvarier anbefales en kombinasjon med Day lysrøret.

Klippet og limt litt fra webzoo.

Det er brukt Day og Nature rør på bildet under

[External Image]
Brukt juwel sine lysrør siden det var de lengst jeg kunne få plass til. Stikke 1,5cm utenfor akvariet, med det synnes ikke inne i reolen. hadde jeg hadt en lys topp hadde jeg gunne brukt hva som helst siden jeg da maåtte ha brukt 24w rør i stedet for 35w.
Jeg lurte på og ha 10000k i metallhalogen... 2x150w på en 540l.
Blir litt vanskelig og kombinere
Har ikke noe særlig erfaring med metallhalogen til akvarie bruk, men vet at det er ofte kombinert med T5 lysrør. Spesielt på saltvanns kar.
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap