Sparesset
Kjæresten fikk ett brått innfall om å gjøre om 240.literen sin til en litt annen biotop, og han vil helst ha Malawi. Da stiller det seg en del spørsmål for to som aldri har holdt fisk i slikt vann. Spørsmålene er som følger;
- Er 240 liter passende størrelse, eller er det for lite? Jeg vet at slike fisk trenger litt tumleplass. Tanker blir å ha hvit-rødlig sand og stenformasjoner i karet.
- Jeg vet sånn ca forskjellen på Tangya, Malawi og Victoria -fisk, men jeg lurer meg grønn på hva dere gjør med vannet for å få riktige vannverdier i akvariene?
Må det kjøpes inn spesialpumper, etc?
- Vi vet heller ikke hva slags fisk det er "lettest" å holde, heller ikke hva som kan gå sammen med hva, så hvis noen har forslag på et oppsett eller tre så takker vi ikke nei!
- Generelt all informasjon som er å hente ut om disse fiskene er verdt å lese, henvend meg gjerne til informajsonssider dere finner relevante :)
Mbuna arter passer i karet:Melanochromis/Labidochromis,søk på nett om Mbuna arter!
Riktig vannverdi:Bikarbonat(fåes i akva butikker)hever og buffrer ph
min erfaring på letteste fisk i en 250 liter:trio med labidochromis(Golden)
Mine trives med ph 8,2-Det fine med bikarbonat er att den holder stabilt på verdien
bare følg bruks annvisningen---Lykke til!