Fra ferskvann til saltvann

Hei
Jeg har et Juwel 240l ferskvanns akvarium som jeg kunne tenke meg å bygge om til saltvann. Det jeg lurer på er hva jeg må gjøre og hvor mye det ca koster? Og hvor får jeg kjøpt utstyret jeg trenger?

Stein Ove
Inaktiv bruker
Dette høres ut som noe som er verdt og vite.
Jeg vet du får kjøpt det du trenger på Reefshop
Men vet ikke hva man må ha.

Jeg vet, skummer, Filter, pumpe (Sirk.) Varmekolbe eller kjøler og sjø-lys.
Ja :P det er alt jeg vet.
Hva du trenger av utstyr er avhengig av hva du planlegger å holde av dyr. Skal du holde f eks sjøhester eller vil du ha et korallrevakvarium eller noe mellom disse ytterlighetene?
Sjøhesteme trenger rolig vann og dempet belysning, mens med koraller er det masse bevegelser i vannet, ulike tilsetninger av sporstoffer, lys osv.

Start med å lese deg opp på hva saltvann er og hvilke krav de ulike organismer krever. Så bestemmer du deg for hav du vil, og da vet du også hva du trenger av teknisk utrustning.

Har du tilgang på sjøvann feks og vil holde bare små fisk trenger du ikke så mye utstyr, kanskje noen pumper og en lite skummer, vil du ha korallrev trenger du ofte mye utstyr for å få det bra. Pris fra ingenting til mange tusen, men du bestemmer selv.

Jørg1 AKA Spock
Dette høres ut som noe som er verdt og vite. :D Jeg vet du får kjøpt det du trenger på Reefshop [URLBLOCK1] Men vet ikke hva man må ha. :( Jeg vet, skummer, [I][B]Filter[/B][/I], pumpe (Sirk.) Varmekolbe eller kjøler og sjø-lys. Ja :P det er alt jeg vet.


Kan man bruke det samme filteret man bruker i ferskvann? Jeg vet at man skal/bør bruke skummer og LS, men må man ha LS og skummer. Kan man ikke kun tilsette salt i ferskvannet sitt, og putte saltvannsfisk oppi uten å ha skummer, LS og sirkulasjonspumper?
Hei, saltvann er veldig spennende å tar ikke så mye tid eller er så krevende som mange trur.
jeg hadde lyst å prøve meg med saltvann selv så fikk jeg saltvannsakvarium med alt man måtte trenge.(Pumpe, Korallsand, Salt, Lys, tørrstein og måling for saltinnhold).
det jeg gjorde var å legge i sanda først å deretter blande saltvannet i 25grader i en bøtte. deretter venta jeg 24timer(trenger ikke å vente, saltet er blandet så fort det er klart vann). etter dette målte jeg saltinnholdet som skal ligge på "1.0024-0028" min er på 1.0026. så la jeg inn tørrstein å venta 1mnd. å da kjøpte jeg meg fisk å den lever strålende enda den som er på bilde!

men så ville jeg bytte til enda større akvarium.
da brukte jeg først en vanlig ferskvannspumpe som kunne sirkulere saltvannet og la straks inn mer tørrstein. (det som er viktig når det gjelder bruk av ferskvannspumpe er at alt av stål er rustfritt! man kan også bruke varmekolber som er brukt i ferskvann). jeg ventet ikke lenge med dette akvariumet å satt i fisk osv etter ca 14dager, men da byttet jeg også litt vann som jeg hadde fra det gamle til det nye å nå lever det fine dyr og noen få koraller hittil i akvariumet.
bilde.
Ferskvannspumpe?
@Skrotfossfant: Mener du med Ferskvannspumpe filteret?
Jeg brukte hele pumpa med filter
Flotte akvarier du har.

Men sier du da at disse fortsatt kjører med ferskvannsfiltere?
nei ikke nå, det var kun for å holde sirkulasjon i vannet nå bruker jeg pumpe som er til bruk for saltvann opptil 300l
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap