Filtergrums og innkjøring

Jeg ble plutselig så veldig usikker her på om jeg har gjort riktig.

Det er rett å klemme filtergørr ut i vannet i akvariet som skal innkjøres?

Det ble nemlig så grumsete og ekkelt nedi der etterpå for det kom masse grums og gørr fra filtermattene.

Skal jeg bare la gørret være på sand og planter, og så vil dette lage de riktige filterbakteriene? Eller skal grumset slamsuges?

Skal jeg bytte vann på samme måte som til vanlig i innkjøringskaret som er uten fisker?

Når man bruker filtergørr, hvor lenge må man da vente med å ha i fisk?

Skal jeg også ha i salmiakk?
Jeg har putta en svamp fra innkjørt filter og putta i det nye filteret.

Mulig du kan bruke salmi også. Det er jeg ikke stø på.

Det som også er viktig er å ikke belaste filteret for mye. sjekke verdier hyppig og bytte mye vann. Mulig jeg har gjort det kronglete og feil. men har fungert godt her.
Filtergørr skal vel egentlig klemmes ut i det nye filteret for å etablere bakteriekoloni der. Bakteriene finnes i filteret og ikke i vannet
Det finnes selvfølgelig millioner av bakterier i vannet, men i filteret trives de best.
Du kan jo rote guffen rundt så det blir sugd inn i filteret, eller bare la det være og slamsuge før du setter inn fisk, eller seinere. Du trenger ikke bytte vann under innkjøring, dette utsetter bare innkjøringen, bytt en god mengde før du setter inn fisk.
hadde litt problemer nemlig med at pumpen lakk, og så var det så vanskelig å få satt den i gang, derfor ville jeg ikke åpne den, og tømte grumset i vannet. Men ser jo at det sikkert hadde vært lurere å tømme det i selve pumpen.
Innkjøring av filter vil si at du bygger opp en tilstrekkelig stor mengde bakterier som skal bryte ned avfallsstoffene fra fisk, for og planter. Det kan du gjøre helt fra bunnen av, altså fra rent vann og rent filter fordi de bakteriene vi er på jakt etter alltid finnes i vannet vårt rett fra krana. Problemet er at de er så få og at de formerer seg så veldig sakte sammenlignet med de fleste andre bakterier.

Dessuten må vi gi bakteriene noe å leve av, og da mener jo jeg at det enkleste og beste er salmiakk (ammoniakk og vann), nettopp fordi det er det fiskene skiller ut gjennom gjeller og via urin. Innkjøring på denne måten er som en stafett, hvor den ene formen for bakterier starter og gir pinnen, eller nitritt, videre til neste etappe som bryter ned nitritt til nitrat.

Når du bruker filtergrums fra et filter som er godt innkjørt, starter du langt ut i annen etappe, for å si det med et bilde. Du tilfører altså det nye filteret så mange bakterier at det kan ta seg av avfallsstoffer med en gang. Da må du enten sette inn noen fisk med en gang, eller, hvis det ikke er mulig, holde liv i bakteriene på annen måte til du er klar til å sette inn fisk. Det kan du gjøre ved å tilsette Salmi. Om du ikke gjør noen av delene,, sulter bakteriene i hjel og du må starte på nytt.

Mengden Salmi avhenger av størrelsen på akvariet, hvor mye filtergrums du har fått samt hvor mange fisk du skal ha i karet. Jeg ville satset på 0,5 milliliter pr 50 liter akvarievann, men dette er absolutt ingen eksakt vitenskap fra min side. Prøv deg fram og test vannet for ammoniakk, NH3/4 og nitritt, NO2, hver dag til begge viser null. Ta et stort vannbytte for å redusere nitrat som har bygget seg opp og du er klar for fisk.

Som Kenbb skriver, ikke bytt vann under innkjøringen, det bare tynner ut næringsstoffene. Hold øye med pH. Synker den under 5,5 - 6, går prosessen saktere. Tilsett KH/pH+ til du kommer opp på ca 7,5 eller 8, men nivået avhenger selvsagt også av de fiskene du skal ha og deres krav til pH.

Jeg har ikke tenkt så mye over hvilke fisker som skal gå der enda, men det flytter iallefall inn rundt 12 røde fantomtetra som går i et annet kar.

men jeg bør vel vente en stund enda.

akvariet er 128 liter

er det en spesiell type salmiakk jeg bør bruke?

Da skal det atlså slå ut på nitrit og amoniakkk, og så gradvis gå over i null? trenger det med teskje hehe.
Det vil nok slå ut: ammoniakk -> nitrit -> nitrat
Her er en flott artikkel om dette
Hr 530 har forsikret seg om at Lilleborgs Salmi kun inneholder ting du vil ha i akvariet. Trist om det skulle begynne å skumme, så jeg har holdt meg til den ;o)
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Sjöberg
Reklame for plussmedlemskap