Høy temp i akvariet.

Mulig eg e både dum å teit,men lurer på om noen kan ha noen tips..

Har ett 240 cat-gato møbelakvarie og ett 180l juwel rio stående i stua,der innetempen ligger stabilt på ca 22 grader (varmepumpe)

MEN,i akvariene er tempen oppmot 30 grader uten varmekolbe?

Lyset er 12 timer på pr døgn,bytter ca 30% vann pr uke,har ekstra sirkulasjonspumpe i begge kar,og sollys har me ikkje sett her på vestlandet i år,så det me også utelukke..

Noen som kan ha andre tips? er jo ikkje ideelt me så høg temperatur og ønsker selvfølgelig en løsning..

Lyset, sirkulasjons pumper, evt utstyr som står i dårlig ventilert skap under karet, vil kunne øke tempraturen i karet.
Lysrør under heldekkende armatur varmer opp vannet ganske mye, ja.
Ikke så pent i en stue kanskje, men jeg brukte å åpne toppdekselet til armaturet litt, sånn at den glovarme luften under det kunne slippe ut. Da ble ikke akvarievannet fullt så overopphetet.
Har selv 450 visjon hvor det er 4x54watt T5 rør, lokket delvis oppe i framkant har vårt en løsning. Men du verden for ei fordamping av vann. tempraturen har vært høy, så har måtte redusere på lys. Løsninga vår ble sette inn en kjøler, så nå er lokket igjen, tempraturen er 26 til 26.3 grader uavhengig av temraturer. HERLIG
Jeg tok en gammel vifte til en pc, vips så var temp stabil. Har timer på den slik at den starter samtidig med lyset på morgenen, og stopper når lyset slås av om kvelden. Kostnad 0 kr
Mange takk for svar og smarte forslag!
Hadde nær sagt ikke postet før jeg så at temp i malawikaret mitt ble svært mye høyere enn hva det bør være. Forsto ikke i verden hva som skulle forårsake dette. Tok kaldtvannsbytte i nærmest desperasjon Varmekolben slo inn på ca 24 grader som den skulle, og jeg hadde 30 grader i vannet fortsatt.
Skjønte ikke et døyt av dette. På bildet ser dere hva som var årsaken 30,9 på det ene og 24,7 på det andre. Begrip det den som kan.....
Har akkurat samme problem i et kar, termometeret viser 29.9 grader og det har krøpet sakt, men sikkert opp over. mens det gamle som jeg ikke har gravd ut av enda, viser 25/26,X (hvor X er ikke les bart). kontrollerte med et tredje og som viser det samme som det gamle.

Har problem med et Juwel termometer her da.
Heheh,da var mysteriet løst ja!!:P kjøpte tempmåler nr2 på ebay,siden det kosta ganske nøyakti 1/4,og da den kom igår heiv eg den oppi for å sjekke etter å ha lest de siste innlegg.. lot den stå over natten for å være sikker,og det er jo lite tvil om at den "gamle" er på styr.. rare greier,men nå slipper eg iallefall ha vondt av for høg temp meir,og veit hva som skal sjekkes først om tempen plutselig er oppi 30grader neste gang..
Tilfeldig bekjentskap
© kjell begby
Reklame for plussmedlemskap