Noen akvariefisk det faktiskt er lønnsomt og drive oppdrett på?

Er hjemmeværende om dagen og liker akvariehobbyen.
Er det noen fisk det kan drives oppdrett på som kan lage en liten bi-inntekt?
Noen med forslag der? Liker en utfordring og er ikke ukjent med fiskehold.
Tja.
Slik som guppy får man masse yngel på men kan kun selge for 5 kroner og slikt så ikke mye tjene på det.
Men noe som derimot kan tjenes på er diverse L-maller. Hypancistrus og Peckoltia arter først og fremst.
Disse er ettertraktet og kan selges for 100-150 per yngel.
Har du gode leksgrupper får du 50 yngel i måneden per par vis de legger hver måned!
Coryer og apistoer kan man også tjene litt på, men tror L-maller er det beste!
Emil Engø
Tja. Slik som guppy får man masse yngel på men kan kun selge for 5 kroner og slikt så ikke mye tjene på det. Men noe som derimot kan tjenes på er diverse L-maller. Hypancistrus og Peckoltia arter først og fremst. Disse er ettertraktet og kan selges for 100-150 per yngel. Har du gode leksgrupper får du 50 yngel i måneden per par vis de legger hver måned! ;) Coryer og apistoer kan man også tjene litt på, men tror L-maller er det beste! :)

Lykke til å få solgt 50 L-maller per måned uten å ha en stor dyrebutikk eller lignende Det er ikke så mange som er villig til å bruke mye penger på l-maller som vi kunne ønske.
Er faktiskt bare 50% som blir til fin størrelse vel.
Man bør ha et par dyrebutikker og et privatnettverk da ja..
For det første er det fult mulig. Selv solgte jeg ut 38 yngel av Ancistrus oppdrettsvariant på 2 uker.
Hva med de som har leksgrupper som leker fast hver måned, de selger privat og selger alt ut.
Man får nok ikke solgt vis man ikke sender. Men disse som sender hypancistrus arter og slikt har ganske mange kunder
Den mest "lønnsomme" måten er hvis du f.eks har hund og/eller katt. Vi har begge deler så da har jeg noen malle leksgrupper som kun produserer for å byttes i hunde- og kattefôr hos en lokal zoo. Det er da viktig å ha maller som butikken lett kan omsette, i mitt tilfelle benytter jeg meg av Ancistrus sp. "Super Rot" og L-144.

Å selge på privatmarkedet maller som går for 100/stk er tidkrevende og lite lønnsomt i lengden…. Derimot dyrere og sjeldnere maller kan generere litt ekstra kronasjer til lommen, da en 5-pack fort koster noen tusen...

Men det er jo tross alt en hobby så da skal den jo strengt tatt ikke gå i pluss….
Inaktiv bruker
Hva med L046 Zebra Pleco? Dem får man solgt for 500->
For 500,- får du garantert solgt dem LETT!
Er jo ganske dyrt og kjøpe inn en leksgruppe.
Litt for dyre og kjøpe inn for meg enkeltvis også.

Og man er jo ikke sikret og få det til på de heller.
Palettciklider er jo lette å få til og kan gi en liten inntekt.
Er vel ikke stort og få for dem?

Ikke ofte man hører at paletter ønskes da..
Det er for meg noe uklart hvor det store markedet for palett ciklider er?
Fisk som er dyr er det stort sett for en grunn, det er svært vanskelig å få igjen investeringskostnadene f.eks i fancy maller.

Det jeg skulle foreslå var rett og slett tetra oppdrett. Krevende, artig og definitivt ikke dyrt eller voldsomt plasskrevende.
Er sikkert teoretisk mulig å tjene noe på det også om du forer med mikroorm eller annet "gratis" for.

Lykke til hilsen Ola
Emil Engø
Coryer og apistoer kan man også tjene litt på, men tror L-maller er det beste! :)

Tjene på Corydoras? Stort sett ikke, vil jeg si. Man får som oftest ikke igjen utleggene sine.

Jeg ville mene at Corydoras vil man ikke tjene noe på i 9 av 10 tilfeller!
De har spist sin egen verdi i fôr mange ganger før de er gamle nok til å selges; røde mygglarver i bøttevis, levende nyklekt artemia og annet fôr.

Unntaket er hvis det er en spesielt sjelden og ettertraktet Corydoras art som tilfeldigvis har lagt mange egg og mange vokser opp. Da kan man kanskje gå littegrann i pluss. Jeg tror jeg gikk i pluss på de to første kullene jeg solgte av C. Green Laser for eksempel.

Det er ingen vits å oppdrette C. aeneus f.eks, hvis hensikten er å tjene på salget av ungfiskene....

PS! Lurer på om det hadde gått an en gang å holde regnskap, skrive ned og regne ut hva et kull har kostet i fôr...? Legg til arbeidstimer, så....
Tetra har jeg ikke tenkt på!
Men vet ikke hva man kan få for fisk da.

Men kanskje det beste er litt blanding?

Ancistrus L-144 er ikke så dyre. Disse legger som oftest egg fast hver måned og er ikke vanskelige å holde.
Kan vel selge yngel for 40-50,- stk.
Spock
Hva med L046 Zebra Pleco? :) Dem får man solgt for 500-> :D For 500,- får du garantert solgt dem LETT! :)

Nei, man får ikke solgt dem så veldig lett. Det er ikke så fryktelig mange som er villig til å betale 500kr per malle uansett hvor fin den er. l-046 må dessuten være minst 6mnd gamle før de i det hele tatt er store nok til å selges, og hvis jeg ikke husker helt feil tar det fort 2 år før de er kjønnsmodene.

Dessuten er det veldig krevende å få lek på dem, og det er mange som ikke får det til selv om de har alle de rette vannverdiene og alt det der.
mona o
PS! Lurer på om det hadde gått an en gang å holde regnskap, skrive ned og regne ut hva et kull har kostet i fôr...? Legg til arbeidstimer, så....:-)

Tror inte att du vill veta det Mona

För övrigt
Man får vara glad om man får lite "hobby"bidrag när man säljer iallafall om man håller på med Malawi/Viktoria ciklider.

Räkor kan vara grejen ..inte så mycket jobb ..är lite ny på den fronten men så långt ser det ut på det sättet om man jämför med jobbet man lägger ned på viktoria/malawi ciklider

Reker er nok like lite lønnsomt som fisk i privat skala, de rekene som er lett å "masseprodusere" går for 5-10 kroner stk mens de dyrere rekene krever en hel del mer av akvaristen. Og som med Zebraen så er målgruppen for veldig dyre og sjeldne reker veldig mye mindre enn for kirsebær og sakurareker...

Ville heller sett på det slik at hvis man får litt kroner i retur så er det en bonus som man kan bruke på nye sorter, for eller nytt utstyr. 

Det er viktig å ikke regne for mye på det for da går nok de fleste av oss i kraftig minus, tviler på noen revisor hadde anbefalt videre drift...
Emil Engø
Men noe som derimot kan tjenes på er diverse L-maller. Hypancistrus og Peckoltia arter først og fremst. Disse er ettertraktet og kan selges for 100-150 per yngel.Har du gode leksgrupper får du 50 yngel i måneden per par vis de legger hver måned!

Jeg tror nok det kan være vanskelig å få til en særlig god biinntekt på denne hobbyen. Mine inntekter fra salg på L-maller går i dype bølgedaler, og jeg har nok i løpet av året mer utgifter enn jeg har inntekter.

Det er sikkert mulig å produsere nok yngel, men jeg er redd det er langt vanskeligere å finne potensielle kjøpere, og da tenker jeg ikke bare på L-maller, men fisk generelt.
Hvis man skal selge yngel i stor skala må man også være veldig mobil og farte rundt på de fleste auksjoner både på øst- og vestlandet. I tillegg må man være villig til å sende fisk.

Akvariehobbyen og oppdrett blir du ikkje rik av. Vil ikkje tenke på all utgifter og utlegg du må ut med. Strøm,mat,fiske og avlsgrupper,akvarier,tid og krefter etc. Men du kan gå opp i null. Hvis ikkje litersyken tar deg da.

Men det er en avslappende og kjekk hobby. Og gir mye tilbake hvis du klarer å drette vanskelige, krevende fisker.

Eg kunne ikkje tenke meg andre hobbyer.. :P Spille fotball,spille sjakk eller skate??

Du må bare se hva du har med tid og penger, og konsentrere på hva du vil holde på med.

Begynn med noe lette og billige fisker først så kan du kjøpe dyrere fisker..

L-46 oppdrett er ikkje god investering da de e dyre i innkjøp. Får småe kull. Må vente 6md -1 år før salg av yngel. Og prisene har sunket idet siste. Men de er fine fisker da.

Lykke til
Tror fiskene jeg har "tjent" mest på er vanlig ancistrus. Har hatt par som har ynglet gjevnt og trutt, gitt store kull og lite dødlighet. Selger 10 stk for 100 kr, og har solgt ganske mange av de. "Alle" trenger ancistrus, har også byttet i dyrebutikker mot fisk og andre ting.

Har også fått inn noen kroner på salg av green laser, men disse blir mer og mer vanlige og prisen går nedover.

Hva med å lage skiverhuler, mineralstein eller annet som kan selges? Vet ikke hvor i landet du bor, men har du eiketrær i nærheten, så kan du jo plukke eikeblader, vaske og tørke de og selge?

Eller lage innvendige bakgrunner på bestilling?
Tilfeldig bekjentskap
© Emine Benedicte Gunnerød
Reklame for plussmedlemskap