Eksperimentere med lysrør

Satt i går kveld og eksperimenterte med forskjellige lysrør og kombinasjoner av disse.

Årsaken til dette var at jeg synes min opprinnelige kombinasjon av Power GLO, og Sylvania Aquastar virket i overkant lys og kald.

Jeg har kun 2 rør i armaturet på mitt 300L. Er dette for lite?

Så til eksperimentene.

Jeg tok ut Power GLO, og satte inn et Biltema dagslys rør (6500K), sammen med Sylvania Aquastar. Synes dette hjalp mye. Lyset virket naturlig, plantene ble skikkelig grønne og fine, og fiskene fikk flotte farger. Men var allikevel litt for "bright". Noe som ikke stemte?!

Fjernet SA røret, og satte inn enda et Biltema dagslys rør. Flotte grønne farger, men syntes dette ble altfor gult lys, samtidig som at fiskenes farger ble matte, og lite fremtredende.

Prøvde Power GLO sammen med Biltema røret. Dette ble grønt og fint, og fiskenes farger virket flotte. Men inntrykket av akvariet var at det ble blåhvitt, og kaldt.

Fant frem et Aqua GLO rør, og satte det fremst, sammen med et Biltema rør.

Dette ble meget bra. Litt dempet, men flotte farger i hele spekteret. Virket nå som om fiskene trivdes veldig bra. Føler de seg trygge i litt dempet belysning?
Malawi Cichlidene lever jo ikke i tropisk flombelysning, så kanskje dette er mer riktig?!
Jeg liker denne kombinasjonen veldig godt, og på kvelden så skruer jeg av dagslysrøret, slik at Aqua GLO røret virker alene en times tid før moonlight tar over.
Meget lekkert, behagelig, og fiskene elsket det. Utrolig aktive!

Kanskje jeg skal skaffe enda et Aqua GLO og kjøre 2 av disse istedet for en kombinasjon?!

Power GLO røret passer ikke inn hos meg overhodet ettersom det skaper et alt for kaldt og kraftig lys.

Hva synes dere?

Er jeg på villspor?
Har du prøvd Life GLO? Synes det har veldig fint lys jeg da...
Nei... Hadde ikke Life GLO tilgjengelig. Men etter hva jeg leser så er Biltema dagslys ganske like. Men jeg vet ikke. Har et ønske om noe dempet belysning uten at det går på bekosting av planteveksten. Dette virker det som om Aqua GLO klarer ganske bra.

Men jeg tror jeg skal skaffe meg enda et Aqua GLO, og kan jo hente hjem et Life GLO i samme slengen for å teste det ut

Men disse rørene er jo ikke akkurat billige, og de blir ikke billigere av å handle på den lokale sjappa. De har et skralt utvalg, og tar vel 350,- pr rør (120cm)
En liten oppdatering.....
Etter å ha plassert Power GLO bak, men uten reflektor, og Aqua Glo foran synes jeg det ser veldig naturlig ut. En anelse dempet, og klart og fint.
Gjengir fiskenes og plantene farger meget bra.

Jeg vurderer å kjøpe et nytt armatur til dette karet, og lurer da på om jeg skal gå for 2xT5, eller 4xT8?

Vil dette bli for mye?

Tenker da på om jeg kjører 4xT8 har jeg muligheten til å dekke "hele" karet, samt å eksperimentere mer med rør.

Ettersom dette karet står på stua, så ligger armaturet rett oppå dekkglasset. Dette gir gjerne ikke den beste spredingen/blandingen av lyset?!

Jeg er ganske grønn på dette her, så alle tips og forslag tas i mot med takk!
Da har jeg vært og fått tak i Sun GLO..... Ikke helt likt Biltema Daylight 4200K, men ikke langt unna. Litt nærmere Biltema 6500K. Midt i mellom kanskje?!

Sitter faktisk å lurer på om Power GLO i kombinasjon med Aqua GLO gir et mer "naturlig lys".

Noen som vet hvordan Sun GLO er for plantene?
Jeg har prøvd Sun-Glo og syns personlig at lyset var for gult etter min smak.
Det står forøvrig alltid trykket på emballasjen hvor mange Kelvin røret har. Sjekk der, så ser du det.
Det bør være minst 6000 K (ca 6500) for å være noe særlig bra for plantene.
Synes nok også at Sun GLO blir noe for gult i dette akvariet. Svært likt Biltema sine dagslysrør. Biltema har jo både såkalte dagslys rør som har både 4200K og 6500K.

Sun GLO har etter hva jeg leser 4200K, altså ikke optimalt for plater, tiltross for at det fremstilles som "planterør" flere steder på www.

Da har jeg 2 stk Sun GLO, og et stk Sylvania Aquastar (120cm) som gjerne byttes mot Aqua GLO. Om det er noen i nærheten av eller i Egersund som vil teste de ut
Vil du ha tips om noen skikkelig bra daglys-plantelysrør?
Dennerle Amazon Day! Det er sinnsykt bra rør, med et akkurat passe nøytralt dagslys, ikke for gult og ikke for sterilt hvitt - bare midt i mellom og akkurat passe, syns jeg!
Det er de beste rørene jeg har prøvd (og jeg har vel vært innom en del i min eksperimenteringsferd...hehe) både når det gjelder lyset smaksmessig for min del, og når det gjelder plantetrivsel og fargegjengivelse på fisk. Plantene mine har vokst forbløffende bra med dem og med plantenæring fra samme merke (Dennerle plantenæring).

Dessverre kjenner jeg ikke til noen norske nettbutikker som forhandler dem, noe som er veldig synd, men jeg kjøper dem da fra tyske Aquaristikshop. Men det er trygt å handle derfra, så jeg anbefaler deg å prøve og kjøpe derfra
De emballerer utroligt godt, og det har aldri vært noe uhell på ferden fra Tyskland til Norge med NOE jeg har bestilt, selv ikke lysrør. Eller forresten, en gang var det en liten svak bulk i et lysarmatur, men ikke noe voldsomme greier. Det er det eneste, på alle de mange titalls gangene jeg har bestilt derfra gjennom årene. Aldri feil med leveransene (alltid riktige varer og riktig antall osv) og alltid godt pakket så ingenting blir ødelagt.
Vel Flora-GLO, er jo definitivt et planterør, og har 2800 K...
Dennerle sitt planterør har 3000 K...
Men det er fordi de har den røde og blå bølgelengden av lysets fargespekter. Du kan ikke bruke dem alene. De må alltid brukes sammen med et annet rør med høyere Kelvin, som gir bra nok plantevekst.

Jeg brukte gjerne et sånt rosa planterør bakerst og et Amazon Day foran, eller rett og slett to Amazon Day og droppet hele planterøret.

Dennerle sitt såkalte planterør er det verste lyset jeg har vært borti. Jeg maktet ikke ha det i så lenge at jeg fikk noen særlig erfaring med hvordan det eventuelt var for plantenes del, jeg holdt på å spy av den pissegule fargen på lyset. Det guleste jeg har sett. Så det røret gikk ut ganske raskt (beklager litt malende språk, hehe)
Ha, ha, forfriskende Mona ;D

Bruker selv Flora-GLO bakerst, og Life-GLO forran, og er ganske fornøyd med det...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap