Hvorfor skal ikke ildbukciklider og div. andre ciklider ikke ha røde mygglarver?
Postet 27.11.11 kl 01:17
Postet 22.12.11 kl 11:43
Larvene fanges i dammer med stille stående vann,og de søker føde i pytter som kan inneholde giftige kjemikalier som kan skade fiskene-spessielt Malawi og Tanganika ciklider er sårbare for dette-Røde mygglarver gir også allergiske reaksjoner hos ca 30 prosent av de personer som kommer i kontakt med de-Glem de røde mygglarver,kjør på Cyclops(også ett utmerket for mer farge sterke fisker)opplysningene har jeg hentet fra Ad Koningsbok -Ciklidboken-Jeg har helt gått over til cyclops,etter en stund med røde mygglarver-anbefales!
Postet 29.12.11 kl 22:48
Har hørt og lest om dette mange gange. Skal ikke påstå noe annet. Men jeg forer med røde myg hver dag. Hovedsakelig Syd Amerikanske fisk. Ciklider, corydores og l-maller. Har og hatt mange andre Ciklider, b.la. sentral Amerikanske. Ville ikke unvære røde myg.
Noe annet er; de fisk jeg ikke får igang me å spise, spiser nesten alltid røde myg. Har nesten bare vf og f1 fisk.
Men Geir, Blir cyclops ikke veldig små till ildbuk?
Mvh. Roland Dreinø
Noe annet er; de fisk jeg ikke får igang me å spise, spiser nesten alltid røde myg. Har nesten bare vf og f1 fisk.
Men Geir, Blir cyclops ikke veldig små till ildbuk?
Mvh. Roland Dreinø
Postet 29.12.11 kl 23:27
Cyclops er jo små vann lopper,så de blir nok ikke over metta av det-men vet det gir en del næring....Jeg bruker reke miks ved siden av(Malawi/Tanganika)Cyclops på morgenen,r miksen på kvelden....De får kun mat 2 ganger daglig -Har også lagt inn en forings fri dag-er alltids noe næring i sanden...overforing er jo stort sett den største greia når fiskene dør.(ps ildbuk og mat forråd vet jeg lite om
Her sjekka jeg litt for ildbuk /en dansk side om ciklider med velkjente
oppdrettere/forfattere:Artemia
Cyclops
Daphnier
Flagefoder
Krill
Levende føde
Myggelarver (Hvide)
Myggelarver (Sorte)
De styrer unna de røde
Jeg hadde en del sommerfuglciklider og foret disse ofte med røde mygglarver,synes de ble veldig ,,tunge og trege,, en stund etter foring(akk som biff for oss!)en av årsakene til att jeg kuttet det ut/bytta med Cyclops
Her sjekka jeg litt for ildbuk /en dansk side om ciklider med velkjente
oppdrettere/forfattere:Artemia
Cyclops
Daphnier
Flagefoder
Krill
Levende føde
Myggelarver (Hvide)
Myggelarver (Sorte)
De styrer unna de røde
Jeg hadde en del sommerfuglciklider og foret disse ofte med røde mygglarver,synes de ble veldig ,,tunge og trege,, en stund etter foring(akk som biff for oss!)en av årsakene til att jeg kuttet det ut/bytta med Cyclops
Postet 30.12.11 kl 00:20
Endret: 30.12.11 kl 00:31
Ja der er vel delte meninger om dette, både her og i Danmark.
Jeg har lest på Apistogramma Forums. At mange Apistogrammaer ikke tåler røde myg. Men mine Altummer, og da jeg hatte Discus, ville ha klart seg dårligt uten.
Ang. cyclops så er de jo små, og brukes da sikkert til store ciklider som yngelfor. Tror ikke en voksen ildbuk ville få mye av desse opp.
Men der blir og spurgt om Malawi og Tanganika ciklider. Desse har jeg ikke mye erfaring fra. Men mange av desse er vel grøntspisere, så det er noe heilt annet.
Jeg har lest på Apistogramma Forums. At mange Apistogrammaer ikke tåler røde myg. Men mine Altummer, og da jeg hatte Discus, ville ha klart seg dårligt uten.
Ang. cyclops så er de jo små, og brukes da sikkert til store ciklider som yngelfor. Tror ikke en voksen ildbuk ville få mye av desse opp.
Men der blir og spurgt om Malawi og Tanganika ciklider. Desse har jeg ikke mye erfaring fra. Men mange av desse er vel grøntspisere, så det er noe heilt annet.
Postet 30.12.11 kl 10:37
Som andre har nevnt; det er delte meninger om dette med røde mygglarver. Noen mener det er det beste fiskefôret (og fiskene elsker det, uten tvil) og andre mener det er fæle greier, for det har de "hørt".
Det virker som noen mennesker tror de ikke er bra for fiskene, men uten å egentlig ha noe konkrete katastrofe-tilfeller å henvise til, altså eksempler på alt det fæle som visstnok skal skje med fiskene om man bruker røde mygglarver.
At det finnes en del mennesker som ikke tåler røde mygglarver, det er imidlertid helt riktig. Da bør man nok avstå fra å ha det i huset. Vet ikke om det er noen som blander kortene litt her, og tror at det som ikke er bra for mennesker, ikke er bra for fisk? Det stemmer jo ikke. Det er f.eks. overhodet ikke bra for oss å være lenge under vann, men det er det for fiskene, hehe
Jeg har brukt røde mygglarver til ciklider uten problemer. Ikke er jeg allergisk heller.
Jeg har også brukt svarte mygglarver, en gang, og noen timer etter døde 8 av 10 fisk i det karet... ! Den pakken med svarte myggis kastet jeg, og har aldri brukt det siden. Så for meg og med min erfaring, er det svarte, ikke røde, mygglarver som er farlig....
Feil oppbevaring og tining av maten og så frysing av den igjen er sannsynligvis synderen i de fleste tilfeller med dårlig frossentfôr! Ikke fôret i seg selv.
Selv om jeg ikke er allergisk, og ingen her i huset er allergisk mot noe heller, så tar jeg mine forhåndsregler med røde mygglarver. Jeg har aldri direkte hudkontakt med mygglarvene når jeg fôrer - jeg bruker fôringspinsett. Bitene med frossentfôr knekker jeg opp inne i pakken, og tar ut det antallet biter jeg trenger med pinsetten og slipper dem nedi en plastkopp (som seff kun er til akvariebruk!!). Så står jeg foran akvariet, tar opp en bit med pinsetten og holder den under vann i karet mens jeg vifter den sakte frem og tilbake litt. Da tiner mygglarvene og daler ned på bunnen til pansermallene.
Kopp og pinsett skylles godt i varmt vann etter hver bruk og settes til tørk.
Det virker som noen mennesker tror de ikke er bra for fiskene, men uten å egentlig ha noe konkrete katastrofe-tilfeller å henvise til, altså eksempler på alt det fæle som visstnok skal skje med fiskene om man bruker røde mygglarver.
At det finnes en del mennesker som ikke tåler røde mygglarver, det er imidlertid helt riktig. Da bør man nok avstå fra å ha det i huset. Vet ikke om det er noen som blander kortene litt her, og tror at det som ikke er bra for mennesker, ikke er bra for fisk? Det stemmer jo ikke. Det er f.eks. overhodet ikke bra for oss å være lenge under vann, men det er det for fiskene, hehe
Jeg har brukt røde mygglarver til ciklider uten problemer. Ikke er jeg allergisk heller.
Jeg har også brukt svarte mygglarver, en gang, og noen timer etter døde 8 av 10 fisk i det karet... ! Den pakken med svarte myggis kastet jeg, og har aldri brukt det siden. Så for meg og med min erfaring, er det svarte, ikke røde, mygglarver som er farlig....
Feil oppbevaring og tining av maten og så frysing av den igjen er sannsynligvis synderen i de fleste tilfeller med dårlig frossentfôr! Ikke fôret i seg selv.
Selv om jeg ikke er allergisk, og ingen her i huset er allergisk mot noe heller, så tar jeg mine forhåndsregler med røde mygglarver. Jeg har aldri direkte hudkontakt med mygglarvene når jeg fôrer - jeg bruker fôringspinsett. Bitene med frossentfôr knekker jeg opp inne i pakken, og tar ut det antallet biter jeg trenger med pinsetten og slipper dem nedi en plastkopp (som seff kun er til akvariebruk!!). Så står jeg foran akvariet, tar opp en bit med pinsetten og holder den under vann i karet mens jeg vifter den sakte frem og tilbake litt. Da tiner mygglarvene og daler ned på bunnen til pansermallene.
Kopp og pinsett skylles godt i varmt vann etter hver bruk og settes til tørk.
Postet 30.12.11 kl 13:02
Endret: 30.12.11 kl 13:03
Dejligt, Mona at du kan komme å rydde litt opp her. Du har altid argumenterne i orden.
Jeg har en bekjent, som er allergisk mot røde myg. Så det er ingen spøk. Men jeg har jobbet med dyr i mange år, tidligere. Og jeg har lært, altid å vaske hender etter kontakt me dyr eller dyregreier.
Jeg og min kone forer me røde myg hver dag. Vi bruker altså ikke hansker, som Mona. Men vi skyller altid for begrene me varmt vann. U ansett hvilket for vi bruker.
Og jeg har sett, som Mona er inne på. At folk opbevarer foret feil. Eller kommer dett i en kop og glemmer det i lang tid. For så plutselig å huske det, og så gi dett till fiskene. Og, her tror jeg, at røde myg sammen me tubifisk, sikkert er farligt, kan bli.
Jeg har en bekjent, som er allergisk mot røde myg. Så det er ingen spøk. Men jeg har jobbet med dyr i mange år, tidligere. Og jeg har lært, altid å vaske hender etter kontakt me dyr eller dyregreier.
Jeg og min kone forer me røde myg hver dag. Vi bruker altså ikke hansker, som Mona. Men vi skyller altid for begrene me varmt vann. U ansett hvilket for vi bruker.
Og jeg har sett, som Mona er inne på. At folk opbevarer foret feil. Eller kommer dett i en kop og glemmer det i lang tid. For så plutselig å huske det, og så gi dett till fiskene. Og, her tror jeg, at røde myg sammen me tubifisk, sikkert er farligt, kan bli.
Postet 30.12.11 kl 16:25
Mener det var det jeg hadde hørt...
Jeg forer og kommer til å fore coryene mine med røde mygglarver!
Jeg lurte litt og spurte, alltid bra med kunnskap! Hehe
Mygglarver er nok bra for fiskene så lenge det ikke er Malawi og Tanganyika spesielt da ettersom de lever i veldig klart og rent vann, men tror ikke de fleste fisk, selv om de lever i klart vann ikke har noe godt av litt mygglarver.
Jeg mater mine coryer nærmest hver dag med mygglarver, noe som bidrar til gladere fisker... Kan faktisk merke det!
Jeg er allergisk mot nesten alt som kan være allergisk mot, men mygglarver nei!
Jeg bruker ofte fingrene til å ta det ned i akvariet og har aldri merket noe.
Skylder selvfølgelig hendene etter og bruker såpe
Jeg forer og kommer til å fore coryene mine med røde mygglarver!
Jeg lurte litt og spurte, alltid bra med kunnskap! Hehe
Mygglarver er nok bra for fiskene så lenge det ikke er Malawi og Tanganyika spesielt da ettersom de lever i veldig klart og rent vann, men tror ikke de fleste fisk, selv om de lever i klart vann ikke har noe godt av litt mygglarver.
Jeg mater mine coryer nærmest hver dag med mygglarver, noe som bidrar til gladere fisker... Kan faktisk merke det!
Jeg er allergisk mot nesten alt som kan være allergisk mot, men mygglarver nei!
Jeg bruker ofte fingrene til å ta det ned i akvariet og har aldri merket noe.
Skylder selvfølgelig hendene etter og bruker såpe
Postet 15.01.12 kl 19:21
Emil EMener det var det jeg hadde hørt... Jeg forer og kommer til å fore coryene mine med røde mygglarver! :) Jeg lurte litt og spurte, alltid bra med kunnskap! Hehe :) Mygglarver er nok bra for fiskene så lenge det ikke er Malawi og Tanganyika spesielt da ettersom de lever i veldig klart og rent vann, men tror ikke de fleste fisk, selv om de lever i klart vann ikke har noe godt av litt mygglarver. Jeg mater mine coryer nærmest hver dag med mygglarver, noe som bidrar til gladere fisker... Kan faktisk merke det! Jeg er allergisk mot nesten alt som kan være allergisk mot, men mygglarver nei! Jeg bruker ofte fingrene til å ta det ned i akvariet og har aldri merket noe. Skylder selvfølgelig hendene etter og bruker såpe :)
jeg selv vet ikke om dette er sant men jeg har hørt at hvis du er ofte borti røde mygglarver(dirrekte inntil huden) er det større sjanse å bli alergisk, så vil anbefale deg å bruke hansker eller pinsett som Mona O sier
Postet 15.01.12 kl 20:32
Postet 15.01.12 kl 21:18
Postet 15.01.12 kl 21:37