Baryancistrus beggini - oppdrett

19. juli 2010 oppdaget jeg 2 yngel av Baryancistrus beggini (Blå Panaque, L239) i 540-literen da karet ble ominnredet.
Yngelen hadde plommesekk, og jeg antar at yngelen var bortimot 1 uke gamle. En ble oppdaget på glasset, og den andre i en keramikkhule. Om det var flere i kullet vet jeg ikke.

Den ene døde 25. juli, og den hadde da en veldig stor kul på magen. Jeg vet ikke helt hva som var galt med den, men jeg mistenker forstoppelse.

Temperaturen var 28-29 grader, pH cirka 6 og GH 0. Karet hadde sterk sirkulasjon. Yngelen ble fôret opp kun på JBL NovoFect i en Easy Breeding Box koblet til moderkaret. Temperaturen ble hevet til 30 grader.

Bildene er tatt den dagen jeg fant dem, og man kan tydelig se plommesekken.

[External Image]


[External Image]




2 måneder gammel

[External Image]


[External Image]


Yngelen gikk de første månedene i en 43-liter sammen med de minste grenmalle-ynglene mine. Jeg var spent på flytting fra boks til eget kar med tanke på temperatur, men det gikk veldig fint. Den gikk i en temperatur på ca 27 grader.
Den vokste svært sakte, men den var heldigvis god og rund hele tiden.

[External Image]
5 måneder gammel
Fisken er i dag 6 cm, og den er utrolig fin. Fargene og fasongen er nå skikkelig på plass

[External Image]


[External Image]
Denne var jammen sentvoksende, men nå som 6 cm var den blitt en skikkelig kraftplugg. Ser utrolig fin ut.
Flotte bilder av pluggen Janne
Førstegangsoppdrett i Norge på denne arten er imponerende, og i tillegg er det en nydelig malle.

Eg har vist gruppen min denne tråden, så kanskje de skjønner hva livet dreier seg om; for tørrtrening i vann går ikke an
kult får gratulere da med første oppdret
Så kult
Dette må jo bare vere verdens fineste l-Malle
Har du satt Pluggen tilbake i moderkaret med foreldregruppen nå?
Hehe, den hadde jeg nesten glemt ;p

Baryancistrus beggini ungfisken går i et kar sammen med andre vegetarianere. Den skal etter planen gjenforenes med modergruppen når jeg får satt opp 540-literen. Når den tid kommer skal det omrokkeres på mange grupper, og meningen er å hente hjem modergruppen og la dem få et kar i reolen.

Målet er jo å få søsken til Pluggen
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap