Dimmer på luftpumpe?

Jeg har en luftpumpe som er altfor kraftig i akvariekjelleren min.
er det mulig å sette på en dimmer på kontakten slik at jeg får ønsket effekt (med mulighet for enkel regulering)

Hilsen Ola
Interessant tanke. Hvis luftpumpen er av den vanligste typen (membranpumpe) og dimmeren er resistiv, så kan det godt hende at det vil fungere ja.

Men den enkleste, tryggeste og vanligste løsningen er å strøype luftslangen i stedet. Enten ved å sette en klemme på den, eller en kran.
Takk for svar Lars.
Pumpa mi er på 78 watt om jeg husker rett (hi power hp 80) Jeg mener det er en vanlig membran pumpe i kjempeformat, tror selger sa at membranen var helt ny.
Den skal drive 12-20 luftfiltre + diverse artemia og klekketanker. Jeg kan sette ganske mye luft på i sumpen min også som har moving bed filter, men på et tidspunkt blir det rett og slett for mye rasling fra Kaldnes spagettien.
Jeg har et ganske heftig kraft overskudd fra pumpa. Nå bruker jeg en annen luftpumpe som har innebygd dimmer fra 20-30 watt. Denne fungerer bra men jeg vil gjerne ha mulighet for å øke litt mer trykk ved utbygging fra 8 til ca 20 filter.



Det er to problemer med å strupe utblåset, det ene er at da går det like mye strøm.
Det som er verre er at trykket blir så kraftig at vannet regelrett spruter utover gulvet fra filterene selv om jeg bruker stålventiler eller at pumpa blir voldsomt varm når det blir for lite åpninger for lufta som skal ut.

Jeg må uansett ha inn en elektriker for å legge opp litt ny strøm så da hadde jeg håpet dette kunne være både en økonomisk og fleksibel løsning.



Jeg har benyttet et litt annet altrenativ enn å strupe luftstrømmen. Resultatet av det er desverre at pumpa jobber tyngre og derfor støyer mer. Satte i stedet på en regulerbar flerveisventil der jeg kan slippe ut litt av luften. Det kan suse litt, men pumpa jobber lettere og støyer mindre.

Takk for svar Hans.
Det var sånn det var satt opp her også, men det ble fler ventiler som sto og suste enn som var i bruk i karene for å få nok "utlufting". Derfor søker jeg en mer permanent løsning.
Test med en Clas Ohlson- eller Ikea-dimmer først, av den typen som du setter mellom støpsel og stikkontakt. Så kan du enkelt teste før du kobler opp noe permanent
hehe så det finnes noe slikt, da blir det en tur på butikken.
Inaktiv bruker
Stine Sofie
Test med en Clas Ohlson- eller Ikea-dimmer først, av den typen som du setter mellom støpsel og stikkontakt. Så kan du enkelt teste før du kobler opp noe permanent :)

Disse er for glødepærer. "Dim ned lyset - spar energi eller lag en koselig stemning! Kobles direkte i vegguttaket. For glødepære og 230 V halogen. Min./maks. effekt 40/300 W."
Det vil muligens ødelegge luftpumpen.
Kjøpte en dimmer på biltema,20-300W.. Testa det for deg nå på min tetratec APS150,og det så ut til å funke det.. Ikkje blei det noe mer bråkete heller..
ohr
Jeg har en luftpumpe som er altfor kraftig i akvariekjelleren min. er det mulig å sette på en dimmer på kontakten slik at jeg får ønsket effekt (med mulighet for enkel regulering) Hilsen Ola


Hvilkent type og modell er det du har?
Spør fordi jeg er på jakt etter en punpe som kan skape trykk nok i mellomlagringstønna mi til å løfte vannet opp under tak og derettter spre det til de aktuelle karene.
hp 80 high blow. den har kraft i massevis
Vil tippe at det du trenger her er en hatighetsregulator, en type dimmer som kobles opp mot elektromotorer. Snakk litt med han elektrikkeren din, skal ha greie på dette.
De er ganske dyre...
Membranpumper er så enkle at de antakelig kan dimmes både på frekvens og på amplityde (i hvert fall på det siste, det kan jo hende at mekanismen har en egenfrekvens som man ikke bør avvike fra). Men ja, elektrikeren er nok rette mann å spørre.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap