Hva skjer...?

Nystartet akvarium (med en uerfaren eier)...stått å gått i 8 dager med vann, sand, steiner, planter og røtter. har tilsatt dose med nitridac hver dag i en uke etter anvisning på pakken ved innkjøring av kar (også anbefalt av butikk)

MEN...i går kunne jeg se at på se små hullene på den slangen/røret der vannet kommer ut fra pumpa/filteret og inn i karet igjen, der har det kommet noen små røde alger(?).

Krise? :O

Kommersielle produkter for oppstart av filter er vanligvis lite effektive. Bedre om du får tak i noe detritus fra et filter som allerede er innkjørt. Kjenner du noen akvarister som har hatt et filter gående mer enn et par måneder, som du kan få "filtergørr" av?

Anbefalinger fra butikk er stort sett ikke verd noe som helst, med mindre du vet at
1) personen du fikk anbefalingen fra har peiling på akvarier. Og det er ikke noen selvfølgelighet selv om man jobber i dyrebutikk.
og
2) at personen er mer interessert i å hjelpe deg enn i å gjøre jobben sin. Som er å selge deg ting. Og det er i hvert fall ikke noen selvfølgelighet.

Når det er sagt, er det ikke unormalt med litt alger, spesielt på strålerøret, i nyoppstartede akvarier. Følg med på algene. Hvis de begynner å spre seg veldig fort, bør du kanskje gjøre noe. Men litt alger i strålerøret er ingen grunn til panikk.
nei jeg har skjønnt det at de på butikken ikke er til å stole på egentlig... men hva skal en nybegynner gjøre da...!? man har jo ikke peil ikke sant, og de på butikken selger deg ting som du bare måååå ha. det er jo veldig synd at ikke butikkene kan være litt mer seriøse når de ansetter folk...

hmm okey men da satser jeg på at det ikke er noen krise helt enda. så får jeg følge med. takk skal du ha

Vemora
nei jeg har skjønnt det at de på butikken ikke er til å stole på egentlig... men hva skal en nybegynner gjøre da...!?


Lese på Internett. Lese akvariebøker som du kjøper på bokhandelen eller låner på biblioteket. Bli med i din nærmeste akvarieklubb. Gjør du en av disse tingene, er du godt i gang. Men hvis du virkelig vil lære hva du driver på med, gjør du alle, og mer til.

Vemora
det er jo veldig synd at ikke butikkene kan være litt mer seriøse når de ansetter folk...

Det kunne selvsagt vært krav om at alle som jobbet i dyrebutikk hadde doktorgrad i iktyologi, men hvem tror du ville ende opp med å måtte betale for den utdanningen?
det vet jeg jo, men man får jo en litt falsk trygghet hos de som jobber i en dyrebutikk. jeg har ikke sagt at jeg forventer at de er høyt utdannet innen feltet, men å ha en viss peiling hadde jo vært en fordel. som feks kanskje bare d å ha et akvarium selv!
Det er veldig få dyrebutikker som selger kun fisk. De fleste selger utstyr til hund og katt, og kanskje de selger fugler og smågnagere også.

Det er ikke praktisk mulig å få tak i ufaglærte ansatte som har kunnskap og interesse om alt dette i tillegg til akvaristikk. Jeg går ut fra at de fleste som har så mye kunnskap og interesse for dyr, ikke søker jobb i en dyrebutikk, men blir veterinærer eller biologer i stedet.

Som kunder må vi ta ansvar for hva vi kjøper, og akseptere at selgere er der for å selge. Klart de vil prøve å få deg til å føle deg trygg, for utrygge folk kjøper ikke. Men det er vår jobb å lære så mye om hobbyen vår at vi ikke lar oss lure.

Nei, det er ikke ideelt, spesielt ikke når det er dyra det går ut over, men det er lite som er ideelt her i verden.
Tilfeldig bekjentskap
© Torbjørn Martinussen
Reklame for plussmedlemskap