Betta albimarginata, trenger litt hjelp å finne ut hvilken kjønn fisken min er.

For 3 dager siden, kjøpte jeg meg et par albi, og de i butikken sier at det er en hann og en hunn. Hannen har sterkere farge*, jeg ble litt usikker etter å ha sett den vertikale stripen på det ene som skulle være hann. Her er noen bilder:

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Help me?
Sølvi Gullaksen
Det er nok en han det der :)

Men får hanner sånn vertikal stripe også?
Ble plutselig litt usikker da jeg fant et bilde av et av mine par i leksdrakt der hunnen og har mye farge.
Ellers så et det et godt kjenne tegn at hannen har hvitt på spesielt på bukfinnen men og på halefinne, , hunnene mangler dette .

Akkurat den stripen du nevner har jeg ikke hørt om før. Men den har hvite kant på halen og bukfinnen så det kan bare ikke være boe annet enn en han det der.

Legger ved et bilde av de i leksdrakt,hunnen til venstre

[External Image]
Hei!

Det jeg mente med vertikal stripe er akkurat som på betta splendens hunn i leksedrakt. På bildet som jeg lasta opp ser du litt av de stripen jeg snakker om. Det blir mer synlig når den ene kommer bort til han.

Kanskje de er ikke så voksne enda.Jeg får vente til jeg får mere farger på dem.

Takk for infoen!
Forresten, albi-ene dine ser kjempe kule ut! Hva er det du mater dem med?

Jeg mater mine frossen mygglarver, leste at de spiser også flakfôr men de tar ikke imot det jeg gir dem. Hva annet kan jeg mate disse bettaene?

Jehson
Hei! Det jeg mente med vertikal stripe er akkurat som på betta splendens hunn i leksedrakt. På bildet som jeg lasta opp ser du litt av de stripen jeg snakker om. Det blir mer synlig når den ene kommer bort til han. Kanskje de er ikke så voksne enda.Jeg får vente til jeg får mere farger på dem. Takk for infoen! :D

Tror ikke du skal henge deg så mye opp i den stripen ,dette er en munnrugende betta og kan ikke sammenlignes med betta splendens .

Fargene på din er fine de ,men blir kraftigere når den er i lekshumør, til daglig har de ikke den kraftige orangefargen. Men det er ikke tvil om den du gar lagt ut bilde av ,er en han. Hunnene er ganske fargeløs til vanlig ,men kan bli litt mer fargerik under leksttiden.

Jeg forer også med røde mygglarver + artemia, ellers får de det de andre fisken får å spise ,discusgranulat bl.annet. Mine går i et 222 liters kar sammen med coryer og div andre fisker (selskapskar )

Har forresten yngel på mine for tiden
Kult Jeg regner med å få noen yngler etterhvert også... De er kjempe artig fisk.

En ting jeg lurer på også er at jeg hørte at det kan gå flere albi på en karr, men det jeg ser nå på mine er at hannen jagger bort hunnen hele tiden Hver gang han ser hunnen. Er det vanlig?

Er helt grønn på disse artene, men jeg lærer etterhvert :P
Det er en fordel å ha flere hanner enn hunner pga. at hunnene plager hannene pga. at det er hannene som "ruger" og dermed blir sliten.
Hannene vil da gjerne jage hunnene siden han ikke er klar for å bli "pappa " igjen .
Så mange hanner og få hunner er det idellle:9
Ha gjerne flere hanner enn hunner i karet. Jeg hadde 4 hanner og 2 hunner i en 65liter. Dette gikk helt fint, noe krangling i begynnelsen til de fant ut hvem som var den dominante hannen, men de skadet ikke hverandre. Ha gjerne noen litt store planter som skiller av akvariet litt, så finner de sin favoritt plass og holder seg gjerne der.
Takk for tipset! Jeg kal skaffe meg en hannen til. Jeg har egentlig ikke så mye tid akkurat nå(eksamenstid) å sette opp 50 liter-karren min. Nå er de bare i en 20liters-karr. Is it ok?
20liter går som en nødløsning nå, men da holder det med de 2 albiene du har nå. Få satt opp 50literen så fort du har tid og gi de litt mer plass. Dette kommer de til å sette pris på. Det er også vanskelig å holde stabile vannverdier i et så lite akvarie som 20liter, så filteret bøk ikke belastes mer enn nødvendig.
Er ikke meningen å kuppe tråden, men hvordan går disse sammen med annen fisk? F.eks cory og L-maller?
Pål
Hvis de ikke bare ligner av utseende men også av lynne på sin nære slektning Betta channoides, så går de helt fint sammen med Corydoras iallefall. Mine gikk sammen med massevis av Corydoras, og bettaene brydde seg aldri det grann om Coryene som svimset rundt. De overså Coryene helt, virket det som.
Ok, takk for svar
Kan godt tenke meg og prøve betta, men har ikke artskar om de skulle behøvd det! Denne og Channoidesene har fin størrelse synes jeg...
Da må det nok prøves
Pål
Mine går også sammen med nasse Corydoras pluss
Ssverddragere ,Rødmunnstetra ,ildtetra og Ancistrus. ikke noe problem i det hele tatt ,de holder seg for seg selv og plager ingen
Fikk meg ny albi -hann i dag kjempe kul ferge enn det jeg hadde fra før
Begge hannene kommer nok til å bli ganske sterk i faren nå. De må jo vise seg fra sin beste side for å vise hvem som er flottes for damen
Ser ut som hunnen er ikke så glad i gutter... og omvendt. hannene jagger jo bort hunnen...
Jeg har et spørsmål til
Hvis jeg skal drette dem opp, har jeg 2 hanner og en hunn. Må en av hannene og hunnen bort etter de hunnen har lagt sine egg?
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap