Tenker å begynne på nytt pga pensel alger (rødalger)

Hei

Etter å ha slitt med pensel alger i over 1 år nå har jeg gått lei de "!"#¤"& algene.
siden jeg har arvet akvariet når jeg flyttet inn i min leilighet tenkte jeg att jeg skal gjøre dette til mitt eget og får det slik jeg har lyst til å ha det, med de fiskene jeg vill ha.

jeg har lest litt på forumet her hvordan jeg du kvitter deg med algene. og du kan gjøre alt fra koking, frysing og salmiakk.

akvariet jeg har er ett 500 liter som er bygget inn i en bar benk så det er litt vanskelig å flytte det.

og fylle ett 500 liter kar med kokende vann høres og litt vanskelig ut. så det jeg tenkte var å fylle klor i karet og for å drepe algene. tenkte og å kjøre vannpumen når jeg gjør dette slik att den og blir tom for alger. koker seff filter materialet og har ikke dette i når jeg har klor i karet.

etter jeg er ferdig med klor fjerner jeg alt vannet og kjører rensing en stund med mye vannbytter. jeg har renset dette en stund tømmer jeg det igjen og så putter planter i karet og så kjører dette inn.

det jeg lurte på er om dette høres ut som en god ide eller om att dette ikke vill fungere. er det noen som har en mening på dette.


Hadde masse penselsalger i akvariet, fjerna alle røtter og la dem til tørk i 3 mnd før jeg brukte dem igjen, aldri sett noen penselsalger på dem igjen.

Brukte Potassium Permanganate i tillegg til at jeg satte varmen i akvariet til 31 grader og lot det stå å gå med det i 1 mnd for å drepe alt av bakterier i akvariet, etter å ha tømt akvariet og vaska det lot jeg det stå 1 mnd tørt før jeg tok det i bruk. Hadde ingen penselsalger inntil nylig da jeg fikk en plante av en kjenning som hadde det på seg, men det har ikke spredt seg så ille
ok det hørest ut som en god ide.. med å sette opp tempraturen.
Potassium Permanganate hva er det og hvor får jeg tak i det?
og hvor mye må jeg bruke av Potassium Permanganate?

hva gjorde du med sand/grusen i akvariet?
sitat fra forum: Crossocheilus siamensis skal kunne beite disse hvis fiskene ikke har andre lettere tilgjengelige alger å beite på eller blir fôret for mye


har hatt slik fisk å de er ikke så ille, skal skaffe et par i selskapsakvariet mitt nu til neste helg
Sae har jeg tenkt på. men siden jeg skal tømme karet uansett var jeg tenkt å få kvitt jækelskapen når jeg holder på med det.

jeg testet SAE for ca 1 år siden og trodde de jeg kjøpte var store nokk men 2 dager sener var alle spist opp av de fiskene jeg allerede hadde.. var jo nesten som å kaste penger ut vinduet

Sae tror jeg skal putte i karet når jeg har fått det opp igjen.

skal jo tømmer karet uansett så om det står tomt noen månder gjør det ingen ting. Da har jeg jo mer penger til å kjøpe fisk og planter
Jeg ha også veldig god erfaring med SAE! De gjorde jobben vannvittig fort og effektivt! Hva om å flytte ut de andre store fiskene midlertidig, og la sae'n gjøre jobben?
Har tenkt på det og .

Men skal gjøre store endringer i akvariet så jeg var tenkts til å tømme det for å gjøre jobben enklere. fisken jeg har, har jeg lyst å bli kvitt. de er store og noen av de er ikke plante vennlige. har kjøpt en del planter og mangen av de har forsvunnet.
har noen ciklider som er utrolig glad i å spise planter. eneste planten de ikke spiser er sverdplanten.

jeg hadde tenkt å flylle karet med mye planter når jeg skal begynn på nytt slik att det ser bra ut.
Jeg hadde penselalger ei god stund da det var en rot som sto rett i utblåset med sterk strøm i vannet. det tok aldri "helt av" men var irriterende nok for det smitter lett til planter og diverse.

ble lei roten etterhvert og byttet den ut, samt bare pillet godt på glass og planter osv, og nå har jeg kanskje en bitteliten dott her og der. gjorde ikke noe annet! men jah priser meg lykkelig over at jeg ikke har hatt så alt for store problemer med det.

om du har plass til det, så er jo SAE nevnt som en av få penselalge-beitere. hadde jeg hadd plass hadde jeg nok hatt en sånn i tilfelle
HerOptimus
ok det hørest ut som en god ide.. med å sette opp tempraturen. Potassium Permanganate hva er det og hvor får jeg tak i det? og hvor mye må jeg bruke av Potassium Permanganate? hva gjorde du med sand/grusen i akvariet?


Potassium permanganate er engelsk for kaliumpermanganat. (potassium=kalium) Du får kjøpt det på apotek i form av små krystaller. Det er et meget sterkt fargestoff. Løs opp litt i lunkent vann i en flaske og tilsett til akvarievannet til det har fått en tydelig lilla farge.

Stephan
Stephan Sandemose
[QUOTE=HerOptimus]ok det hørest ut som en god ide.. med å sette opp tempraturen. Potassium Permanganate hva er det og hvor får jeg tak i det? og hvor mye må jeg bruke av Potassium Permanganate? hva gjorde du med sand/grusen i akvariet?


Potassium permanganate er engelsk for kaliumpermanganat. (potassium=kalium) Du får kjøpt det på apotek i form av små krystaller. Det er et meget sterkt fargestoff. Løs opp litt i lunkent vann i en flaske og tilsett til akvarievannet til det har fått en tydelig lilla farge.

Stephan

Riktig det som Stephan sier, kjøpte min hos Tropex.no men ser ikke ut til at de selger det lenger. Kjøpte 250 grams pose, brukte kun noen få t-sjeer med det, resten av stoffet gikk til å lage røykbomber med farge.

Kasta all grusen, men jeg regner med du kan ha den i, bare skyld den godt etterpå.
men penselalger ser ikke så ille ut, synes akvariet får et mere naturlig look.
sålenge et ikke tar over hele greia
Amanoreker skal visstnok også ta penselalgar. Sleit med same problem som trådstarter, fjerna all mose, rensa alle plantar og skrubba alle røtter. Kjøpte deretter seks amanoreker som ser ut til å halde penselalgane under kontroll. Penselalgane er ikkje 100% borte men eg tykkjer at sålenge dei ikkje kjem ut av kontroll så gir dei akvariet ein naturlig look.
Inaktiv bruker
Hadde mye penselalger i et akvarium, de forsvant for godt når jeg medisinerte akvariet i 7 dager med esha exit og esha 2000.
Den var ny for meg ,har aldri hørt om at de tar knekken på disse algene før . Men hvis det fungerer ,så tar jeg veldig gjerne en omgang med Esha
Jeg bruker klorin for å ta knekken på rødalger / penselalger.
Etter å ha tømt akvariet for vann og innredning så dusjer jeg klorinvann over alt med en blomsterdusjer (sånn som du holder i hånden). Maks 1/5 klorin. Da kommer jeg til oppunder kantene i karet også.
Så skrubber jeg litt med en neglekost e.l. for å være sikker på at algene blir mettet.
Lar det stå slik ca 30 minutter (gjerne mer) og da skal algene være døde.
Skyller med masse vann og tørker til slutt med en ren håndduk. Så kan akvariet stå og tørke helt opp noen få dager siden klor fordamper, og da kan det taes ibruk igjen.
Steiner, sand, filtermedium o.l kan kokes.
Evt bruk klorinvann på steinene også hvis de ikke er porøs. Det samme med filterpumper og delene til pumpa.
Planter kan også behandles: 1 del klorin til 16 deler vann (tror jeg det var), i to minutter.
Men flytter du over filterbakterier eller fisk så flytter du også algesporer.
Dette er mine erfaringer.
Starter du på nytt med filterbakterien altså ?
Men hva med fiskene ,du skriver jo at de også har algesporer ,hva gjør du med de da?
Jeg har ikke løst problemet med filterbakterier og fisk. Fiskene har kanskje algesporer i tarmsystemet og på kroppen, men filterguffen er vel full av sporer. Derfor har rødalgene blomstret opp igjen.
Men klorinbehandlingen har fungert greit, og så kan man starte akvariet med ny innkjøring og ny fisk, eventuelt filterbakterier fra et "friskt" akvarium.
Det jeg har gjort er å la fiskene gå noen dager i et mindre akvarium med rent akvarievann i håp om å "skylle vekk" sporene. Teoretisk så burde det gå, kanskje?

Jeg har også SAE som holder algene nede, men helt borte blir de ikke. Så er det også malawi-akvarium jeg snakker om. Nesten ikke planter, altså. Planter er vel med på å holde algene i sjakk.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap