Har jeg tatt meg vann over hode?

hei.

Det har seg sånn at jeg etter en liten jobb nå innhar en juwel vision 450.
Fra før har jeg bare hatt en 90L som jeg har kost meg og stellt med

Men nå har jeg fått satt opp visionen og fyllt med vann, men så kommer jo alle rare spørsmåla:

1: Er det mye mere jobb og ha en 450L i forhold til 90L?

2: Det er masse luft bobbler i akvariet etter jeg fyllte på vann, blir di borte?

3: Åssen lys annbefaler dere? Di jeg har nå er ekstremt blå (3 stk t5)

4: Må jeg bytte ut den innvendige filterpumpa med en utvendig? hørt så mye negativt om innvendig.

5: Åssen fisk kan jeg ha? Eneste kriteriet er at di går sammen med botia ( har % nydelige fra før ) =D
1. det er jo en del mer vann å bytte i en 450 liter, men om du ordner deg et lettvint system med slanger i stedet for bøtter ved vannbytte, så virker det ikke som "mer jobb".

2. du har fylt vann rett fra springen? Da er det nitratgass som slippes ut av vannet. Om du ikke har fisk i karet, så er det ikke farlig. Om du får mye gassbobler så er det skadelig for fiskene, da disse boblene setter seg på fiskene også og kan gi noe som minner om dykkersyke. Ved fylling av kaldt vann kan det også gi gassbobler. Det beste for å unngå dette er å bruke en tønne / bøtter ved vannbytter. Fyll disse med vann, la de stå å "lufte seg" og gjerne bli romtemperert før vannbytte.

3. ikke mitt felt, hehe. Se hva lysrørene du har i karet heter, og bytt ut ett eller flere med et annet fargespekter.

4. Utvendig filter har mye større kapasitet og klarer større mengder avfall. Om du har lite fisk, mye planter og har gode regelmessige vannbytter, så kan du klare deg med den innvendige, men jeg vil anbefale en utvendig pumpe i tillegg til den innvendige.

5. Hva slags botia har du? Praktbotia? Botiaer er livlige, som regel fredelige, liker en del strøm i karet, og gjerne sandbunn. Søk på den botiaen du har, i fiskebasen, og se hvilke andre fisker som trives i samme type vann som de.
1. Nei, jo større kar jo lettere er det å holde stabile verdier
2. Dette blir borte, ingen fare
3. Smak og behag. Jeg bruker arcadia
4. Man må ikke, men utvendig filter har gjerne større filterkapasitet enn dette innvendige fra Juwel, dessuten tar den innvendige boksen opp mye plass.
5. Fiskebasen er nyttig akkurat her

Lykke til og gratulerer med nytt kar
Juwel
Hei
Tror ikke arbeidsmengden øker.Skaff deg ett fornuftig vannbyttesystem,slangepåfylling eventuelt koblet rett til kran,ved påfylling.Så slipper du bøtteballetten!
Boblene forsvinner i løpet av noen timer muligens ett døgn,ingen grunn til bekjymring.
Litt begrenset med lysrørvalg i orginal juwel armatur,men du finner sikkert noen som passer.Vet ikke hva du mener med ""blått"lys,skjekk hva det står på rørene..
Daylight+ natur er det mest vanlige.+ color
Filteret fungerer stort sett greit det,har det selv i flere av mine kar.Men kommer jo litt an på belastningen i karet da.En ulempe er at pumpa ofte er kranglete og kan være vanskelig å få i gang igjen etter en stopp.Litt dumt hvis strømbrudd oppstår...Kan bråke litt også.
Fisk....skjekk basen nok å velge mellom til ditt kar
Mvh Geir
takk for svar
Vi satser på at det går bra og blir fint

Angående det med lys så er det 3stk 54w på 15.000K (marine blue)
For meg ser det ut som om det hadde passet fint til saltvann kar.
Er mellom 6500-10.000k noe mere og satse på?
Nå er ikke jeg noen ekspert på akkurat det, men syns det ser fornuftigere ut med 6500-10000k.

Når det gjelder å bytte vann, dra til feks biltema, eller evt et eller annet hagesenter, så kjøper du krantilkobling, og hageslange. På biltema har de også hevertpumpe, som du kan tre slangen innpå. Da kan du pumpe vannet rett i do, og tappe vann rett i karet. Så slipper du å bære så mye vann selv
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap