Vannbytte kaldt eller varmt vann?

I dag byttet jeg 3/4 vann, det har jeg gjort siden jeg startet med akvarium, og det har gått fint det. Har tatt det kaldeste i springen. Men i dag døde nesten neontetraene, jeg tok dem oppi en bøtte med varmere vann, da kviknet de til. Burde jeg ta lunkent vann? og en ting til jeg lurer på... jeg har et palettciklide par som har hatt yngel i 10 dager. De har vokst mye. Men for 3 dager siden ville ikke hunnen ha hjelp av hannen lenger så hun skremmer han vekk hver gang han kommer i nærheten blir han skremt vekk av henne. Er det normalt? Men det har blitt mange yngel borte, siden hun ikke vil ha hjelp av ham. Nå er det bare 12 stk igjen. Det var over 40 stk først. Burde jeg flytte ungene og hunnen i fødekar sånn som flyter på toppen av vannet i karret? eller er det ikke lurt?
3/4 deler vann er nok litt mye når du bruker kaldtvann fra springen. Jeg bytter ca 30 % med kaltvann og dropper tempen ca 2 grader. Så tror fiskene dine har fått temperatursjokk. Jeg ville ha tatt mindre vannbytter i fremtiden. Du burde ikke bruke varmt vann fra springen. Hvis ikke karet er altfor stort så kan du tømme en liter kokende vann samtidig med kaldtvann. Vannkoker er kjekt sånn sett.

Ang yngel. Er det første gang? Hender de trenger litt tid på å mestre rollen. Jeg har sommerfuglciklider som har lagt egg fjerde gang nå. Men det har ikke kommet over wiggler stadiet. Jeg syns det er godt for fiskene å få prøve seg så jeg venter heller til de klarer det. Tror egentlig ikke at de vil tåle så godt å bli flytta på enda. Hvis du har flere tar ville jeg tatt bort "trusselfiskene" evt og sett.

Paletter legger egg ganske lett så jeg ville ha venta til neste runde og sett om de kom lengre da.
Tusen takk for svar! jeg skal bytte mindre vann neste gang, det er første gang ja, ok da bare venter jeg på neste gang de legger egg jeg
Sjura
Hvis ikke karet er altfor stort så kan du tømme en liter kokende vann samtidig med kaldtvann. Vannkoker er kjekt sånn sett.


Slenger meg inn her litt.

Mener du å ta kokende vann rett i akvariet? Er ikke det litt skummelt?
Når jeg bytter vann med bøtter bruker jeg alltid kaldvann og endrer temperaturen med kokende vann i bøtta. Så det er jo greit.
Men det blir jo vanskelig når man fyller med slange.. sånn for å ikke bære seg i hjel når man har større kar! :p

Jeg bruker slange fra krana når jeg fyller vann, og heller faktisk en tynn stråle varmtvann ved siden av slangen. Jeg fyller alltid vann på en rot så jeg slipper virvel. Så ingen fisker er i nærheten av slangen eller varmtvannsstrålen.
Okei, lur måte å unngå guff fra varmtvannstanken på det da!
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap