Pumpe eller filter?

Hva er forsjellen på pumpe og filter og hva bør jeg ha til et akvarium på 6+l med guppy?
Plussmedlem
Et filter trenger en pumpe for å sirkulere vannet gjennom filteret.
Hvis du bare har en pumpe så har du kun en sirkulasjonspumpe som sirkulerer vannet. (Vannet blir altså ikke renset.)

Tror det er en skrivefeil i innlegget ditt. Mener du 60 liter?
pumpa er det som driver filteret, så du trenger begge deler. Navnene blir ofte brukt litt om hverandre, og kan virke forvirrende.

Pumpe: Det som driver vannet igjennom filteret.
Filter: Svampe e.l. som bakteriene som renser vannet bor i.

6 liter er alt for lite til guppy desverre.
Plussmedlem
Regnet med det, egentlig. Drøye 6 liter hørtes veldig lite ut (men det har skjedd at folk har kjøpt det også...).

Dette filteret burde holde.
60 liter blir noe annet ja :o)

Filteret som Loomis linker til tror jeg er bra, Fluval er i alle fall et bra merke. Slike innvendige filtre har også pumpe.
Var i dyrebutikken på senteret ved meg, så har de tilbud på 5,4liter akvarie. Hun i kassen sa til en kunde at det gikk veldig fint med sverddrage, guppy osv å stappe oppi der...
5,4 liter er ikke noe akvarium og du kan ikke ha fisk i det. Med rett form er det en stor vase!

Antar at det er en skrivefeil for 54 liter med målene 60 cm langt, 30 cm bredt og 30 cm dypt, noe som er ganske vanlige mål på kar som tilbys nybegynnere, gjerne som et komplett sett med filter, lystopp og varmekolbe.

Hvis jeg tar feil i dette og volumet faktisk er 5,4 liter, ikke kjøp det.
Det vr 5,4l ja, jeg har ikke planer om å kjøpe det. Men sikkert mange andre som faller i den fella og kjøper seg en kampfisk etc og har i det
Tilfeldig bekjentskap
© Thomas Agnor
Reklame for plussmedlemskap