Forskjellig filtermateriale lå i poser i filterboksen,fjerne de?

Har ett 54.L Akvarium som jeg skal starte opp,det har ett innebygd filterboks i toppen med filtermateriale som fulgte med.
Til venstre er det en liten plass med 2 netting poser fylt med hvite keramikkrør(Bioringer),i midten er det fylt med filtervatt,hvor det i midten er 2 poser med aktivt kull,før det siste lille rommet til høyre er nok en netting pose fylt med små svarte Bioballer.
Jeg lurer på og bytte ut kullet med noe blåfiltermatte som jeg har istedet,men jeg lurer på disse 2 netting posene med henholdsvis Bioballer og Keramikkrør.I bruksanvisningen står det at de skal taes ut og skylles i rennende vann,før de plasseres tilbake i boksen,mens det under står at posen med kullet skal skylles under rennende vann.Betyr det at jeg skal åpne posene og bare legge Bioballene og Keramikkrørene løst oppi?
Posene er knyttet med en enkel knute så jeg innbiller meg at det er det jeg skal gjøre,men bruksanvisningen var ikke helt tydelig på dette,så jeg lurte på om noen har vært borti dette før?Det er samme slags pose som meisbollene kommer i,bortsett fra at fargen er hvit.
Jeg er heller ikke sikker på posene med kull,skal jeg bytte de ut med blåfiltermatte eller fungerer aktivt kull bedre når det er stappa ned i akvarievatt.Hva er best og kombinere med Akvarievatten?
Høres jo praktisk ut å ha keramikkrør og bioballer i poser, så fremt til at det ikke ødelegger filtereffekten på noen måte.

Bytt ut kull med blåsvamp. Kullet kan du spare til en gang du evt. på medisinere i karet. Da kan du sette inn kullet etter medisineringen for å la kullet fjerne medisinrester et par dager, for deretter å kaste det.

Kull trekker til seg en del giftstoffer, men om det brukes for lenge, så slipper den stoffene ut i karet igjen. Det er dermed ikke noe som skal brukes over lang tid. Det er i alle fall det jeg har hørt om kull, har aldri brukt det selv.
Tilfeldig bekjentskap
© Gyrid Steen
Reklame for plussmedlemskap