Diskusjon; skal reptiler bli lovlige i norge?

Skal det være lov å holde reptiler i Norge, og hvilke begrensinger er nødvendige?
Lurer på hva AF-medlemmer mener om dette.

Selv mener jeg at Norge skal bli åpnere for hold av reptiler.
Selvfølgelig er det nødvendig med begrensinger og lovverket bør være strengt.
Jeg mener Norge har et gammeldags syn på hold av reptiler. Både Sverige, Danmark og de aller fleste andre europeiske land har man lov å holde reptiler så vidt jeg vet.

Så lenge det ikke er fare for spredning av arten i Norsk natur, om arten er utrydningstruet eller har grunner for at de ikke kan overleve i fangenskap forstår jeg ikke hvorfor det ikke skal være lov.

Det har vært enkelte tilfeller blant annet i Tyskland der rødørede terrapiner(Trachemys scripta elegans) har blitt satt ut i naturen og har overlevd.
Men vis man utarbeider en liste for arter som ikke kan overleve i Norsk natur burde det vel gå å få til slik at reptilhold blir lov i Norge også.

Har hørt at man holder på og utarbeider en liste ved arter som kanskje skal bli lov å holde i Norge.
Men vet ikke om dette stemmer. Har hørt så mye fram og tilbake om dette.

Vær med og diskuter her!
Når det gjelder en eventuell positivliste vedrørende reptil, og amfibier er denne sent til mattilsynet for vurdering. Hvis mattilsynet mener at de kan gå for denne skal lista tilbake til direktoratet og det skal da eventuelt arbeides nytt lov / forskrift, som da skal godkjennes.

La meg si det slik, vi er kommet nærmere en oppmykning av forbudet av 1976, men en eventuell lovendringer er nok minst to år frem i tiden slik jeg ser det.

Sumpskilpadden rødøreterrapin Trachemys scripta (også kjent som Pseudemys scripta) er ikke tillatt å ha i Norge. Arten er også nå forbudt å innføre til EU. Årsaken er at skilpadden gjennom sykdomsspredning og konkurranse med andre arter har en negativ innvirkning på naturen.

Verd å merke seg at alle rødørede terrapiner er ulovlig innført da det aldri har vært gitt dispensasjon fra tilsynsmyndigheter for å importere disse slik man f eks kan få til landskilpadder.
Støtter absolutt en positivliste, og ser gjerne at et utvalg reptiler blir tilatt og holde
Pål
Viste ikke at den rødørede terrapinen ikke var lov å importere til EU lengre. Har sett den i dyrebutikker i Hellas, Sverige og Danmark dette året når jeg har vært der.
Har også sett dem i Norge for den saks skyld i dyrebutikk. Men det er flere år siden, hadde jeg sett det nå hadde det nok blitt anmeldt til mattilsynet.
Så lenge dyrebutikker ikke kan selge nødvendig utstyr til dyrene skal de heller ikke selge dyrene.
Men regner med bedre utvalg av utstyr ville kommet hadde det blitt lov å holde et utvalg av reptiler i Norge.
Håper vi kan få til en positivliste i Norge. Det er fantastiske dyr!

Her finner dere "Risikovurdering - Dyrevelferd ved hold av visse arter som familie og
hobbydyr" med uttalelse fra Faggruppe for dyrehelse og dyrevelferd i vitenskapskomiteen for mattrygghet. (ISBN: 978-82-8082-414-1)

Rapporten inneholder mye fin informasjon om arter på positivlisten fra Norsk Herpetologisk Forening, da både med bilder og tekst.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap