Oppgitt over at grums samler seg i et hjørne

Jeg er nå ganske oppgitt over sirkulasjonen i 128 literen. Den drives av en utvendig eheim pumpe.
Innsug i høyre hjørne, og utblås i venstre hjørne og blåser da mot høyre.

Men det som skjer er at all grums samler seg i venstre hjørne der hvor utblåset er. Jeg skulle nedi og flytte på noen planter, og plutselig virvlet det opp grums.

Lurer på hva jeg bør gjøre. Tror slangen er for lang til at jeg kan flytte innsug til venstre der hvor utblås er. Og slangen til utblås er for kort til å flytte til andre enden.

Bør jeg likevel prøve å få plassert innsug i samme ende som utblås siden grums samler seg der?
Litt arbeid skal jo vi akvarister også ha Så dette fikser du lett ved å slamsuge en gang i uka. Det er helt normalt å ta litt slamsuging en gang i mellom. Filteret skal ta seg av mesteparten, men litt er altså normalt at man kan måtte ta med slange og bøtte selv.
Hvis det er sånn at det har samlet seg unormalt mye slam overalt i akvariet, kunne det være at filteret er for lite for akvariet (for liten kapasitet).

Men litt slam i en krok er ikke unormalt mye, så dette fikser du fint selv ved slamsuging med en slange og bøtte ved neste gangs vannskift.

Et akvarium skal ikke være sterilt som kjøkkenbenken din, det er helt normalt at noe slam forekommer på bunnen. Det gjør ingenting.
Hehe du har rett i at noe må vi gjøre selv . og jeg er jo vant med å slamsuge ved hvert vannbytte fra gammelt av.

kanskje det er fordi jeg er vant med innvendige filter at jeg reagerer nå når det liksom samler seg- For med et innvendig så suger det jo inn i bunnen, og blåser rent ut øverst.

Pumpen har vært brukt til et større kar, så den skal være god nok.

Men hvordan gjør jeg det nå i innkjøringsfasen da, bør ikke bytte vann da siden de gode bakteriene skal dannes. Skal jeg også bare lå være å slamsuge, og heller ta slamsuging og vannbytte før fisk og snegler flytter inn?.

Men så skal vel egentlig grumset INN i filteret, for å danne de gode bakteriene der, og da hjelper det kanskje ikke at det ligger i en krok i karet istedenfor??

Merker at det er veldig uvant med utvendige pumper. Skummelt å flytte på slanger, og kjempeskummelt å slå av strømmen, og ikke vite hvordan jeg får alt i gang igjen. Er lykkelig så lenge alt sviver som det skal hehe. *rødme*

Tror jeg prøver i morgen å flytte innsug til samme hjørne som utblås, hvis ikke det blir tull da siden slangen er for lang.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap