For høy ph hva skal gjøres for å senke den ??

jeg har veldig høy ph i akavariet bruker bakteriekultur, vanntilsetning for tungmetaller og klor i springvannet, B-vitamin flytene tilsettes 4 dråper dagen i maten når jeg forer, og plantenæring er det jeg tilsetter og litt gh salt max 1 teskje hver vannbytte.
Hva er ph på da? Og hvilke fiskearter er det du har?
Ph er 7,5 altså det høyeste som hvises på test blanketen , bruker Prodac dråpe tester

har 4 pansermaller, 5 neontetra men i dag var jeg å kjøpte 10 til altså 15 nå.
så 2 guppyer og 1 algespiser jeg hvet jeg bør ha flere algespisere men kan ikke kjøpe flere for øyeblikket. har vannbytte veldig ofte ca 3 ganger i uken
Inaktiv bruker
Sorry hvis jeg bommer her, men skal ikke Guppy ha helt andre verdier en Cory og Tetra?
jeg hvet da det vell, men så lenge de virker til å trives alle artene så går det jo bra, men nå prøver jeg jo å få en någen lunde midt imellom av det de artene liker av PH. det er jo derfor jeg laget denne tråden for å få nyttige råd for hva jeg skal gjøre. hafr hatt akvarie en stund å alle spiser å har det bra , å så lenge ikke dyre lider eller dør så har jeg neppe gjort så mye galt
Inaktiv bruker
Står litt nyttig info i denne tråden (URL)
Eikebarkekstrakt
Du kan tilsette eikebarkekstrakt på flaske for å senke ph. Dette får du kjøpt hos f.eks. Webzoo for en rimelig penge.

fungerer produktet har veldig dårlig tillit til produkter fra dyrebutikk så håper netthandel kan være løsningen å at jeg ikke sløser penger på noe som ikke fungerer.
Springvannet her hos meg ligger på rundt 7, eller litt under. Har du prøvd å målt springvannet etter at det har stått i en beholder over natten? Mistenker at du har grus eller stein som inneholder kalk og derfor øker ph-en i karet ditt for jeg regner med vi har vann fra samme vannverk. Her hos meg må jeg faktisk tilsette natron for å holde ph oppe på rundt 7 fordi ph-en synker i karet pga røtter og my planter.

For å sjekke om det er grus eller stein som gir den høye ph-en så tar du vann fra springen i en beholder og venter minst 12 timer og måler ph på vannet. Tilsett så grusen eller steinen som du mistenker kan være kalkholdig og la det stå noen dager. Mål så ph igjen. Om den har steget så har du funnet grunnen til den høye ph-en og kan fjerne synderen.

Om du tilsetter stoffer for å senke ph og har grus/stein som øker ph i karet vil du få en jojo virkning som er mer skadelig for fiskene enn en stabil verdi litt i utkanten av det anbefalte.
har testet springvannet å det er 7,2 i ph det er også veldig høyt så hvet ikke helt hvordan jeg skal få senket den, har ei stor rot å noen planter og 1 kalksten i akvariet, så har jeg sand som er egnet for cory
Da bør du ihvertfall ta ut kalksteinen. Den øker sannsynligvis ph. Målte du springvannet etter at det har stått over natten? Det er på rundt 7,2-7,5 i kranen på grunn av at vannverket tilsetter co2 for at vannet ikke skal bli surt og tære på rørene. Når det har stått natten over her hos meg så ligger det rundt 7 eller litt under. Etter en uke i akvariet synker det til ca 6 om jeg ikke tilsetter natron.
Du bør ut kalkstenen fra akvariet med en gang. Kalk hever ph, så det nytter ikke senke ph med en kalkstein i akvariet! Det hever kh, som i sin tur hever ph.

Du har fin ph i kranvannet på 7.2, så det er ingen grunn til å begynne med midler for å senke den. Neontetraene dine ville kanskje likt den lavere, men de er selskapsfisk som fint klarer seg på ph rundt 7 også. Resten av fiskene dine vil ha det helt fint med ph 7.2 som er i kranvannet.

PS!
Ikke kjøp Prodac merket... kjøp enten JBL eller Tetra når det kommer til vannverdi-tester. Prodac er det verste søplemerket som finnes.
blir jo veldig tungvindt da når d er det eneste dyrebutikken selger av utstyr til akvariet, da må jeg eventuelt kjøpe alt på netthandel jeg da men skal ta ut steinen å se hva ph blir da.
Om du noengang tar turen til Molde så selger de Sera tester (muligens også Tetra, men kan ikke si det 100 prosent) på Buddy zoo på Molde storsenter. Sera er et bra merke synes jeg, men alt er bedre enn Prodac og Nutron som Tropehagen-butikkene fører. Det er ihvertfall min mening
hvet , prodac er veldig upalitelige produkter, så får ta en dagstur en dag til molde å kjøpe d jeg trenger for 1 helt år
Tilfeldig bekjentskap
© Long Nguyen
Reklame for plussmedlemskap