For lite sand

Har et forholdsvis nytt 180 liters akvarie. Jeg har kjøpt det brukt og fikk med alt utstyr, men så ser jeg nå at det er alt for lite sand i akvariet, så skal kjøpe mer til helgen. Men det jeg lurer på er hvordan jeg kan fylle på med sand uten å stresse fiskene for mye? tips?
Inaktiv bruker
Hm, vrien den. Jeg hadde det i et litermål og tok liter for liter, så la jeg det forsiktig på bunnen. Mulig fisken ble stressa men ALLE overlevde og lever enda i beste velgående.
Mulig noen har bedre forslag.
Jeg har brukt en bit slange eller rør, med god størrelse på ellers tetter sanden seg og setter seg fast. Ene enden ble plassert nedi bunnen på akvariet med en trakt på toppen av røret over vannet hvor jeg har tømt sanden gjennom. Dette stresser fiskene minimalt
Tante Astrid
Jeg har brukt en bit slange eller rør, med god størrelse på ellers tetter sanden seg og setter seg fast. Ene enden ble plassert nedi bunnen på akvariet med en trakt på toppen av røret over vannet hvor jeg har tømt sanden gjennom. Dette stresser fiskene minimalt :)


Det var igrunn en veldig god ide, trur søren meg jeg rapper den ideen når jeg skal etterfylle sand i akvariet mitt
Eller tøm sanda rett i karet. Så lenge den er tørr (og ren), lager den ikke mye plasking eller bråk. Fiskene rynker kanskje litt på nesa i avsky mens det står på, men de blir ikke så veldig stresset av det. Det er nå i hvert fall min erfaring.
Takk for gode tips. Var redd jeg måtte ta ut alle fiskene :P Det hadde blitt mye stress :P
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap