Gravid guppy!

Jeg fikk et 55 L akvarium i bursdagsgave av min far, jeg har ønsket det i hele tre år, men har liksom aldri hatt noe særlig lysten på og kjøpe det selv for egne penger.
I alle fall jeg fylte det med vann for litt over to uker siden og jeg har tatt i alt av tretravital og aquasafe og salt.. osv, i alle fall i dag dro jeg til dyrebutikken og kjøpte meg fem fisker, jeg kjøpte meg 2 guppyer, en kampfisk, og jeg klarer ikke huske den andre typen her og nå. Den ene guppyen jeg kjøpte var altså gravid, og hun dama i dyrebutikken sa jeg kune kjøpe et sånn fødekarr. Og jeg kjøpte det. Men jeg sliter veldig med og forstå hvordan jeg skal bruke det ? Det er liksom en firkant, og i den firkanten er det en sånn greie som er litt spiss og går nedover.
Hvordan skal jeg bruke det?JEg har bare tatt fisken oppi å tatt lokke på og latt den være der, men jeg er redd, hva skjer om den er der for lenge? Og sånn Btw så vet jeg ikke når den skal føde, men i alle fall har den er svart klump på rumpa og har litt stor mage men når jeg har sett på bilde av guppy som snart skal føde, er nok den magen litt større, skal jeg vente med å ha fisken i det lille karret, eller skal jeg bare la den være der.. ? Hilsen fortvilt nybegynner..
Inaktiv bruker
Gratulerer og velkommen til en fantastisk spennende hobby.
Det beste er og la guppyen være i selve akvariet, da den kan bli stressa av fødeboksen.
Kjøp heller litt mer planter som Java-mose og flyteplanter.
Det som skjer når fisken blir stresset er at den utsetter fødselen, yngelen kan bli dødfødt og i hvertfall dør fisken selv. Har jeg latt meg bli fortalt av mange her inne.
Noe yngel kommer til og bli spist men sånn er jo livet i naturen.
Jo flere gjemmeplasser jo bedre sjanse er det at yngelen overlever.
Du kan også lese litt mer om guppy i Fiskebasen.
Lykke til.
Spock
Gratulerer og velkommen til en fantastisk spennende hobby. Det beste er og la guppyen være i selve akvariet, da den kan bli stressa av fødeboksen. Kjøp heller litt mer planter som Java-mose og flyteplanter. Det som skjer når fisken blir stresset er at den utsetter fødselen, yngelen kan bli dødfødt og i hvertfall dør fisken selv. Har jeg latt meg bli fortalt av mange her inne. Noe yngel kommer til og bli spist men sånn er jo livet i naturen. Jo flere gjemmeplasser jo bedre sjanse er det at yngelen overlever. Du kan også lese litt mer om guppy i [URLBLOCK1] Lykke til. :)



Takk! Men jeg har to planet, og et litt stort skjellethode, og akvariumet er ikke så stort, det er en 55L .. Da tror jeg kanskje jeg tar ut guppyen i morgen hvis den kan vente så lenge fordi jeg tror ikke jeg gidder og begynne og styre med det nå.
Du bør droppe fødekassa, den vil bare stresse den gravide fisken. Hvis du fyller opp akvariumet med del planter, vil yngel finne gjemmeplasser. Selv pleier jeg å flytte yngel over til eget yngelakvarie etter fødsel. Hvis det er fare for at yngel blir dratt inn i filterpumpen, bør du kjøpe en La mote ankelstøpe og tre over.

Det kan bli et problemer med en Kampfisk hann, den har en tildens til å gå til angrep på fargerike guppyer. Hvis det skjer, bør du levere den tilbake til dyrebutikken.

Lykke til!
Nå ble jeg forvirret
Nå ble jeg litt forvirret, jeg kjøpte en kampfisk, to guppy, å to platy, det var platyen som var gravid.. Kan du/noen forklare hvor lenge platyen er gravid, og om den burde være i førkarr?
Doktor Dyregod
Du bør droppe fødekassa, den vil bare stresse den gravide fisken. Hvis du fyller opp akvariumet med del planter, vil yngel finne gjemmeplasser. Selv pleier jeg å flytte yngel over til eget yngelakvarie etter fødsel. Hvis det er fare for at yngel blir dratt inn i filterpumpen, bør du kjøpe en La mote ankelstøpe og tre over. Det kan bli et problemer med en Kampfisk hann, den har en tildens til å gå til angrep på fargerike guppyer. Hvis det skjer, bør du levere den tilbake til dyrebutikken. Lykke til!



Da er jeg glad det ikke var en kampfisk gutt jeg tok, jeg har en kampfisk jente..
Inaktiv bruker
Det gjelder det samme på guppy og platy. (Guppy, Platy, Molly og sverddragere m,m Er STORT SETT lik akkurat der)
Takk for hjelpen, men jeg kan trenge alle råd jeg kan få, og kan jeg vente til i morgen med og ta ut platyen? Og uansett hvordan funker fødekarret?
Hva om ungene blir spist opp?
Hvis platyen føder i akvariumet, hva om fiskene blir spist opp? Hva skal jeg gjøre da?
Inaktiv bruker
1 Slå av lyset til fisken, da roer den seg ned. Så kan du vente til i morgen.

2 Om du har ho og hann platy blir det BESTANDIG yngel. Trenger ikke noe hokuspokus fot at de skal formere seg. En fin strategi er Min. 2-3 hoer på en han.
Samme gjelder guppy.
Hvis du går i fiske basen er det MYE nyttig info om alle fiskene du har, bare søk på den oppe i venstre hjørne under navnet ditt.
Men hva skal jeg gjøre for at yngel ikke skal bli spist ?? ;o
Noen planter til, her har du to klassikere for å få yngel til å vokse opp (vertfall her i huset)



Når du har fødekar (litt usikker på type som du har) så er det ofte en skille på der hunnfisken skal være og der yngelen havner. Jeg har ett fødekar hvor der ligger en plate med riller i som skiller i midten av fødekaret. Hunnen er i øverste del og når yngel kommer så detter de ned i bunnen, og kommer seg ikke opp til hunnen.

Dersom du ikke har noe skille, så kan du ta planger eller helst mose i fødekaret. Når yngelen kommer så har de noe å gjemme seg i. Men du bør sjekke ofte dersom du absolutt ønsker å beholde all yngel.

Beste tips er å ha hunnen i hovedkaret for deretter å ta yngel opp i fødekar. Da blir ikke fisken like stresset. Men du har selvsagt risikoen ved at yngelen blir spist opp før du oppdager de. Men du må også huske på at både Guppy og Platy får veldig mye yngel. Dersom du sparer på alle, så blir det veldig fort fult.
Er det vanskelig og se yngelen? Jeg går til akvariumet sånn sirka ver time og skjekker om fiskene har det bra, og kan gjerne sitte og se på det i en halvtime
Men hvordan oppdager jeg yngelen, er de ikke veldig vanskelig og se? Jeg blir jo å se på fisken når den ikke er gravid.. Men det blir litt vanskelig å få fange opp yngelen, har foreløbig ikke noe håv, og jeg bor en time unna nermeste dyrebutikk. '
Så hvordan får jeg opp yngel når den er fødd?
Noen som kan svare? Trenger hjelp veldig fort..
Ynglene er så store at de er lette å se. Bare la de være, det kommer mange nye hver måned, både fra guppy og platy...

Fødekasse er bare stress...
Har absolut bare jenter i karret! Så jeg får nok ikke flere før jeg kjøper hanner av alle rasene! Hele akvariumet er liksom ''erobret'' av jenter ::
IAK
Er det vanskelig og se yngel? Så hvordan får jeg opp yngel når den er fødd?


Det er ikke vanskelig å se yngelen. Men det kommer litt an på om du har gjemmested (mye planter eller mose). Det jeg gjør er å bruke en liten kopp til å ta opp yngelen med. Det funker bra men kan være en liten jobb. Ikke bruk håv. De er så små at du ikke får de ut fra håven igjen. Dersom de ligger ubeskyttet uten gjemmested så blir de garantert fiskemat. Det så jeg selv idag da Platyen min fikk yngel og de lå på bunnen av akvariet rett etter at de kom ut. Da ble de spist av den ene Guppyen.

Lykke til.
Takk.. Jeg tror jeg bruker fødekarret, også har jeg ynglene oppi der til de blir litt større Takk for hjelp alle sammen!
IAK
Har absolut bare jenter i karret! Så jeg får nok ikke flere før jeg kjøper hanner av alle rasene! Hele akvariumet er liksom ''erobret'' av jenter ::


Damene dine lagrer sperm i kroppen, og kan få flere kull uten hanne, så det blir garantert flere yngel...
Tilfeldig bekjentskap
© Knut Kjesbu
Reklame for plussmedlemskap