Dolkestikk med rødt flammende felt, og svarte prikker - parasitt?
Får prøve å fylle ut slik som det bes om
- Hvordan fisk er det?
Dolkestikk tetra
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
3-4 år gammel, har bodd hos meg hele tiden, utvokst.
- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
tror ikke det har noe å si her
- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
ottoer og ancistruser, eplesnegler og sandsnegler og skrivesnegler
- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)
utvendig fluval 405, ikke grundig renset enda
- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)
Ok verdier, men utslag på nitrat i går og over 1/3 del av vannet byttet i dag
- Atferd? Også de andre fiskene i karet.
har ikke merket noe uvanlig på noen
- Last gjerne opp et godt bilde. Skarpt.
har desverre ikke.
Så til saken. Ser at en av dolkestikkene har et stort rødt flammende felt på kroppen. Omtrent 1 cm i diameter, kanskje litt større. Dette er i tillegg til dolkestikk prikken. Ser ikke ut som sår, og jeg aner ikke hva det kan komme av. Rødheten er vel helst i bukområdet og oppover på sidene. De andre fiskene er helt som de skal. hadde en otto med rødt felt, men det var nok en bloduttredelse, og forsvant av seg selv.
hva kan dette røde på dolkestikken være?
En ting til - de har alle bittesmå svarte prikker, en eller to på kroppen. På ulike steder. Ser nesten ut som en sånn "hudmakk" man kan få på nesen f.eks. som man klemmer ut og så er den borte. Får nesten lyst til å ta en nål og pirke det bort, men kan ikke godt gjøre det med de. hva er denne svarte prikken - en parasitt? Spurte for et par mnd siden også men fikk ikke noe svar.
- Hvordan fisk er det?
Dolkestikk tetra
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
3-4 år gammel, har bodd hos meg hele tiden, utvokst.
- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
tror ikke det har noe å si her
- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
ottoer og ancistruser, eplesnegler og sandsnegler og skrivesnegler
- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)
utvendig fluval 405, ikke grundig renset enda
- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)
Ok verdier, men utslag på nitrat i går og over 1/3 del av vannet byttet i dag
- Atferd? Også de andre fiskene i karet.
har ikke merket noe uvanlig på noen
- Last gjerne opp et godt bilde. Skarpt.
har desverre ikke.
Så til saken. Ser at en av dolkestikkene har et stort rødt flammende felt på kroppen. Omtrent 1 cm i diameter, kanskje litt større. Dette er i tillegg til dolkestikk prikken. Ser ikke ut som sår, og jeg aner ikke hva det kan komme av. Rødheten er vel helst i bukområdet og oppover på sidene. De andre fiskene er helt som de skal. hadde en otto med rødt felt, men det var nok en bloduttredelse, og forsvant av seg selv.
hva kan dette røde på dolkestikken være?
En ting til - de har alle bittesmå svarte prikker, en eller to på kroppen. På ulike steder. Ser nesten ut som en sånn "hudmakk" man kan få på nesen f.eks. som man klemmer ut og så er den borte. Får nesten lyst til å ta en nål og pirke det bort, men kan ikke godt gjøre det med de. hva er denne svarte prikken - en parasitt? Spurte for et par mnd siden også men fikk ikke noe svar.
Postet 05.12.11 kl 23:12
Postet 06.12.11 kl 05:34
Postet 06.12.11 kl 09:57
Det var ikke lett å få noe klart bilde, så jeg måtte bruke de to beste jeg fikk tatt. Håper det er til hjelp. har merket av for rødt felt, og for svart prikk/parasitt.
her er link til fiskebasen , slik ser de normalt ut http://akvaforum.no/profile.cfm?id=8795
her er link til fiskebasen , slik ser de normalt ut http://akvaforum.no/profile.cfm?id=8795
Postet 06.12.11 kl 16:43
Endret: 06.12.11 kl 16:45
Postet 06.12.11 kl 22:42
Prikkene ser ut som om man kan klemme de ut, så derfor tenkte jeg at det kanskje var parasitter eller noe. Men de har jo hatt dem lenge og ser ikke ut til å lide.
Når det gjelder den som er rød, så har jeg ikke medisiner. Hadde for mange år siden, men så ble jo vannet blått og grønt og rødt, og plantene vissnet, og fiskene ble heller ikke friske. Så jeg har heller gjort kort prosess med de som jeg ser er syke. Det rare er at den virker frisk, svømmer rundt og er like ivrig på mat som de andre. Får følge med den litt.
Men lurer jo på hva dette røde feltet er , om det er bloduttredelser, sprukket blodkar eller noe annet.
Når det gjelder den som er rød, så har jeg ikke medisiner. Hadde for mange år siden, men så ble jo vannet blått og grønt og rødt, og plantene vissnet, og fiskene ble heller ikke friske. Så jeg har heller gjort kort prosess med de som jeg ser er syke. Det rare er at den virker frisk, svømmer rundt og er like ivrig på mat som de andre. Får følge med den litt.
Men lurer jo på hva dette røde feltet er , om det er bloduttredelser, sprukket blodkar eller noe annet.
Postet 07.12.11 kl 11:17