Tatt over en annen sitt akvarie + fisk. tips ?

Jeg har tatt over et akvarie fra en annen, og er jo helt blank.

Tok med ca 10 liter vann ( er 60 liters ) og all steinen og pynt og har fylt opp akvariet med springvann. Har en sånn en rensepumpe og en varmestav som står på 27 grader.

Har målt ph-verdien og den er på 6. Er det for lavt ?
Hva gjør jeg evnt for å få den opp ?
Putter oppi noe pulver og noe flytende blå væske, for å gjøre vannet hardt, eller ?

Har 2 praktbotia, 5 tetraer, 2 sånne "sugekopp-fisker", og en annen som jeg ikke aner hva er.. Ikke hun jeg fikk akvariet av heller.

Har ingen planter heller, noen som kan være snill og hjelpe meg med litt tips.
Som dere skjønner er jeg helt grønn
Å ta med gammelt vann har ingenting å si. Bakteriene du trenger sitter i pumpa, så vi får håpe de har overlevd transporten.

27 grader er kanskje en grad eller to i varmeste laget for de fiskene du har, men ingen krise.

pH 6 er helt OK.

Ikke putt oppi verken pulver eller væske før du vet nøyaktig hva det er, og nøyaktig hva det gjør med vannet - og med fiskene.

60 liter er for smått for praktbotia, de trenger 250 liter eller mer. Du forstår det kanskje når jeg forteller deg at prakbotiaene selv blir 40 cm lange. Gi dem bort, f.eks. til nærmeste dyrebutikk. (Og ja, det er en myte at fiskene tilpasser størrelsen sin til akvariet.)

Det finnes drøssevis med (veldig) forskjellige arter av tetraer. Ta bilde av de fiskene du ikke vet arten på og post dem her, så får du hjelp med å finne ut hvilke arter det dreier seg om.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap