Når tid kan jeg ta i fisk

Hei

Jeg har satt opp en 190 liter Trigon. Først kjøpte jeg utvendig filter Eheim 2073 og kjørte det 2 uker i innkjørt kar. Så vridde jeg svampene fra det innkjørte karet opp i det utvendige Eheimfilteret. Så satte jeg opp og koblet til filter i Trigon akvariet ferdig med sand, bakgrunner, noen planter og vann. Var litt utolmodig så jeg satte opp i en liten ansistrus etter 1 dag. Nå er det gått en uke. Har ikke målt noen vannverier enda siden jeg må bestille nitit tester først. Men jeg har vel gitt akvariet mitt en kikk-start her. Har forresten også lagt opp i tablett jeg kjøpte på dyrebutikken i filteret. Kan jeg snart sette opp i flere fisker tro ?

.......noen bilder

Rørinnføring med svart tape rundt de grønne eheim rørene. Litt for trang nedforing i akvariet slik at lokket blir liggende litt oppe.

Sikkerhetsbalje (kuttet bunnen av en 25 liters kanne) under Eheimfilteret.
I øyeblikket har du sikkert ikke målbar ammoniakk eller nitritt, men det er fordi bakteriene ikke har fått noe å arbeide med (og livnære seg av).

Jeg ville testet om bakteriene fortsatt er i live og eventuelt er mange nok. Grunnen er at filteret har gått en uke etter kickstart uten at du nevner noe om at du har "foret" bakteriene med noe.

Ta 1 - 2 milliliter Salmi (husholdningssalmiakk fra Lilleborg, er helt sikker, andre merker kjenner jeg ikke til og vil personlig ikke ta sjansen på) i karet og mål både ammoniakk og nitritt dagen etter. Ser du ikke spor av noe, er filteret intakt og innkjørt, ser du spor av en eller begge, er det ikke klart for fisk. Gi 1 - 2 milliliter daglig til du en dag leser null på testene av begge. Skift inntill 50% vann, test for nitrat, er den høyere enn 20, skift mer vann. La få riktig temperatur i løpet av dagen og natten. Sjekk at pH er slik fiskene dine skal ha og sett inn fisk.

Bestill gjerne JBLs dråpetester, de er mye mer findelt i skalaen for nitritt og det trenger du.

Red: Så ikke at du allerede hadde satt inn en liten ancistrus. Enten må du ta den ut før du gjør som jeg skrev over, eller også må du sette inn bare en eller to fisker av gangen. Grunnnen er at én liten ancistrus ikke produserer mye avfallsstoff og bakteriene i fileret kan ikke ha hatt mye næring å fomere seg på.
Takk for svar.

Jeg har gitt ansistrusen tilsammen 2 små wafertabletter med 2 dagers mellomrom. Skal begynne å tilsette salmi. Dette var et godt råd. Da går altså innkjøringen raskere hvis jeg forsto deg riktig.
Skal til å bestille en del ting fra webzoo så da skal jeg prøve de nitrit testene du nevner.
OK leste red`en din. Da setter jeg inn 2 små platy og ser hvordan det går. Da forer jeg bare forsiktig. Og så måler jeg nitrit når jeg får testene.
Tilfeldig bekjentskap
© Alexander Severinsen
Reklame for plussmedlemskap