Trenger tips og råd. hvilken fisk kan går sammen og hvor mange i 135l?

Hei!

Jeg ha oppgradert til 135l akvariet.
Ha nå 1kampfisk og 3 hunner, 1 marmorgurami, 2 albino corydoras og 3 platy som bor der. Men ha lyst å omstruktere litt. Har ett lite kar til fra 30l hvor jeg tenkte platys skulle flytte inn.
Vurderer å ha 2 palett ciklider og 2 acara ciklider sammen med kampfiskhannen og hunnene og guramien. Kan disse går sammen?
Bunnen i akvariet er sand men ikke så fin, litt grøvere. innredet med plater, stein og røtter.

Eller ha dere noe andre anbefalinger og flere tips? Takknæmelig for alle råd og tips.
Ikke sett to par ciklider (revir hevdende) i samme kar, iallefall ikke når karet er såpass lite. Det blir bråk. Det blir bråk også selv om du kun har et par, når dette ciklideparet bestemmer seg for å yngle, så kjeppjager de andre fisk. Livet blir svært stressende for de øvrige fiskene i karet.

Tenk godt over om du virkelig vil forstyrre idyllen i karet med ciklider, da de blir svært territorielle under yngleperiodene. De gir seg når eggene eller ynglene er spist opp av de andre fiskene, men i perioder kan de altså forårsake en del bråk og revne finner for de øvrige fiskene i karet.

Acaraciklider yngler verre enn kaniner, derfor bråker de alltid, og det er vanskelig å bli kvitt all yngelen. (markedet kryr av avkom fra disse fiskene)
Dropp derfor Acaraene, er mitt råd, og hvis du absolutt vil prøve med ciklider, velg heller palettciklidene du nevner. Disse er det mange som har i selskapskar.

Men husk at dette kan gå hardt utover finne-prakten til kampfiskene dine, hvis du skal ha ciklider i dette karet....
Tusen takk for svar.

Ja tror jeg må revurdere valget mitt. Ha du noen anbefalinger hva som går sammen og hvor mange?
I det flereste dyrebutikker selger de meg alt jeg bare ønsker uten å ta hensyn på de forskjeldige kravene. VVirker også noen ganger sånn at de ha enda mindre peiling enn meg.
Blir litt frustrert over sånt. For da er det så vanskelig for oss nybegynner å vite hva er riktig og hva ikke.
Ville egentlig si at corydorasene bør få selskap for disse lever i flokk flere sammen - MEN så såg jeg at du har grus i akvariet , og det er IKKE bra for coryene.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap