Corydoras snapper luft

To av corydorasene mine svømmer hele tiden opp i vann flata og slepper ut luftbobler ??

er det farlig ??

på forhånd takk
Hvor ofte da?? Hvert 5 minutt??


Hvis De er oppe flere ganger i løpet av 30 min ville jeg nok sjekket vannkvaliteten.

ELLER, sjekk den nå uansett. Mulig du har amoniakk eller nitritt i vannet.

Har du dråpetestere?


Men corydoras vil og SKAL snappe luft av og til. Men ikke hele tiden.
Markus H
To av corydorasene mine svømmer hele tiden opp i vann flata og slepper ut luftbobler ?? er det farlig ??


Ja, det kan tyde på noe farlig. Det kan tyde på at du har forgiftning på gang her. Dårlig vannkvalitet og spesielt nitritt er en vanlig årsak til at Corydorasene begynner å fyke til overflaten for å ta luft.

Du bør sjekke nitritt-nivået med en dråpetest i dag.
dei snapper luft ca hvert 5 sek noen ganger lengere melomrom.

0 nitritt, Har dråpe test
mine også er oppe og snapper luft, nå haar jeg en del av di så jeg veit ikke om det er den samme hver gang, men kan vel si at di er oppe noen ganger i løpet av dagen.
Har 0 nitritt og stabile verdier, så veit ikke hvorfor di gør det jeg, kan ikke ha noe og si om du tester vann i overflaten eller på bunn?
Det er veledig typisk tegn på forgiftning av noe slag, så null på nitritt-test var veldig overraskende. Hvor lenge har karet vært i drift? Det kan være ammoniakk-forgiftning også.Ammoniakk dukker typisk opp i nyetablerte kar.

Er nitritt testen ganske ny? Ingen datostempling på den som har gått ut? Det er så utrolig typisk ved nitrittforgiftning at C-maller snapper luft i overflaten, men er du 100% sikker på at testen viser riktig, så er det alternativ 2:

Corydorasene KAN også snappe luft fra overflaten hvis det er alarmerende lavt oksygennivå i vannet, men da burde du sett tegn til ubehag og stress hos de andre fiskene også. Vannet på bunnen i et akvarium er det stedet som har lavest oksygennivå (øker jo nærmere overflaten man kommer) så det er gjerne fiskene på bunnen i et kar som man merker oksygenmangel på.

Oksygennivået i vannet øker du lett ved å sette utblåset på filteret slik at det står akkurat i vannoverflaten, slik at det plasker og bølger i overflatespeilet. Jo mer bevegelse i overflaten, jo mer oksygen opptar vannet.
Prøv dette og se om ikke Corydorasene roer seg etter noen få minutter.
karret har vært oppe i 2 år snart, og testen kjøpte jeg ny i stad, fiskene er ellers normalt rolige. Har alltid vært sånn, men kan jo være amoniakk som du snakker om.

Hjelper det å ha nedi luftstein ?

takk for bra svar!!

Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap