Har en 23liter med en gjeng kirsebærreker med en haug unger, 2 suller, ca 20 eller mer posthornsnegler i alle størrelser/aldre og sandsnegler. Alle sneglene untatt sandsneglene vet jeg med sikkerhet var iglefrie da jeg fikk dem.
Saken er at jeg fikk med en en god porsjon javamose mot noe yngel for ca en måneds tid siden. Før jeg hadde mosen oppi karet skyldte jeg den bare i en bøtte kaldt vann. Husker jeg så hva jeg tenkte måtte være en igle, og tok den bort. Logisk nok tenkte jeg at det er kanskje fler når først har sett en, men desverre var reaksjonsevnen og erfaringen så liten at jeg bare skøyv bort tanken og hadde mosen oppi.
I går så jeg en igle i mosen igjen, og det jeg lurer på er hva jeg nå bør gjøre/ikke gjøre? Leser ut i fra andre tråder at de ikke nødvendigvis er til å få hysteri av, men vet jo heller ikke hva slags type dette er eller hva mine karindivider tåler/bør gjennomgå i forhold til dette.
Lest
dette innlegget av Heidi, hvor hun har beskrevet behandling av suller om de har igler. Nå vet jeg at suller er mer hardføre enn posthorn, men gjelder samme behandling? Bør sneglene behandles profylaktisk/forebyggende, eller venter man bare og ser? Og hvordan ser jeg og hva slags symptomer kan jeg se etter? Med så mange bebiser ser jeg det spesielt vanskelig mht posthornene, også det å "lokke" de ut av skallet for å inspisere er kanskje ikke like enkelt som hos suller?
Mange spørsmål. Og bare ett til til slutt; sånn fremtidig om jeg ser en igle i en mose, skal eller kan jeg legge den i salt vann for å få bukt med de(n) jeg evt ikke ser før jeg har mosen i karet?
Iglene lignet forøvrig de Heidi har bilde av i det innlegget; ca 5mm når strekt seg ut, bare litt mer brungrå tror jeg jf. de på bildet. Ikke så godt lys i fluval edgen at lett å bedømme eksakt.