Riktig bunn til pansermalle?

Årsaken til at jeg spør er pga jeg har en albino pansermalle som barten kan virke litt deformert på. Det er en liten malle, det er helt umulig å få den undersøkt skikkelig, siden den er helt galen/hyper (den er aldri i ro).

Har en litt større metall pansermalle på denne er barten helt normal.

Bunnen på akvariet består av to lag, det nederste laget er sort grus på rundt 4-6 mm med avrundet kanter - kantene er ikke på noen måte kvass.
Det øverste laget er sand på rundt 1-2 mm, denne sanden virker litt kvass i kantene. tror det er av merket akvastabil / haley.

Er det fare for at pansermallene kan skade barten sin på sanden ?
Virker som den sorte sanden jeg har er den sorte sanden fra akvastabil her:
http://akvaforum.no/text.cfm?id=1887

Det jeg har skrevet passer til beskrivelsen:
Akvastabil Haley
Sort grus, 1-2mm.
Litt kvass, men kan brukes til gravende fisk\ Corydoras-maller. Liten påvirkning av vannet.

Pan albino pansermallen ha tatt skade fra sanden, eller er dette en feil albino pansermaller kan, eller kan barten rett å slett bli litt slitt uansett hvilke type sand du har ? Eller er beskrivelsen av sanden rett å slett feil?
Mallebarter skal ikke bli slitt med riktig bunnlag. (Hvis ikke det er noe bakterielt da)
Jeg kjenner ikke til akvastabil-sanden, men kan anbefale biltema-sand, den er det mange her inne som bruker til corydoras
Takker for raskt svar.
Virker litt ulogisk at det er en sykdom, siden den andre pansermallen er helt fin. Men jeg er egentlig ikke kvalifisert til å si noe.
Kjærsten kjøpte 3 nye små leopard - pansermaller i dag, vil absolutt ikke at det samme skal skje de.

Blir vel litt vanskelig å bytte sand i karet no, da det er fyllt opp med alt mulig, må vel gjøre det når jeg får nytt kar (?).

Utrolig trist at barten på albinoen er skadet. Vil barten kunne vokse tilbake igjen?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap