Hvor mye frossenmat skal jeg gi?

Hei!
Har bestemt meg for å gi litt bedre mat til fiskene, enn de flakene. I den anledning lurer jeg på hvor mye frossenfor jeg skal beregne til følgende fisk:

Jeg har 1. Redneck, 2 guppy, 1 gibbicep (ganske liten), 5 pansermaller (1 middels stor, resten små), 5 stimfisk (kan ikke navnet - de er svart og rød og holder seg i toppskikt).

Maten er blodorm/mygglarver.


Hvor mye frossenfor (Et fullt (1/1), 1/2 eller 1/3 eggeglass?) og hvor ofte skal jeg gi dem, er det lurt å veksle mellom tørr og frossenfor?
Hvordan frossenmat er det snakk om?
Det er snakk om røde mygglarver.
Har forresten oppdatert den første posten.

Et spm til: skal jeg tine frossenforet, eller er det bare å hive det i karet?
Når jeg forer med røde mygglarver, forer med det lørdag og søndag. Så knekker jeg av 1 som jeg forer med på morgenen og 1 som jeg tar på kvelden. Jeg tiner dem i Hobby Artemia sieve

Men nå har jeg da 5 scalare (Store) 10 Torpedobarber, 4 ancistrus, 2 l134, 1 sjokoladepleco, 2 pictusmaller og 25 sebrafisk. Så de spiser det fort opp. Du må nesten bare fore og prøve deg fram og se hvor mye de spiser. Det kan variere som oftest, men jeg forer med det som "helgekos" for fiskene mine.
Det er bare å fôre med røde mygglarver omtrent daglig om du vil det. Men for variasjonens skyld, og litt større spredning av vitaminene de får i seg, bør du gi et godt kvalitets-tørrfôr ganske ofte også.
Annet frossentfôr som er fint å gi for variasjonens skyld er frossen artemia. De er gjerne litt "store". Frosne bosmider finnes også, men de er bittesmå hvite "prikker", og blir kanskje mest brukt til yngel. Men har man fisk med små munner, f.eks. et par stimer med tetraer, sebra-danio o.l. så passer det fint med bosmider.

Jeg bruker en stor fôringspinsett i plast til fôring av frossentfôr. Den frosne biten med fôr holdes under vann med pinsetten, så vifter jeg sakte frem og tilbake noen ganger i det tropisk varme vannet, da tiner det i rekordfart og maten daler ned i karet. Dette forhindrer også at de grådigste og største fiskene rapper hele den frosne biten og stikker av med den, så ingen andre får noe særlig.
Knekk opp biten med det frosne fôret du skal ha med hendene dine utenpå pakken. Åpne så pakken og fisk ut biten med pinsetten. Anbefaler bruk av fôringspinsett, så slipper du å vaske hendene etterpå.

Det er visst også en viss risiko for allergiske reaksjoner pga røde mygglarver, da noen mennesker reagerer på hemoglobinet i mygglarvene. Selv har jeg aldri merket noe, men enkelte mennesker reagerer litt og andre gjør det veldig. Det er ting som kløe i øynene, svie og kløe i huden, og noen har også opplevd pustebesvær pga allergisk reaksjon på røde mygglarver. Derfor er det en lur idè å ikke berøre de røde mygglarvene direkte, men heller bruke pinsett
Det er viktig at man vasker seg nøye på hendene dersom man hånd forer med røde mygglarver . Bruk gjerne en pinsett eller en klype dersom du er allergisk
Jeg benytter engangs gummihansker siden jeg er allergisk
Hvis ikke kan du se i denne artikler hvordan man ser ut dersom man klorer seg i ansiktet etter å ha foret med røde mygglarver:
[External Image]

Link til artikkelen :
http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=15811

Tor Egon Mikkelsen
Bruk gjerne en pinsett eller en klype dersom du er allergisk

Jeg syns det er en enda bedre idè å bruke det uansett, fra dag èn! (dvs fra første gang man bruker det, og bestandig ved hver fôring etter det)
Er det ikke det da?

Jeg er ikke allergisk, men jeg bruker alltid og uten unntak pinsett og tar aldri direkte i mygglarvene.
Holy cow! var litt skummelt at du kan få så kraftig allergisk reaksjon av å ta på mygglarvene. Finnes det annen like / mer næringsrik frossenmat som ikke gir like stor risiko for å få reaksjon av ? Kan man ta i vannet etter å ha foret med mygglarver?


Jeg matet mygglarver til fiskene i går ved å bruke en pinsett, vifter rundt i vannet slik som mona sa, var meget effektivt, tok svært liten tid før dem begynte å løse seg opp og det var relativt lett å fordele til fiskene.
Var dog rimelig vanskelig å knuse opp bitene med mygglarver, forslag til hvordan dette kan gjøres? Jeg endte opp med å bruke deler av hele den biten som var knukket av på forhånd (ganske stor) klarte å miste den opp i karet.

Fina Fisken (de gule pakkene) er det enkleste å dele opp i passe porsjons-ruter. Jeg kjøper derfor helst bare det. Jeg har iallefall ikke noe problem med å "kjenne meg frem" til der strekene går mellom rutene gjennom plasten. Man kan forsåvidt knekke opp alt når man først er i gang, så bare åpner man posen og tar det man trenger med pinsetten direkte hver gang.

Jeg har alltid pleid å ha en knallgrønn plastkopp (kjøpt billig i 3 pack på Ikea) som jeg bruker kun til fiskefôr. Skriv gjerne med sprit-tusj utenpå koppen; KUN TIL AKVARIEBRUK, så ingen tar feil....
Veldig lettvindt å ha kopp og bære mygglarve-rutene i, da jeg alltid må ha mer enn bare èn rute mygglarver. Jeg bare teller opp det antall ruter jeg skal ha og slipper dem i koppen etterhvert som jeg tar ut av pakken. Så fôrer jeg med pinsetten fra koppen.
Jeg bruker henda og det har aldri vært noe problem, heldigvis. Har ikkte tenkt over dette med allergi. Jeg knekker som regel av 2 ruter som jeg igjen brekker i 2,3 biter slik at ikke de største stikker av med alt. Så med totalt 6 biter i vannet, da får alle. Og jeg tiner det ikke opp før jeg kaste det nedi. De oppdager det jo som regel først i det maten faller nedover og da er det jo nesten tint. Har ikke noe å si HVORDAN du forer dem, så lenge de får mat og den er variert.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap