Ut suging av yngel

Har en haug med ildbuk yngel gående sammen med foreldrene oppi ett malawi kar. Er det noen sjans før at noen av de Kan overleve? Eller er det bedre å suge de opp og fostre de i ett separat akvarie.? Har noen erfaring med å suge yngel opp med slange?
Tenkte jeg kunne dele mine erfaringer med deg angående dette emnet.
Jeg har ved uhell fått med Malawiyngel når jeg renset baby akvariet jeg hadde de i og de havnet rett i bøtta.
Det gikk helt fint med yngelen og brukte slangemetoden for å redde yngel jeg så ved senere annledninger i det store akvariet, dette for å gi de en større mulighet til å leve opp.
Nå får tiden er det Cory yngel det går i her og da bruker jeg en sprøyte med luftslange bit på for å flytte nyklekkede yngel fra en boks til en annen.
Nå ser jeg for meg at disse små 'sytrådene' får en tøffere behandling enn slangemetoden på annen type yngel av større fisk men det fungerer uten frafall hos meg.


Vi benytter "slangemetoden" stort sett på alt når vi hente ut frittsvømmende yngel fra våre akvarium.
Unntaket er de gangene det er lagt egg på en flat sten, da flytter vi hele stenen ut og over i et yngel kar der de får klekke i fred. Husk bare på å holde eggene under vann hele tiden .

Vi bruker en stor slange ( 16/22) og holder et lite plast akvarium rett under overflaten utvendig slik at ikke fallhøyden blir for stor når ynglen suges ut.
Sug ført ut litt vann slik at du har en buffer så hent ut yngelen så raskt som mulig.
Vi passer også på og fylle yngel-karet med i alle fall 2/3 med vann fra akvariet de flytter fra slik at de ikke skal få for store svingninger i vannverdiene.
Yngel er morro
Takk for råd..

Ja, har 2 lekspar og begge la egg på en gang, så tok den ene skiferen over i ett annet kar og klekket de, gikk som smurt det, så der er det vel noen 100 yngel som virvler rundt..

Men lot det andre paret være med sine egg, og de er som sagt og klekket, har sugd opp en del av de med pipett, funket det også, paret har fortsatt en del igjen..ennå..

Spørsmålet nå er om jeg må klekke artemia for å få de til å vokse opp, eller om det holder med artemia egg...eller baby for..??

Hvordan gjorde dere det?
Vi benytter artemia til all vår yngel men det er avhengig av hvor stor yngel det er snakk om.
Yngel fra eks labyrint fisk er så små at de må fores med infusorier de første dagen inntil de er så store at de kan spise artemia
Infusorier er bittesmå encellede dyr som lever av bakterier og er ypperlig for nyklekket små yngel
[External Image]




En infusorie kultur starter du meget enkelt selv og her er en glimrende artikkel om denne typen levendefor
http://no.kampfisk.tk/for-levende.asp

Lykke til
Hadde jeg vært deg så hadde jeg bare lat det siste paret hatt ungene hos seg slik at de sterkeste overlever. Om du allerede har ca 100 yngel gående og du skal ha enda flere, da vil du fort få et plassproblem, samt en utfordring når du skal kvitte deg med dem. Regner med at du ikke vil ha 100 stk selv så.:P Vet ikke om dette er noe du har vurdert, men det er det JEG ville gjort.
Tror det blir det rådet der, tester å se om en klare å fostre opp noen, så vokser de som vokser opp i lag med resten..om de ikke bare blir mat da..

Men men takk for alle råd.
Hvilkem mengde skal en fore de med når det gjelder infusorier, i forhold til vannmengden i karet/ glasset en har de om en skal prøve dette??
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap