Hvilken fiskesammensetning ville du valgt?

Hei
Jeg driver og setter opp et 240 liters akvarium med en innvendig Papillon amazonas bakgrunn. Og jeg skal si jeg har jeg gledet meg lenge til dette! Karet har stått tomt en stund, og bakgrunnen var ny, den hadde jeg egentlig tenkt å selge... Men så bestemte jeg meg her en dag for at jeg ville beholde den, og nå er den installert med filtersystem bak. )

Problemet er at jeg har blitt så usikker på hva slags fiker jeg skal velge... Og det er her jeg tenkte at kanskje noen av dere kanskje kan hjelpe til, hvis dere har mulighet..

Så da, hvis dette akvariet hadde vært deres, hvilke fisker og fiskesammensetning hadde dere valgt? )

mvh
Marius

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Ancistrus og kardinaltetra

Med en slik bakgrunn må du jo ha maller...
Jeg hadde hatt en større gruppe Corydoras, hvem type går jo litt etter din personlige smak og det er mange flotte arter å velge mellom.
Av L-maller har jeg forelsket meg i L10A en grenmalle som ikke finnes sky og virkelig synes i akvariet.
Så har du en flott art av Danio som heter choprae som er nydelig i fargen og stimer flott noee som gjør seg i ett slikt kar.
I tillegg kan du jo ha feks vanlig neon tetra, du vil da ha synlige vakre fisker i hele akvariet fra bunn til topp...
Grattis med flott kar!
Det viktigste er nok og (peneste) er nok og få innbyggere som holder til i hvert sitt vannlag(sånn nogenlunde!)fra bunn til topp-Lykke til!
Takk for svar! Glemte forresten å nevne at det ikke skal være røtter i dette akvariet. Kun sand og planter. Dette fordi jeg er redd den store rota i bakgrunnen skal se falsk ut...

Corydoras var en knall idé! Da har jeg lyst på C. adolfoi.
Men er det kanskje ikke så lurt med L-maller ettersom jeg ikke skal ha røtter (?) Eller gjør det kanskje ikke noe?
Jeg søkte etter L10A i basen jeg, men fant den ikke... Er den ikke så vanlig kanskje?

Den danio-arten så litt stilig ut. Men stod i basen at den hopper... Har du opplevd noe sånt Kaja? Hvis jeg skaffer den er jeg litt redd den kan hoppe bak bakgrunnen. :o

Takk Geir
Den heter ikke l10a, den heter l010a
Dan a
Den heter ikke l10a, den heter l010a ;-)

Flott! Da fant jeg den. Virker som en spennende og litt annerledes malle.
De er kjempetøffe! I'm in loooove ;D
En god stim med Corydoras adolfoi og en god stim med Nannostomus marginatus! Eventuelt Nannostomus mortenthaleri, hvis du finner dem til salgs og har tykk lommebok... Pass på å ha mye storbladede planter som gir godt med skygge til coryene.
Du kan godt ha L-maller selv om du ikke skal ha røtter. Men de må ha skjulesteder, og det kan du dandere til med steiner og huler. Peckoltia er en art som kan anbefales. De ødelegger ikke planter og trenger ikke så sterk sirkulasjon, men liker oksygenrikt vann.

En gruppe med L134 eller L387, og corydoras sterbai er absolutt å anbefale som bunnfisk. Jeg synes rødhalerasbora gjør seg veldig bra som stimfisk i et plantekar, de er utrolig flotte. Og selvsagt ville jeg hatt med Farlowella vittata, en spennende grenmalle.

Jeg er fan av l-144 :P

Jeg ville faktisk hatt en stim med tigerbarber. Det ser faktisk jævlig bra ut.
BIGBrother
Takk for svar! :) Glemte forresten å nevne at det ikke skal være røtter i dette akvariet. Kun sand og planter. Dette fordi jeg er redd den store rota i bakgrunnen skal se falsk ut... Corydoras var en knall idé! Da har jeg lyst på C. adolfoi. :) Men er det kanskje ikke så lurt med L-maller ettersom jeg ikke skal ha røtter (?) Eller gjør det kanskje ikke noe? Jeg søkte etter L10A i basen jeg, men fant den ikke... Er den ikke så vanlig kanskje? Den danio-arten så litt stilig ut. :D Men stod i basen at den hopper... Har du opplevd noe sånt Kaja? Hvis jeg skaffer den er jeg litt redd den kan hoppe bak bakgrunnen. :o Takk Geir :)

L010A'en er en liten grenmalle som er fantastiske på å holde unna alger og er ikke avhengig av røtter, hadde glemt en 0 forrann så nå finner du den i basen.
Når det gjelder Danioene så har jeg ikke opplevd at de hopper, selv ikke ved kaldtvannsbytte eller når gold lazerene er i vill lek i samme kar...
Takk for alle forslagene folkens! Synes det var mange som ville gi forslag, så det var artig!

Da har jeg bestemt meg for å ha L134, L010a og en type corydoras.

Hvilken type er jeg ennå veldig usikker på. Blir enten adolfoi, metae, weitzmani eller condiscipulus. Den de to siste der skal visst være litt vanskelig å få tak i, så er usikker på de, men jeg synes de også er de fineste! )

Jeg har også lyst på en fisk som svømmer i midtsjiktet. Kanskje jeg velger Nannostomus mortenthaleri, eller en type tetra. Er ennå litt usikker på den.
N. mortenthaleri hadde vært knallbra, men husk at de trenger surt vann. Går de i for høy ph har de lett for å falle fra over tid.

Har du penger til det, så gå for en stim Nannostomus mortenthaleri! Det er en sinnsykt fin tetra, den flotteste som finnes, synes jeg!
mona o
N. mortenthaleri hadde vært knallbra, men husk at de trenger surt vann. Går de i for høy ph har de lett for å falle fra over tid. Har du penger til det, så gå for en stim Nannostomus mortenthaleri! Det er en sinnsykt fin tetra, den flotteste som finnes, synes jeg! :)

Så kult! Siden det ikke skal være røtter i dette akvariet må jeg heller finne på noe annet lurt som kan senke ph... Jeg vet ikke helt om det stemmer, men senker ikke catappablader ph? Husker du skrev det et sted Mona, at du hadde kjøpt disse... Stemmer ikke det?
Eikeløv og catappablader er nok fint til disse, og mye planter
Skal skaffe meg masse planter ja )

Inntil videre er ønskelisten:

- Echinodorus sp. "Red Diamond"
- Echinodorus osiris
- Eleocharis parvula
- Hygrophila polysperma "Rosanervig"

Må si jeg gleder meg til innkjøringen er ferdig og planter og fiskene kommer i hus! )
Tilfeldig bekjentskap
© Kristian Hennig
Reklame for plussmedlemskap