Hvilken fisker kan man ha sammen med black ghost?

har et nyoppstartet 160l som jeg ikke har fisk i nå. har lyst på black ghost men hva ambefaler dere og ha sammen med den?
Fisken skal bli voksen og.
Var jeg deg ville jeg heller sett på annen fisk å ha i akvariumet ditt.
Finnes mange flotte ciklider som kan fungere funt i en 160L.
Black ghost blir "desverre" 50cm lang, noe jeg vil anta er ca. halvparten av ditt akvariums lengde?
Denne fisken er anbefalt 720L akvarium i følge Fiskebasen.

Du kan selvsagt ha fisken intill den begynner å bli stor, for så å selge/gi den bort, men selv det er lite optimalt.

NB!
Skrevet med beste intensjoner, ikke ment å være slem på noen måte, kun vennlig råd.
blackghost er egentlig ganske snill så man kan ha det meste av fisk ilag med den, men den kan finne på og spise fisk som passer i munnen, men har alderi opplevd det selv, da eg hadde blackghost svømte småtetraene forran nasa på fisken uten at han brydde seg noe om dem:p den blackghosten var rundt 22cm.
matet min med røde mygglarver og ellers delte eg opp små biter fra reker som eg kjøpte i vandelig matvare forettning og gidde, scampi var vel det dem heter. slik pose med fryste store reker. bare tinte opp ved og holde under springen etterhvert som eg trengte.
men så veldig mye glede vil man ikke få av den da dem gjemmer seg for det meste, når lyset er av i tanken er dem aktive og svømmer omkring men da ser man jo ikke noe særeligt uansett pgr av lyset er av.
Skaff deg heller pantodon butcholzi Super-rare og veldig kule. Blir heller ikke så store, og tåler det meste av vannverdier, MEN spiser annen fisk som passer i det enorme gapet
jeg vil ha black ghost i dette akvarie. jeg har 4 andre akvarier med annen fisk. så har nok bestemt meg. det tar leng tid før fisken er 50 cm så om jeg flytter den til et annet akvarie eller om jeg gir den fra meg det tar jeg da.
Dessverre er markedet for store fisk meget begrenset, selv om du gi bort fisk.

En annen ting er at fisk som blir stor også vokser fort. Dermed trenger de relativt store mengder fôr, for å kunne vokse. Og som kjent skal de som kommer inn også ut. Dette da både som avføring og urin.

Holder du en slik fisk i et for lite akvarie, det vil si med for lite vannvolum har du egentlig et stort problem. Dette er f eks et meget kjent problem for de som skal fôre opp en gruppe med diskus. Dette er ofte små fisk som vokser rask, og der du ser resultatet med for lite fôr og eller rettfôring og dårlig vannkvalitet.

Løsningen på dette problemet er;
- oppvekstkar uten innredning, som dermed blir lett å holde reine,
- gode fôringsrutiner,
- store og gode filter og til slutt
- utskifting av vann.

Når fisken / fiskene begynner å nå en voksen størrelse og er kjønnsmodne kan en redusere noe på fôringen og flytte dem til et større kar der de kan gå å vise seg frem som de flotte fisken de er blitt.

Hvis man putter en black ghost i et lite kar, gir den lite mat og ikke optimale vannverdier vil den selvfølgelig ikke vokse seg så stor og fin som den kan med rett stell. Hadde du gjort det samme med et "søtt dyr med pels og fine øyne" vil dette nok blitt beskrevet som dyremishandling.

Dessverre er det mange som kjøper små yngel uten å tenke på at dette er en fisk som som voksen er fullstendig uegnet til deres akvarie. Dyrevelferdsloven § 8 sier at akvarister skal skal påse at utstyr og tekniske løsninger som brukes til fisk, er egnet til å ivareta hensynet til dyrenes velferd. Dette skal også selger av fiskene forsikre seg om, i tillegg at kjøper har den nødvendig kompetanse for å ivareta fisken...
Etter mine erfaringer er BG en veldig snill fisk, men som andre fisker spiser den det som får plass i munnen.
Da jeg hadde BG for noen år tilbake var den rundt 5 cm da jeg kjøpte den. Da var den sammen med kardinaltetra, neontetra, platy og sommerfuglfisk. Dette gikk helt fint. Men da black ghosten ble litt større, rundt 9 cm begynte det å minke litt for både neontetraene, og etterhvert også kardinaltetraene.

Så som liten går det veldig fint å ha BG, men når den blir litt større bør du vurdere å bytte ut fiskene den går sammen med til noe som iallefall er større enn munnen dens, eller i verste fall vurdere å kvitte deg med black ghosten. Jeg valgte det siste alternativet, og er fornøyd med det faktisk. Var gøy med BG så lenge det vare. )
Jeg synes BG er en kjempekul fisk.. har alltid hatt de i karet mitt, men da hobbyen har vært på hylla noen år er det BG jeg nå vil fokusere på.. sammen med Praktbotia.

Har aldri opplevd noe tull med disse.
Alltid snille og greie, pleier og stikke av fra situasjoner istedet for og ta igjen(før de blir store)

Når de når en 25cm pleier de og bli litt mer irriterte og glupske.De trenger også mer variasjon i kosthold. Har vokst opp småtasser til 15cm på granulatfor men røde mygglarver er det de liker best.

Har nå 4 småtasser i 540L min og de er mye fremme på dagen også.. snoker rundt etter mat.

Det er ganske lett og bli kvitt en stor BG i forhold til en Gibbiceps eller paroonhai osv.

Husk de trenger rør og gjemme seg i.. 3 gjemmesteder\rør pr BG.

Har merket de krangler litt hvis de er i partall av en eller annen grunn hvis karet er lite..
Det virker som de har en rangsordning som blir satt av hvem som er sterkest.
De kaster hverandre rund med kjeftene en stund... så roer det seg..

Facinerende fisk det ikke eksisterer så altformye informasjon om..

OBS Bør ha utvendig filter da de vil ha god vannkvalitet
Og ingen aggressive nappende chiclider alt av normalt fredelige fisk funker med dem !
anbefaler deg helst store fisk på størrelse med ghosten eller større. hadde en på ca 30 CM og den knasker fort i seg mindre fisk. (en stim på 40 kardinaler holdt en uke hos meg)
Hehe.. Blir ganske glupske på den størrelsen ja.. Har diiiger kjeft de der også selv om det ikke ser sånn ut

Sulten kar den der.. God og mett etter 40 tetra ja
Hvor lang tid tok det før din ble 30 cm om jeg får spørre?
Nå er den i hus:-)
var og kjøpte BG i går. den er vakker. håper på mange fine år med den den bor i 160l sammen med 10 glødebåndtetra og 2 gibbieps L083 mye planter og gjemme steder. er ikke mye og se til den når lyset er på da
Gratulerer med flott fisk vurder moonlight.. Da kan man følge med på den når det er mørkt
hva er moonlight og hvor får jeg tak i det?
Veronica Bekk
hva er moonlight og hvor får jeg tak i det?

Moonlight er et spesielt lys som skal stå på på natten... Det er blå/lilla, og skal liksom være skinnet fra månen... )

Vet ikke helt hvor man får tak i det jeg heller, men regner med at det er lett tilgjengelig... )
Jeg har bestilt mine moonlights fra Ebay
JørgenK
Jeg har bestilt mine moonlights fra [URLBLOCK1]

er ikke så god på sånr jeg så det blir nok CO variant men ellers takk
Tilfeldig bekjentskap
© Rita D. Aspevik
Reklame for plussmedlemskap