Utvendig filter vs selvlaget invendig?

Jeg er i tanken på og gjøre om i karet mitt. Og jeg tenkte at NÅ skal jeg virkelig spandere på meg utvendig filter, slik at jeg slipper å fange ut fisk bak det innvendige filtere. Jeg rotet en stund rundt inpå her for å få litt tips og slikt.
Da datt jeg over denne artikkelen.



Denne så jo så lettvind ut. Både å rengjøre og man slipper at fisken stikker av bak. Og mye billigere også vil jeg tro.

Det jeg lurer på da...
Er det bedre med utvendig filter enn dette? Hva er i så fall fordelene.
Karet jeg skal ha det i er ikke større enn 120. Har dette kanskje noe å si for om det er bedre/dårligere?

Takker på forhånd for tips og synspunkter. Bedre å lære av andre enn å drite seg ut selv ;D
Det er nok mange meninger om dette, men her i huset blir det HMF-filtre med mindre det skulle dukke opp flere Juwel-kar (som har filtre drevet av et powerhead...). I en 160-liter med utvendig filter har jeg superproblemer med penselalger, antagelig fordi filteret er overimensjonert så farten på vannet blir for stor. I Juwelen og karene med HMF er det null problemer. Dekker til filterhjørnet med sort plast slik at det ikke kommer lys til etter tips fra en som har drevet med dette lenge, og passer på å slamsuge grundig rundt powerheaden. Kutter glasslister for harde livet, åtte 85-litere skal i gang med hjørnefiltre nå, powerheads på vei fra Tyskland. Billig, enkelt, lettstelt. For meg...

Nå skal det tilføyes at det er veldig greit med renhold av det utvendige filteret også, bortsett fra litt grums i slangene rengjøres det en gang hvert halvår sånn omtrent. Og veldig mange synes det er helt supert. Men for meg slår ingenting HMF...
Jeg forstår det slik at HMF er det jeg refererer til (er ikke så god på dette ennå).
Men når du sier dekker filterhjørnet med sort plast.. hva mener du egentlig da? bak filteret eller foran? Hvis det er foran kommer vel ikke vannet igjennom?
Du har ikke ett bilde som jeg kan se?
Jeg tenkte at dette var billigere enn utvendig filter og at det er en oppgradering i lettstelthet for meg.
Noen tips om powerhead som er gode? og hvordan leser jeg hvilket jeg skal bruke? Hvor mange liter pr minutt burde det være i ett 120 liter.
Mange spørsmål fra en nybegynner her
Plastlapp oppå filteret, slik at det ikke kommer lys til svamptoppen og powerheadhullet hvis du skjønner, det er litt fare for stillestående vann bak der, men uten lys gjør du det vanskelig for alger.

Har foreløpig HMF i små kar (opp til 96 liter) så jeg bruker Eheim Compact 600 og 1000, de er supertyste og kan stilles veldig lavt, det gir store valgmuligheter for meg som har kar i alle mulige slags størrelser akkurat nå.

Vet at mange er fornøyd med Aquarium System-pumpene også, de kunne ikke stilles like lavt som Eheims mener jeg å huske, men det er jo ikke verdenst største problem i en 120-liter, da er det vel heller snakk om at det kan bli for smått vil jeg tro. Noen iler sikkert til med fullgod forklaring på hva som duger...
Takk for oppklarende svar Skal nok gå for denne løsningen ja
Det er fordeler og ulemeper med alt, men jeg kjørte blåsvamp, eller rettere sagt 5 cm sort svamp som dekket hele kortveggen i reolen med 160 liters akvarier. Bak svampen satte jeg innsuget på de utvendige filtrene. Brukte alt fra eheim 2260, Fluval FX 5, dobbelt oppsett med eheim 2028 osv. I tillegg hadde jeg flere innvendige filtre + ulike sirkulasjonspumper, powerhead osv.

Linda W
I en 160-liter med utvendig filter har jeg superproblemer med penselalger, antagelig fordi filteret er overimensjonert så farten på vannet blir for stor.

Men jeg opplevde aldri som deg Linda at jeg fikk penselalger i disse akvariene. Dette selv om fôringen i perioder kunne være meget hard.
Nils Vollstad
Men jeg opplevde aldri som deg Linda at jeg fikk penselalger i disse akvariene. Dette selv om fôringen i perioder kunne være meget hard.


Det er ikke godt å si hvorfor akkurat ett kar oppfører seg dårlig, det er jo ganske mange variabler i denne hobbyen gudskjelov. Men da jeg strupet filteret en periode etter å ha lest andres erfaring med penselalger og høy fart på vannet ble problemet borte. Filteret hadde ikke spesielt godt av det (AmTop har ikke noen egen strupeknapp for å si det sånn). Men det kan like gjerne være helt andre ting som gjør at akkurat det karet driver med tullet sitt. Anubias for eksempel. Jeg har ikke det i noe annet kar. Uten at jeg egentlig tror det er en spesielt fornuftig forklaring ;o)
Jeg har en 115 liter som er satt opp med 5 cm tykk blåsvamp langs hele høyre kortsiden, lik Nils sitt oppsett i innlegget over. Benytter to stk PowerHead hver på 1100 l/t  til å drive dette HMF filteret, ingen alger av noen sort i dette karet. Her fores det heftig til fem voksne L052 og et Ancistrus "Super Rot" lekspar. Dette er også det karet som er mest utsatt for direkte sollys. Så langt er mine HMF kar de med minst alger.

Så dette får meg til å undre hvorfor noen sliter med alger osv før de strupen hastigheten på pumpen mens andre ikke opplever noe problem. 
Så hvis jeg skal dekke hele kortsiden med blåsvamp burde jeg ha 2 powerhead?
Men det holder vel med ett i ett hjørne som jeg har sett mange har? Dette blir ett selskapskar. Med bla khuli-ål hadde jeg tenkt. For jeg forstår jo at fisker som griser mye burde ha bedre filter. Jeg ser jo at de jeg har nå tetter det invendige filter jeg har pr i dag veldig fort.
Det er ikke behov fo to stk PowerHead, jeg har dette kun for å få kraftig strøm i vannet pga jeg holder maller i dette karet som liker det slik. Skal du bruke karet til apistogramma så holder det med én PowerHead på bare noen hundre liter i timen.

Eheim sin Compact serie er grei å bruke da kan du lett justere styrken og du er ikke låst til enten 490 l/t eller 1100 l/t osv….. De tar heller ikke står plass...
Takker. Både for info og for at du gjør det lett Slipper å søke å lete etter noe. Her fikk jeg jo servert det på sølv-fat.
Da kan jeg bare handle og glede meg til etter jul, da jeg skal gi bort de fisk jeg har, sette opp dette filteret, ominrede, vente......... og SÅ kjøpe nye fisk
du har sikkert fått tips i massevis, men tenkte jeg bare skulle si hva jeg har gjort.

har lite innvendig hjørnefilter som er koblet til et utvendig filter. gått 1 år nu å har ikke trengt å rense mitt utvendige filter siden jeg kjøpte det å tok det ibruk, kan faktisk ikke merke efekttap på det.
eneste jeg har gjort er å rense slangene (måtte jo prøve de nye børstene jeg kjøpte) å vridd svampen på det innvendige hjørnefilteret en gang.
dette har funket som juling å blir nok å ta samme løsning hvis jeg skaffer meg et til kar.

ja det koster litt ekstra, men det er kun en gang i året jeg trenger å gjøre noe
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap