Nøkkelhullciklide - kjønnsforskjeller?

Jeg har lett igjennom internet for å finne ut av kjønnsforskjeller på Nøkkelhullcikliden, dette er ikke lett! Kan noen komme med personlige erfaringer og konkrete råd?
Det er vanskelig, men jeg husker at det var litt spissere finner på hannene. Hvertfall det jeg fikk forklart når jeg engang spurte om det samme.
Hannene har en mer utdradd spiss i enden av ryggfinnen og også litt lengre spisser på de andre finnene enn de mer avrundede som hunnene har. Problemet er at dette ikke er så lett å se når de er unge. Det er først når de nærmer seg fullvoksen alder at man ser forskjellen og fiskene i butikkene er vanligvis ungfisk og derfor vanskelig å skille. Jeg endte opp med to hanner :-P
Nei det er ikke lett å se forskjell. Jeg jobber på dyrebutikk selv og dette er blandt de vanskeligste ciklidene og kjønnsbestemme vil jeg si, når alle har nesten likt utseende.
Er det vanlig at nøkkelhullciklidene har blå/turkis neonfargete markeringen i ansiktet?
Erik Nodeland
Er det vanlig at nøkkelhullciklidene har blå/turkis neonfargete markeringen i ansiktet?

Nei, det har jeg aldri sett på den arten. De kan ha litt blåskjær i finnene men ikke noen sterk farge hverken der eller i ansiktet.
Tilfeldig bekjentskap
© Bob Kroll
Reklame for plussmedlemskap