Etterfylling av plantesubtrat

Går der ann å putte i plantesubtrat i akvarie med vann, eller må det være helt tømt for å kunne fylle på?
Bare en vill ide at jeg fikk lyst til å ha plantesubrat i bånn av 200 literen min uten å måtte tømme det helt for vann og fisk. Evnt noen annen måte å gjøre det på. Hvordan er det å skaffe baljer og ha fisken i det mens man tømmer akvariet og putter i subtrat?
Vil tro at du må tømme karet helt for å få det til.

En kan ha fiskene gående i baljer i mens en holder på. Husk å ha lokk på så de ikke spretter ut og husk på sikulasjon og varme til fiskene mens du holder på, det går fort tid med det.

Ta vare på mest mulig av orginal vannet.

Sett filter til kjøring i en balje/dunk.

Har tenkt å gjøre dette selv i et kar. skal da også legge ned varmekabel i bunnen av karet for plantene. Har silikonert kabler fast i andre kar, men da må en jo vente en stund med fylle karet igjen. Det var en som nevnt at en kan feste (stripse) kablene på en netting matte som en la nedderst og hadde sand oppå. Sugekoppene som følger med er ikke noe egnet til å bruke.
Har gått for å bestille plantesubstrat ifra webzoo, trur ikke jeg går for varmekabler. Skal dra ut i morgen å kjøpe balje for å ha fisk i, slik 55 liter man får på clas ohlson til 70 kr, fin å bruke. For så å vente på pakken ifra webzoo. Har ekstra god tid til overs for tiden, så det er et fint vinterprosjekt å drive med

Hvor lenge kan fiskene overleve i en balje tru? Kan de fint greie seg 1 natt tru om man setter opp så filteret går i den ene balja med varmekolbe? Tenke om man går for å bruke varmekabler.

Hva er positivt og negativt med varmekabler kontra varmekolbe?
Balje = Akvarie i plast. Bare litt vanskelig å se inn til de. Har hat noen fisker som har gått i noen måneder i en plast kasse fra europris i påvente av hylle bygging og tilpassing av akvarie.

Varme kablene er for å lage sirkulasjon i bunn substartet for å få ned næringstoffer til plantene. og får å hindre opphoping av skadelige stoffer og gasser (slipper å ha sandsnegler). Samt at plantene blir ikke kalde på føttene (røttene).

Har du bestilt bunnnæring til plantene for å ha i sammen med substratet?
Nei, har ikke det, burde man ha det isammen?

Har JBL 7 + 13 kuler plantenæring som jeg bruker i sanden som allerede er der, men begynner å gå tomt for dem. Har foresten bestilt med T
Da har jeg gått til innkjøp av 2 stk 55 liter baljer på clas'ern og 2 røtter fra dyrebutikken. Skal forandre litt i akvariet da jeg uansett må ta opp alt for å sette i plantesubstratet.

Ene rota er på 90 cm så den vil dekke nesten hele akvariet i lengden, hadde den vært 10 cm lenger hadde den ikke gått i akvariet uten no modifikasjoner. Får se hvordan jeg plasserer de etterhvert
En del info her: tropica.dk/aquacare/spoergsmaal-og-svar og på andre sider hos Tropica.

Ser ikke ut til at trenger noe næring i substratet fra Tropica med det først. JBL 7 + 13 funger greit når du må etterfylle næring. Har brukt de selv.

Blir spennend. Post bilder når du er ferdig da.

Lykke til
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Søyland
Reklame for plussmedlemskap