Juvelciklide i lek men ingen egg :(

Hei eg lurer på kossen eg skal få yngel på min juvelciklider, har ett 450L kar, der eg har juvelciklider og Sajica-ciklide men di er ganske unge enda, eg kan se at juvelciklidene graver i sanden noe som eg har hørt di gjør ofte når di er i "lek" men det skjer liksom aldri noe mer enn der. Kan det ha noe med at eg har for mye fisk i karet? Eg har også en ryggsvømmermalle, jøkmalle og en pleco kan dette ha noe med det og gjøre? Har lest om fisken men blir liksom ikkje helt klok på eksakt ka eg må gjøre for og få yngel. håper noen kan hjelpe meg med dette.
ingen som har noen som helst tips??
Hei

Jeg er ganske ny på det og ha juvelciklider, så det kan hende jeg har feil i det siste jeg skriver her til deg. Om jeg tar feil håper jeg at noen andre her inne vet svaret bedre en meg.

Litt info om mine først:

Kjøpte meg 5 stk juvelciklider selv for ca. 3 uker siden.
Og der fikk jeg et par ganske raskt.
Dette så jeg lett siden disse to hang sammen hele tiden og dreiv med og grave rundt i karet og jaget etter di andre fiskene i karet.
Så det jeg gjorde var og ta ut de tre resterende og alt av andre fisker untatt et par ancistrus.
Så snart de andre fiskene var tatt ut startet dem med og grave enda mer i ett hjørne hvor jeg har satt opp en del steiner og gjøre seg klare til og sette i gang med egglegging.
Og for litt over en uke siden la dem egg for første gang.
Men disse ble det ikke noe av siden dama spiste dem opp selv.
.........

Det kan gått hende juvelene dine syns det er for mange fisker rundt seg til og legge egg.
Eller så kan det hende at mallene dine er og tar eggen før du selv rekker og se at juvelene har lagt egg. Pleco er kjent for og ta egg etter det jeg har fått høre i allefall.

Lykketil
takker for responsen, eg har forhørt meg litt ang mallene mine og sånt men etter som eg har forstått så skulle ikkje det ver et problem siden juvelene er så sykt agressive og spessielt etter di har lagt egg og det er komt yngel... eg og kan se at di graver og sånt men eg holder heller en finger på at det kan ver fo mange fisk i karet.
men eg få kansje skaffet meg et 530l kar nå som eg eventuellt flytter juvelene ogver til så får eg se da om det kan bli noe utav det.
Jeg gikk dessverre på en nybegynner feil å hadde for mye fisk i et akvarium.
Der hadde jeg paletten,juveler,elfenbenciklider og alle de forskjellige ciklidene ynglet. Etter Ca 3dager etter at eggene klekket tok jeg ut ynglen. Jeg fikk faktisk yngel på alle ciklidene samtidig.( bare å se for seg hvordan det gikk). All fisken ble jaga fra alle kanter.

De lekte under diss omstendighetene.
Temp : 26

Ph :6,4

Kh : 3

Nitrit : faktisk ikke målbar ( sikkert på grunn av at vi byttet vann 2-4 ganger i uka)

NB
I dette kare gikk det 4 plecoer. ( de pleier ikke å gjøre noe stor skade da foreldrene er veldig aggressive yngelpleiere.)

Ps: disse er ikke hulelekere. Liker best å klistre eggene på en flat Stein f.ex skifer
Tilfeldig bekjentskap
© Marte Stensby
Reklame for plussmedlemskap