Er dette yngel?!

i dag skulle jeg bytte van i akvarie men den elste ancistrus hannen ville ikke ut av hula si!
så jeg fant en lomme lykt og lyste in der... og der var det FULT av gule baller med en liten "hale" på... så er dette egg eller yngel eller er det avføring?

takk nemelig for alle svar
Dette er nyklekket yngel. La hannen være i fred og gjøre jobben sin med å passe på dem, så svømmer de ut av hulen til hannen etterhvert
fish lover
i dag skulle jeg bytte van i akvarie men den elste ancistrus hannen ville ikke ut av hula si! så jeg fant en lomme lykt og lyste in der... og der var det FULT av gule baller med en liten "hale" på... så er dette egg eller yngel eller er det avføring? takk nemelig for alle svar :-)

Dette er nok nyklekket yngel, eller er på vei til å klekkes. Som regel går det ca 2 uker fra eggene blir lagt, som regel i ei hule, til hannen slipper ynglene ut av hula. Ynglene er sårbare overfor annen fisk som er noe større og som har plass til disse i munn. Kan fort bli mat da.... Hvor stort er karet disse er i, og hva annen fisk har du i karet ditt?

Som regel slipper ikke hannen ut ynglene før han mener det er trygt for dem.
Nå skal jeg fortelle!
jeg hadde disse 2 i et 250l kar men etter hvert ble disse veldig glad i en hule og da tenke jeg det var egg på vei så jeg flytta disse to sammen med 5 huler over i et 68l kar der går det kun 5 gyppier, så disse er nokk ingen trusel!

men hva mener dere jeg skal gjøre?
Ansitrus
Hei jeg har også fått yngel, jeg flytted de strak over i et 90l som jeg hadde stående og der har de no fått over 90 småtasser som svømmer rundt.
Det er kun mamma og pappa som får være der å de stor koser deg. kommer nye egg hver 3-4uker jeg lar nature gå sin gang med de det får ordinær mat pellets og oksehjerte som jeg har fra discusene.

lykke til og gratulere
spennende med nytt liv
...
så dere mener jeg skal bare la de være der`?

kan 5 endles gyppier gjære noe skade?
:)
vist gupyien din prøver å å se inn i hule får de seg en stor overaskelse fra "far" han liker ikke noen som prøver å nærme seg de..

det går nok helt fint med gupyene

jeg har et annet ansistrus sp par som er i selskapskaret det er ingen som bryr seg hva de foretar seg med inni hulen.

????????
nei nei nei!!!!!

kom hjem for litt siden og når jeg lyste inni hula ver det ingen tig der bare hannen men dette er første gang de har lagt egg....

hva er det som har skjedd`?
Ancistrusen kan spise opp eggene eller sparke dem ut av hula dersom han blir stresset og plaget. Eller det kan være at noe skar seg for en uerfaren ung hanne, og han skjønte ikke helt (ennå) hva som er meningen han skal gjøre med eggene.

Et godt råd; la hannen få være i fred og ikke lys inn i hulen hans hver dag. Det er veldig forstyrrende for han, og de påvirkes av det.
Jeg tror nok ikke din ene lysing med lommelykt i går var årsaken til at hannen kanskje spiste opp eggene sine, men jeg bare nevner det så du skal være litt tilbakeholden neste gang du merker at hannen har egg å passe. En gang for mye nysgjerrighet med lommelykt kan være stress nok for en ny og fersk malle-far, så han ikke får til papparollen helt.

Bare la han være i fred så finner de nok ut av det. I løpet av et par uker er hunnen full av nye egg som er klare til å legges, og da kommer det nok et nytt kull i hulen. Dette ordner de selv, Ancistrus er flinke sånn. De yngler flittig og jevnlig når de først har begynt La helst hannen få øve seg og passe egg og de nyklekte ynglene (ikke ta dem fra han). Pregingen ynglene får av å være sammen med faren i hulen den første uka etter klekking, tror jeg er viktig! (yngelen klekkes etter en uke, men blir i hulen en uke til mens de bruker opp plommesekken de ble født med)
fish lover
nei nei nei!!!!! kom hjem for litt siden og når jeg lyste inni hula ver det ingen tig der bare hannen men dette er første gang de har lagt egg.... hva er det som har skjedd`?

Helt vanlig at det skjer den første gangen
Leker nok snart igjen skal du se
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap