Hvilken kombinasjon av juwel filter-svamper er best?

Jeg har en Juwel Rio 125 liter, og benytter standard filter som fulgte med pakken. Jeg har siden oppstart ca 7 mnd siden kjørt standard oppsett mhp svamper i filteret, dvs jeg kjører følgende oppsett fra bunn til topp

1. Blå grov svamp
2. Blå fin svamp
3. Cirax kassett
4. Blå fin svamp
5. Grønn Nitrate svamp
6. Sort Carboon svamp
7. Hvitt filterull

Etter å ha lest en del på forumet så ser jeg at flere anbefaler å ta ut både sort og grønn svamp til fordel for blå svamper og/eller flere Cirax kassetter, men er usikker på rekkefølge - Hva anbefales i et Rio 125 og hvilken rekkefølge?


Plussmedlem
1. Blå grov svamp
2. Blå fin svamp
3. Cirax kassett
4. Blå fin svamp
5. Grønn Nitrate svamp
6. Sort Carboon svamp
7. Hvitt filterull

Fjern nummer 6.
Kull brukes stort sett til fjerning av medisinrester. Kullet ditt er "oppbrukt" for lenge siden (hvis det er samme filteret som har stått der i 7 mnd).
Du kan erstatte plassen med blåsvamp.
Det beste hadde vært en cirax-kassett ekstra nede i filteret, men det spørs om det er plass til det.

Grønn svamp nr. 5 fungerer nå som en "blåsvamp".
"Nitratreduseringseffekten" fungerer ikke lenger, og den er nå lik en fin blåsvamp.
Jeg vet ikke helt om andre er enige med slik jeg gjør det, men iallefall:

1. Blå grov svamp
2. Blå grov svamp
3. Blå grov svamp
4. Blå fin svamp
5. Blå fin svamp
6. Blå fin svamp
7. Hvitt filterull


...og dette har fungert som bare det hos meg!
Nesten all dritten blir fanget opp av filterullen og de fine svampene øverst. Når jeg skal rense filteret er jeg veldig "hardhendte" med de fine svampene, og bryr meg ikke noe særlig om filterbakteriene dør, bare all dritten blir skylt vekk. Jeg bruker veldig varmt vann.

Det er nemlig nok av filterbakterier i de tre nederste svampene som er grove.
Fordi dritten ikke kommer noe særlig igjennom svampene øverst, fordi de er så fine, er jeg ikke nødt til å rense de nederste svampene i like stor grad. De bare skyller jeg med vannet jeg tapper ut fra akvariet når jeg i tillegg skifter vann..
Alltid brukt grov blåsvamp i hele greia, jeg Funker det.
STIEdge
Alltid brukt grov blåsvamp i hele greia, jeg :) Funker det.



Jeg prøvde dette jeg også, men opplevde at vannet ikke alltid ble like klart. De grove svampene klarte ikke å fange opp smått med grums og små partikler i vannet, noe de fine svampene er bedre på. )
Loomis
1. Blå grov svamp 2. Blå fin svamp 3. Cirax kassett 4. Blå fin svamp 5. Grønn Nitrate svamp 6. Sort Carboon svamp 7. Hvitt filterull Fjern nummer 6. Kull brukes stort sett til fjerning av medisinrester. Kullet ditt er "oppbrukt" for lenge siden (hvis det er samme filteret som har stått der i 7 mnd). Du kan erstatte plassen med blåsvamp. Det beste hadde vært en cirax-kassett ekstra nede i filteret, men det spørs om det er plass til det. Grønn svamp nr. 5 fungerer nå som en "blåsvamp". "Nitratreduseringseffekten" fungerer ikke lenger, og den er nå lik en fin blåsvamp.


For å være sikker på at jeg forstår deg rett;

1. Blå grov svamp
2. Blå fin svamp
3. Cirax kassett
4. Cirax Kasset
5. Blå fin svamp
6. Blå fin svamp
7. Hvitt filterull


Plussmedlem
Hvis du skal følge Juwel sin anbefaling så skal de fine svampene i bunn.

1. Blå fin svamp
2. Blå fin svamp
3. Cirax kassett
4. Cirax Kasset
5. Blå grov svamp
6. Blå fin svamp (den som er grønn)
7. Hvitt filterull

6. After this, insert the blue "fine" filter sponges and the Cirax filter medium into the
lower filter basket. Following that, place the blue "rough" filter sponge, the green
nitrate remover sponge, the carbon sponge, and filter wool in the top position into the
upper filter basket and push both filter baskets into the filter housing.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap